Abstract
A 60-year-old woman initially presented with a history of mild haematemesis. The patient denied any dysphagia, weight loss, or fever, intake of non-steroidal anti-inflammatory drugs or excessive alcohol consumption. She did not have abdominal pain and had not observed blood in her stools or melaena. At upper endoscopy, a potential source of bleeding could not be detected, but a subepithelial mass in the mid-oesophagus was revealed. The diagnostic and therapeutic approach to subepithelial oesophageal lesions is discussed.
Zusammenfassung
Eine 60 Jahre alte Patientin stellte sich mit fraglicher, milder Hämatemesis vor. Sie verneinte Dysphagie, Gewichtsverlust, abdominelle Schmerzen oder jegliche Stuhlveränderungen. Bei der Gastroskopie wurde keine Blutungsquelle im oberen Gastrointestinaltrakt gefunden, wohl aber ein subepithelialer Tumor im Ösophagus. Diese Kasuistik diskutiert das diagnostische und therapeutische Vorgehen bei subepithelialen Tumoren der Speiseröhre.
Key words
endoscopic ultrasound - submucosal mass - endoscopic resection - GIST - granular cell tumour - leiomyoma
Schlüsselwörter
Gastroskopie - submukosale Masse - endoskopische Resektion - GIST - gekörnter Tumor - Leiomyom