Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0033-1355344
Effektivität von Neuromobilisation bei Rehabilitation von Störungen der taktilen Diskriminierung der oberen paretischen Extremität bei Patienten in einem späten Zeitpunkt nach Schlaganfall
Effectiveness of Neuromobilisation in Upper Limb Discriminatory Sense Rehabilitation in Late-Stage Post-Stroke PatientsPublication History
eingereicht 20 April 2013
angenommen 14 August 2013
Publication Date:
05 February 2014 (online)
Zusammenfassung
Fragestellung:
In dieser Arbeit wird ein Versuch unternommen die Ergebnisse der Neuromobilisation der peripheren Nerven nach Butler bei der Rehabilitation von Störungen der taktilen Diskriminierung der oberen paretischen Extremität bei Patienten in einem späten Zeitpunkt nach Schlaganfall zu beurteilen.
Materialien und Methode:
Die Untersuchung umfasste insgesamt 64 Patienten nach einem Schlaganfall, die zufällig in 2 Gruppen aufgeteilt wurden. Das Therapieprogramm in der Gruppe A beruhte auf einem klassischen Modell der Rehabilitation und einer individuellen Therapie, die an die PNF-Methode angelehnt war. Die Gruppe B hatte das gleiche Therapieprogramm wie Gruppe A, aber zusätzlich ergänzt um die Neuromobilisation der peripheren Nerven der oberen paretischen Extremität. Die Untersuchung der Zweipunktdiskrimination erfolgte im Bereich der Endglieder der Fingerknochen der Hand I–V auf der Handflächenseite, zuerst an der gesunden Extremität, anschließend an der paretischen Extremität. Die Untersuchung wurde 2-mal durchgeführt: vor dem Beginn der Rehabilitation und nach dem Abschluss der Behandlung auf der Rehabilitationsabteilung.
Ergebnisse:
Die angewandte Neuromobilisation der peripheren Nerven der oberen paretischen Extremität beeinflusste signifikant die taktile Diskrimierung. In der Ausgangsuntersuchung wurden keine wesentlichen Unterschiede zwischen den Gruppen beobachtet, diese aber kamen zum Vorschein in der Abschlussuntersuchung (I Finger p<0,0001, II Finger p<0,05, III Finger p<0,01, IV Finger p<0,05, V Finger p<0,001). In jedem Fall größere Verbesserung wurde in der Gruppe B beobachtet.
Diskussion:
Die vorstehenden theoretischen Überlegungen in Verbindung mit den Untersuchungsergebnissen bestätigen die Richtigkeit der Anwendung der Neuromobilisation von peripheren Nerven an der paretischen oberen Extremität bei Patienten nach dem Schlaganfall. Die Verbesserung der Mechanik in diesem Fall beeinflusste wesentlich die taktile Diskrimination, was wiederum Einfluss auf die Bewegungsfunktion haben kann. Es scheint, dass die vorstehenden Techniken in die Behandlungsmethodik jedes professionellen Physiotherapeuten Aufnahme finden sollten, der sich mit Krankheiten des zentralen Nervensystems befasst, bei denen man Störungen der Neuromechanik erwarten kann.
Schlussfolgerung:
Die Ergänzung der Rehabilitation der paretischen Extremität um die individuell angepassten Methoden der Verbesserung der Neurodynamik stellen ein wirksames Mittel der Reduktion von Sensibilitätsdefiziten, auch in der Phase der Kompensation und Adaptation nach dem Schlaganfall.
Abstract
Purpose:
This study evaluates the effectiveness of peripheral nerve mobilisations according to Butler’s approach in upper limb discriminatory sense rehabilitation in late-stage post-stroke patients.
Material and Methods:
64 stroke patients were randomly divided into 2 groups. The therapeutic program in Group A was based on traditional post-stroke therapy combined with proprioceptive neuromuscular facilitation method. Group B underwent the same therapeutic program as Group A, plus Butler’s neuromobilisations of the peripheral nerves of the impaired upper limb. Assessment of the 2-point discriminatory sense was performed on the palmar side of the distal phalangae from I to V: a compass with 2 blunted tips and a calliper gauge served as tools for this. Measurements were made before the start of the therapeutic program (initial) and after its completion (final).
Results:
Application of Butler’s mobilisations directed to the peripheral nerves of the affected upper extremity resulted in a significant improvement in the discriminatory sense of the stroke patients. The inter-group differences, that were non-significant during the initial measurement (p>0.05 in each case), showed a trend towards significance during the second series. Results for fingers as follows: 1st p<0.0001; 2nd p<0.05; 3rd p<0.01; 4th p<0.05; 5th p<0.001). In each case more functional progress was apparent in Group B compared with Group A.
