Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0032-1328380
Treatment of Epiphora in Connection with Endolacrimal Surgery using Trephines: New and Overview Data
Chirurgische Behandlung von Epiphora mit endolakrimaler Chirurgie (Trepane): Neues und ÜbersichtsdatenPublication History
received 16 September 2012
accepted 06 January 2013
Publication Date:
29 April 2013 (online)
Abstract
Background. To provide new and to summarize published data on endolacrimal surgery with Piffarettiʼs trephines, in particular in patients having patent lacrimal drainage system (syringing) and epiphora resistant to medical treatments.
Patients and Methods. From two tertiary referral centers (Basel/Switzerland; Belo Horizonte/Brazil), 126 patients undergoing endolacrimal surgery with Piffarettiʼs trephines, combined, when clinically indicated, with other procedures known to improve epiphora (canthoplasty/pexie and/or conjunctivochalasisplasty).
Results. I) A study (Basel) in 17 patients showed one-year after surgery marked epiphora symptomsʼ improvement in 88 % (15/17) of patients, 65 % (11/17) being symptom-free. II) Unpublished data (Belo Horizonte) in 42 patients found 81 % (34/42) symptom-free six-months after surgery. Dacryoscintigraphy illustrated postoperative tearsʼ clearance improvement. III) Unpublished data (Belo Horizonte) in 45 patients solely undergoing endolacrimal surgery for complete ductal obstruction found symptom-free, six-months after surgery, 27 % (8/30) of patients with preoperatively enlarged lacrimal sac and 80 % (12/15) with none-enlarged sac (p < 0.01, Fisherʼs test). IV) A study (Basel) in 22 epiphora patients reported no correlation (p = 0.62, rho −0.11, Spearman) between preoperative basal Schirmerʼs test II (oxybuprocain-HCL 0.4 %) values and one-year surgical outcome. Patients with preoperative Schirmerʼs testʼs values ≤ or > 6 mm had similar mean postoperative symptomsʼ improvement (82 ± 30 %, n = 11 vs. 76 ± 34 %, n = 11, p = 0.97, Mann-Whitney).
Conclusions. Endolacrimal surgery with Piffarettiʼs trephines, sometimes combined, when clinically indicated, with other procedures also known to ameliorate epiphora, can in particular improve (different conditions, surgeons, centers) epiphoraʼs symptoms resistant to medical treatments in patients with patent lacrimal drainage system, and this apparently, even when pre-operative basal Schirmer-test values are low. By enlarged lacrimal sac, outcome is poor.
Zusammenfassung
Hintergrund. Darstellung neuer Resultate sowie Übersichtsdaten der endolakrimalen Chirurgie mit Piffaretti-Trepanen besonders bei Patienten mit durchgängigem Tränenwegssystem (durch Tränenwegsspülung bestätigt) und Nichtansprechen auf konventionelle, medikamentöse Therapien.
Patienten und Methoden. Vier retrospektive, vergleichende oder nicht vergleichende konsekutive Fallserienstudien bei 126 Patienten aus 2 Zentren (Basel/Schweiz, Belo Horizonte/Brasilien) bei denen ein endolakrimaler Eingriff mit Piffaretti-Trepanen durchgeführt wurde. Falls klinisch indiziert, wurde der endolakrimale Eingriff mit anderen Methoden kombiniert, die ebenfalls zu einer Verbesserung der Epiphora führen (Kanthoplastik/Kanthopexie und/oder Konjunktivochalasis-Plastik).
Ergebnisse. I) Bei 17 Patienten (Basel) mit Epiphora, die sich dieser kombinierten chirurgischen Behandlung unterzogen, zeigten 88 % der Patienten 1 Jahr nach dem Eingriff eine deutliche Verbesserung der Symptome. II) Bei 42 Patienten (Belo Horizonte) mit Epiphora waren 81 % von Patienten 6 Monate nach dem Eingriff symptomfrei. III) Bei 45 Patienten (Belo Horizonte) mit einer kompletten Verstopfung des Ductus nasolacrimalis, die vor dem Eingriff einen dilatierten Tränensack hatten (30/45), waren nur 27 % 6 Monate nach dem Eingriff symptomfrei. IV) Bei 22 Patienten (Basel) mit Epiphora gab es keine Korrelation zwischen präoperativ basalen Schirmer-Test-Werten II und dem Erfolg dieses kombinierten chirurgischen Eingriffs bezüglich Epiphora nach 1 Jahr. Es gab keinen Unterschied bezüglich postoperativer Mittelwertverbesserung der Symptomatik zwischen Patienten, die präoperative Schirmer-Test-Werte von ≤ 6 oder > 6 mm hatten.
Schlussfolgerungen. Verschiedene Studien, mit verschiedenen Arten von Patienten, mit unterschiedlichen Chirurgen, in unterschiedlichen Zentren, haben gezeigt, dass die endolakrimale Chirurgie mit Piffaretti Trepanen (wenn notwendig kombiniert mit anderen Eingriffen) die Symptomatik bei Epiphora resistent auf konservativen medikamentösen Therapien verbessern kann. Dies gilt anscheinend auch bei präoperativ tiefen Werten des basalen Schirmer-Tests II. Dagegen zeigt sich ein schlechter Erfolg bei dilatiertem Tränensack.
-
References
- 1 OʼDonnell B, Shah R. Dacryocystorhinostomy for epiphora in the presence of a patent lacrimal system. Clin Experiment Ophthalmol 2001; 29: 27-29
- 2 Delaney YM, Khooshabeh R. External dacryocystorhinostomy for the treatment of acquired partial nasolacrimal obstruction in adults. Br J Ophthalmol 2002; 86: 533-535
- 3 Kielhorn I, Rowson NJ. Lateral canthal surgery in the management of epiphora. Orbit 2002; 21: 111-116
- 4 Narayanan K, Barnes EA. Epiphora with eyelid laxity. Orbit 2005; 24: 201-203
- 5 Liu D. Conjunctivochalasis. A cause of tearing and its management. Ophthal Plast Reconstr Surg 1986; 2: 25-28
- 6 Haefliger IO, Piffaretti JM. Lacrimal drainage system endoscopic examination and surgery through the lacrimal punctum. Klin Monatsbl Augenheilkd 2001; 218: 384-387
- 7 Haefliger IO, Tatrai D, Figueiredo AR et al. A surgical approach to treat chronic epiphora and/or muculopurulent discharge in patients with permeable lacrimal drainage system. Klin Monatsbl Augenheilkd 2007; 224: 234-236
- 8 Haefliger IO, Vysniauskiene I, Figueiredo AR et al. Superficial conjunctiva cauterization to reduce moderate conjunctivochalasis. Klin Monatsbl Augenheilkd 2007; 224: 237-239
- 9 Olver JM, Barnes JA. Effective small-incision surgery for involutional lower eyelid entropion. Ophthalmology 2000; 107: 1982-1988
- 10 Haefliger IO, Keskinaslan I, Piffaretti JM et al. Improvement of chronic epiphora symptoms after surgery in patients with different preoperative schirmer-test values. Klin Monatsbl Augenheilkd 2011; 228: 318-321