Aktuelle Neurologie 2012; 39(08): 425-428
DOI: 10.1055/s-0032-1311558
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erfahrungen mit Lacosamid in der Behandlung des Status epilepticus

Experience with Lacosamide in the Treatment of Status Epilepticus
K. Rantsch
,
I. Pohley
,
R. Benecke
,
J. Rösche
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 April 2012 (online)

Zusammenfassung

Ausgangspunkt:

Für den Nonkonvulsiven Status epilepticus (NKSE) und die Epilepsia partialis continua (EPC) sind die therapeutischen Empfehlungen in den meisten Leitlinien nicht so eindeutig wie für den Status generalisierter tonisch-klonischer Anfälle (GTKSE). NKSE und EPC sind aber nicht selten therapierefraktär. Daher kommen hier gelegentlich auch Substanzen zum Einsatz, die über keine Zulassung für die Behandlung eines Status epilepticus (SE) verfügen.

Methodik:

Im Rahmen dieser Übersichtsarbeit wurden die bis zum 10.12.2011 in PubMed gelisteten Einzelfallberichte und Fallserien zur Lacosamid (LCM)-Anwendung bei unterschiedlichen Formen des SE ergänzt um einen zu diesem Zeitpunkt eingereichten Einzelfallbericht analysiert.

Ergebnisse und Schlussfolgerung:

LCM wurde in Dosen von 50 mg bis 800 mg eingesetzt. An Komplikationen wurden atrioventrikuläre Blockbildungen höheren Grades, allergische Hautreaktionen und Angioneurotische Ödeme berichtet. Mit einer auf Basis der Fallserien geschätzten Gesamterfolgsrate von 53% bis 63% scheint LCM eine mögliche Behandlungsoption eines NKSE oder einer EPC bei bestehenden Kontraindikationen für etablierte Therapieverfahren oder nach deren erfolglosem Einsatz zu sein.

Abstract

Background:

The non-convulsive status epilepticus and epilepsia partialis continua are common epileptic conditions for which straightforward recommendations based on controlled randomised trials for treatment in therapy refractory courses are lacking. Therefore sometimes antiepileptic drugs are used in these conditions, which are not approved by the governmental authorities for the treatment of status epilepticus.

Methods:

Here we review all case reports and case series concerning the treatment of status epilepticus with lacosamide, which were listed in PubMed until December 10th 2011. We added another case report, because it reports on an important side effect.

Results and Conclusions:

Lacosamide was given in dosages ranging from 50 mg to 800 mg per day. Side effects were high-grade atrioventricular blockade, allergic skin reaction and angioedema. Based on the case series the overall success rate of lacosamide in terminating status epilepticus may be estimated to be in the range between 53% and 63%. Therefore lacosamide may be a useful alternative in treating non-convulsive status epilepticus or epilepsia partialis continua when there are contraindications for the approved antiepileptic drugs or when these drugs have been given unsuccessfully.