Discussion:
The theoretical argument and experimental data presented above support the idea of incorporating mobilisation of peripheral nerves in the post-stroke rehabilitation program. As we have demonstrated, such technique have a beneficial effect on the level of discriminatory sense. It seems that all the available therapeutic techniques should find their own place in the routine “therapeutic workshop” of every physiotherapist dealing with neurological problems connected with disturbed neuromechanics.
Conclusion:
It appears that individually selected techniques that enhance neurodynamics are a beneficial method to improve sensory deficits even in the late, adaptational stage of post-stroke convalescence.
-
Literatur
- 1 Butler DS. Mobilization of the nervous system. Churchill Livingstone; 1991
- 2 Carey LM, Matyas TA. Frequency of discriminative sensory loss in the hand after stroke in a rehabilitation setting. J Rehabil Med 2011; 43: 257-263
- 3 Chino N. Electrophysiological investigation on shoulder subluxation in hemiplegics. Scand J Rehabil Med 1981; 13: 17-21
- 4 Connell LA, Lincoln NB, Radford KA. Somatosensory impairment after stroke: frequency of different deficits and their recovery. Clin Rehabil 2008; 22: 758-767
- 5 Crosby PM, Dellon AL. Comparison of two-point discrimination testing devices. Micro Surg 1989; 10: 134-137
- 6 Członkowska A., Członkowski A. Diagnostyka i leczenie w neurologii. IpiN, Warszawa. 1992
- 7 Davies P. Starting again. Early rehabilitation after traumatic brain injury or other severe brain lesions. Springer; Heidelberg: 1994
- 8 Davies P. Steps to follow. The comprehensive treatment of patients with hemiplegia. Springer Verlag; Berlin, Heidelberg, New York: 2000
- 9 Dellon AL. Evaluation of sensibility and Re-education of sensation in the Hand. Wiliams and Wilkins; Baltimore: 1981
- 10 Dellon AL, Mackinnon SE, Crosby PM. Reliability of two-point discrimination testing. J Hand Surg 1987; 12A: 693-696
- 11 Gołąb BK. Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. PZWL, Warszawa 1992;
- 12 Hartman K. Neurodynamiczność jako kombinacja technik terapeutycznych PNF. Materiały z kursu. Kraków 2003;
- 13 Kaplan PE, Meredith J, Taft G. Stroke and brachial plexus injury: a difficult problem. Arch Phys Med Rehabil 1977; 58: 415-418
- 14 Kim JS, Choi-Kwon S. Discriminative sensory dysfunction after unilateral stroke. Stroke 1996; 27: 677-682
- 15 Kita K, Otaka Y, Takeda K et al. A pilot study of sensory feedback by transcutaneous electrical nerve stimulation to improve manipulation deficit caused by severe sensory loss after stroke. J Neuroeng Rehabil 2013; 13: 55
- 16 Mackinnon SE, Dellon AL. Two-point discrimination tester. J Hand Surg 1985; 10A: 906-907
- 17 Paci M, Nannetti L, Taiti P et al. Shoulder subluxation after stroke: relationships with pain and motor recovery. Physiother Res Int 2007; 12: 95-104
- 18 Robertson SL, Jonnes LA. Tactile sensory impairments and prehensile function in subjects with left-hemisphere cerebral lesions. Arch Phys Med Rechabil 1994; 75: 1108-1117
- 19 Rolf G. The puzzle of pain, loss of mobility, evasive movements and the self-management. Online, Danske Fysioterapeuter 2001;
- 20 Rose L, Bakal DA, Fung TS et al. Tactile extinction and function status after stroke: a preliminary investigation. Stroke 1994; 25: 1973-1976
- 21 Samuelsson M, Samuelsson L, Lindell D. Sensory symptoms and signs and results of quantitative sensory thermal testing in patients with lacunar infarct syndromes. Stroke 1994; 25: 2165-2170
- 22 Scalha TB, Miyasaki E, Lima NM et al. Correlations between motor and sensory functions in upper limb chronic hemiparetics after stroke. Arq Neuropsiquiatr 2011; 69: 624-629
- 23 Schabrun SM, Hillier S. Evidence for the retraining of sensation after stroke: a systematic review. Clin Rehabil 2009; 23: 27-39
- 24 Shacklock M. Neurodynamika kliniczna. Red wydania polskiego Saulicz E. Elsevier, Urban & Partner; Wrocław: 2005
- 25 Sullivan JE, Hedman LD. Sensory dysfunction following stroke: incidence, significance, examination, and intervention. Top Stroke Rehabil 2008; 15: 200-217
- 26 Van Langenberghe HVK, Partridge CJ, Edwards MS. Shoulder pain in hemiplegia: a literature review. Physiotherapy Practice 1988; 4: 155-162