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DOI: 10.1055/s-0032-1304592
Versorgungsforschung zu Nasennebenhöhlenoperationen in Thüringen: Epidemiologie und Ergebnisse
Health Services Research on Paranasal Sinus Surgery in Thuringia: Epidemiologic Key Data and OutcomePublication History
eingereicht11 November 2011
akzeptiert 29 January 2012
Publication Date:
09 March 2012 (online)
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Zusammenfassung
Hintergrund:
Obwohl die moderne minimal-invasive Nasennebenhöhlenchirurgie ein wichtiger Bestandteil der täglichen Arbeit des HNO-Chirurgen ist, gibt es so gut wie keine bevölkerungsbezogenen Daten zur Inzidenz und Effektivität dieser Chirurgie.
Material und Methoden:
Mit einer retrospektiven Untersuchung wurden alle 1 582 Patienten, die 2005 eine Nasennebenhöhlenoperation in den 8 Thüringer HNO-Hauptabteilungen erhielten, standardisiert im Hinblick auf Patientencharakteristika, Therapie, Komplikationen und weiteren Verlauf bis 2010 ausgewertet.
Ergebnisse:
Die Inzidenz für eine NNH-Operation in Thüringen lag bei 46/100 000 für Frauen und deutlich höher für Männer bei 72/100 000. Die Operation erfolgte bei einem medianen Alter von 48 Jahren am häufigsten wegen einer chronischen Rhinosinusitis (94%; davon 33% mit Polyposis nasi) und fast ausschließlich endoskopisch-endonasal (96%). Bei 75% der Patienten erfolgte die Operation beidseitig und als Ersteingriff. Zumeist wurden mindestens 2 Höhlen pro Seite operiert. Relevante Komplikationen traten bei 4% der Patienten auf. Im Nachbeobachtungszeitraum von 45 bis 51 Monaten wurde bei 9% ein Rezidiv beobachtet. In der multivariaten Regression erwiesen sich eine Re-Operation, Allergiker und ein maligner Tumor als signifikante unabhängige Risikofaktoren für ein Rezidiv. Höheres Lebensalter und längere Op-Zeit waren signifikante unabhängige Risikofaktoren für eine Komplikation.
Schlussfolgerung:
In dieser bevölkerungsbezogenen Analyse stellt sich die moderne Nasennebenhöhlenchirurgie bei hoher Operationsrate auch in der Fläche als effektiv und komplikationsarm dar.
Abstract
Health Services Research on Paranasal Sinus Surgery in Thuringia: Epidemiologic Key Data and Outcome
Background:
Although modern minimal-invasive paranasal sinus surgery is an integral part of clinical routine of otorhinolaryngologic surgeons, there are no population-based data on incidence and efficiency of this surgery published.
Material and Methods:
1 582 patients underwent paranasal sinus surgery in the 8 Thuringian departments of otorhinolaryngology in 2005. All patients were analysed regarding patients’ characteristics, therapy, complications and further course of disease.
Results:
The incidence of paranasal sinus surgery was 46/100 000 for women and higher for men with 72/100 000. Median age was 48 years. Chronic sinusitis was the main reason for surgery (94%; including 33% with nasal polyps) and was performed dominantly as endoscopic sinus surgery (96%). Surgery was performed bilaterally in 75% of the cases and as primary surgery. In most cases at least 2 paranasal sinuses per side were approached. Relevant complications were observed in 4% of patients. During the follow-up time of 45–51 months a recurrence was observed in 9% of cases. Using a multivariate regression analysis, revision surgery, allergic subject and diagnosis of a malignant tumor were significant independent risk factors to predict a recurrence. Older age and longer time of surgery were significant independent risk factors for a complication.
Conclusion:
This population based analysis is showing that modern paranasal sinus surgery is performed in high incidence, effectively and with low-risk on a large scale in daily routine of rhinologic surgeons.
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Literatur
- 1 Stammberger H, Hosemann W, Draf W. Anatomic terminology and nomenclature for paranasal sinus surgery. Laryngorhinootologie 1997; 76: 435-449
- 2 Poetker DM, Smith TL. Adult chronic rhinosinusitis: surgical outcomes and the role of endoscopic sinus surgery. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 2007; 15: 6-9
- 3 Stuck BA, Bachert C, Federspil P et al Rhinosinusitis. AWMF-Leitlinie 017/049 2011;
- 4 Senior BA, Kennedy DW, Tanabodee J et al Long-term results of functional endoscopic sinus surgery. The Laryngoscope 1998; 108: 151-157
- 5 Hosemann W, Schwab N, Praetner L et al Extended outcome assessment in endonasal sinus surgery. Laryngorhinootologie 2003; 82: 341-346
- 6 Bhattacharyya N. Symptom outcomes after endoscopic sinus surgery for chronic rhinosinusitis. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2004; 130: 329-333
- 7 Khalil HS, Nunez DA. Functional endoscopic sinus surgery for chronic rhinosinusitis. Cochrane Rev 2006; 3 CD004458
- 8 Holzmuller A, Gudziol H, Muller A. Quality of life after functional endoscopic sinus surgery (a long-term study). Laryngorhinootologie 2009; 88: 174-180
- 9 Lund VJ, Stammberger H, Nicolai P et al European Rhinologic Society Advisory Board on Endoscopic Techniques in the Management of Nose, Paranasal Sinus and Skull Base Tumours. European position paper on endoscopic management of tumours of the nose, paranasal sinuses and skull base. Rhinol Suppl 2010; 1-143
- 10 Venkatraman G, Likosky DS, Morrison D et al Small area variation in endoscopic sinus surgery rates among the Medicare population. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2011; 137: 253-257
- 11 Brunekreef B, Holgate ST. Air pollution and health. Lancet 2002; 360: 1233-1242
- 12 Wolf C. Urban air pollution and health: an ecological study of chronic rhinosinusitis in Cologne, Germany. Health Place 2002; 8: 129-139
- 13 Dalziel K, Stein K, Round A et al Systematic review of endoscopic sinus surgery for nasal polyps. Health Technol Assess 2003; 7 iii, 1-159
- 14 Bhattacharyya N. Clinical outcomes after endoscopic sinus surgery. Curr Opin Allergy Clin Immunol 2006; 6: 167-171
- 15 Smith TL, Litvack JR, Hwang PH et al Determinants of outcomes of sinus surgery: a multi-institutional prospective cohort study. Otolaryngology Head Neck Surg 2010; 142: 55-63
- 16 Reh DD, Mace J, Robinson JL et al Impact of age on presentation of chronic rhinosinusitis and outcomes of endoscopic sinus surgery. Am J Rhinol 2007; 21: 207-213
- 17 Giger R, Dulguerov P, Quinodoz D et al Chronic panrhinosinusitis without nasal polyps: long-term outcome after functional endoscopic sinus surgery. Otolaryngology Head Neck Surg 2004; 131: 534-541
- 18 Dalziel K, Stein K, Round A et al Endoscopic sinus surgery for the excision of nasal polyps: A systematic review of safety and effectiveness. Am J Rhinol 2006; 20: 506-519