 
  • Literatur

  • 1 Rosenow F, Hamer HM, Knake S. The epidemiology of convulsive and nonconvulsive status epilepticus. Epilepsia 2007; 48 (Suppl. 08) 82-84
  • 2 Kälviäinen R. Status epilepticus treatment guidelines. Epilepsia 2007; 48 (Suppl. 08) 99-102
  • 3 Kurthen M, Janzen RWC, Lerche H et al. Leitlinien der DGN – Status epilepticus im Erwachsenenalter. http://www.dgn.org/inhalte-a-z/507-leitlinien-der-dgn-status-epilepticus-im-erwachsenenalter (03.07.2011)
  • 4 Shorvon S, Baulac M, Cross H et al. The drug treatment of status epilepticus in Europe: Consensus document from a workshop at the first London Colloquium on Status Epilepticus. Epilepsia 2008; 49: 1277-1284
  • 5 Meierkord M, Boon P, Engelsen B et al. EFNS guideline on the management of status epilepticus in adults. Eur J Neurol 2010; 17: 348-355
  • 6 Chen LLK, Haneff Z, Dorsch A et al. Successful treatment of refractory simple motor status epilepticus with lacosamide and levetiracetam. Seizure 2011; 20: 263-265
  • 7 Kellinghaus C, Berning S, Besselmann M. Intravenous lacosamide as successful treatment for nonconvulsive status epilepticus after failure of first-line therapy. Epilepsy Behav 2009; 14: 429-431
  • 8 Tilz C, Resch R, Hofer T et al. Successful treatment for refractory convulsive status epilepticus by non-parenteral lacosamide. Epilepsia 2010; 51: 316-317
  • 9 Turpín-Fenoll L, Millán-Pascual J, Navarro-Muňoz S et al. Uso de lacosamida oral en un pacíente con estado epileptico parcial refractario. Rev Neurol 2010; 50: 603-606
  • 10 Rösche J, Schley A, Schwesinger A et al. Recurrent aphasic status epilepticus after prolonged generalized tonic-clonic seizures versus a special feature of Todd’s paralysis. Epilepsy Behav 2011; 20: 132-137
  • 11 Shiloh-Malawski Y, Fan Z, Greenwood R et al. Successful treatment of childhood prolonged refractory status epilepticus with lacosamide. Seizure 2011; 20: 586-588
  • 12 Laroche SM, Shivdat-Nanhoe R. Subacute encephalopathy and seizures in alcoholics (SESA) presenting with non-convulsive status epilepticus. Seizure 2011; 20: 505-508
  • 13 Krause LU, Brodowski KO, Kellinghaus C. Atrioventricular block following lacosamide intoxication. Epilepsy Behav 2011; 20: 725-727
  • 14 Wittstock M, Benecke R, Rösche J. Transient third-degree atrioventricular block following rapid lacosamide titration in a patient with nonconvulsive status epilepticus. Epileptologia 2011;
  • 15 Granda-Méndez J, Toledo M, Flores-Flores A et al. Lacosamida intravenosa en monoterapia en un caso de estado epileptico parcial complejo. Rev Neurol 2011; 53: 61-63
  • 16 Torres-Cano N, Giner-Bayarri P, Chilet-Chilet MR et al. Estado epiléptico non convulsivo persistente. Rev Neurol 2011; 53: 255-256
  • 17 Kellinghaus C, Berning S, Immisch I et al. Intravenous lacosamide for treatment of status epilepticus. Acta Neurol Scan 2011; 123: 137-141
  • 18 Koubeissi MZ, Mayor CL, Estephan B et al. Efficacy and safety of intravenous lacosamide in refractory nonconvulsive status epilepticus. Acta Neurol Scan 2011; 123: 142-146
  • 19 Parkerson KA, Reinsberger C, Chou SH et al. Lacosamide in the treatment of acute recurrent seizures and periodic epileptiform patterns in critically ill patients. Epilepsy Behav 2011; 20: 48-51
  • 20 Goodwin H, Hinson HE, Shermock KM et al. The use of lacosamide in refractory status epilepticus. Neurocrit Care 2011; 14: 348-353
  • 21 Albers JM, Möddel G, Dittrich R et al. Intravenous lacosamide – An effective add-on treatment of refractory status epilepticus. Seizure 2011; 20: 428-430
  • 22 Rantsch K, Walter U, Wittstock M et al. Efficacy of intravenous lacosamide in refractory nonconvulsive status epilepticus and simple partial status epilepticus. Seizure 2011; 20: 529-532
  • 23 Höfler J, Unterberger I, Dobesberger J et al. Intravenous lacosamide in status epilepticus and seizure clusters. Epilepsia 2011; 52: e148-e152
  • 24 Kellinghaus Ch. Lacosamide as treatment for partial epilepsy: mechanisms of action, pharmacology, effects, and safety. Ther Clin Risk Manag 2009; 5: 757-766
  • 25 Eriksson K, Metsäranta P, Huhtala H et al. Treatment delay and the risk of prolonged status epilepticus. Neurology 2005; 65: 1316-1318
  • 26 DeLorenzo RJ, Towne AR, Pellock JM et al. Status epilepticus in children, adults, and the elderly. Epilepsia 1992; 33 (Suppl. 04) 15-25
  • 27 Towne AR, Pellock JM, Ko D et al. Determinants of mortality in status epilepticus. Epilepsia 1994; 35: 27-34