Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0033-1356108
Proximale Tibiafrakturen im Skisport – Inzidenz und Risikofaktoren
Proximal Tibial Fractures Sustained during Alpine Skiing – Incidence and Risk FactorsPublication History
Publication Date:
18 December 2013 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: In der Zeit vor der Einführung der Carvingski waren komplexe proximale Tibiafrakturen eine sehr seltene Verletzung. In der jüngsten Vergangenheit wurden diese Verletzungen immer häufiger beobachtet. Ziel dieser Studie war es, die Inzidenz proximaler Tibiafrakturen festzustellen und mögliche Risikofaktoren zu identifizieren.
Patienten/Material und Methoden: Alle Patienten mit proximalen Tibiafrakturen, die sich beim Skifahren in einem großen deutschen alpinen Skiresort ereigneten, wurden untersucht. Der Frakturtyp nach der AO-Klassifikation sowie Patienten- und Unfallfaktoren wurden dokumentiert. Die Inzidenz wurde über die Anzahl der Skifahrer in dem Skigebiet berechnet. Die Risikofaktoren wurden mit einer Multivariante-Regressionsanalyse ermittelt.
Ergebnisse: Zwischen 2007 und 2010 wurden 188 Patienten mit proximalen Tibiafrakturen, die durch das alpine Skifahren entstanden, behandelt. 43 Patienten hatten eine Typ A Verletzung, 96 eine Typ B Verletzung und 49 eine Typ C Verletzung. Die Inzidenz zeigte sich kontinuierlich über die Zeit von 2,7 auf 7,0 pro 105 Skitage ansteigend. Die Risikofaktoren waren bei den Typ A Verletzungen, verglichen mit den Typ C Verletzungen: das Alter (OR 0,93; 0,89 – 0,97), der BMI (OR 0,86; 0,74 – 0.99), eine vereiste/künstlich beschneite Piste (OR 0,22; 0,05 – 0,96), eine höher Geschwindigkeit (OR 0,29; 0,09 – 0,97) und das Fahrkönnen (OR 0,35; 0,13 – 0,95). Im Vergleich mit den Typ B Verletzungen lag der Risikofaktor bei der Pistenbeschaffenheit (OR 0,25; 0,07 – 0,87).
Schlussfolgerung: Die Inzidenz proximaler Tibiafraktur beim alpinen Skifahren hat über die letzten Jahre zugenommen. Das Alter, der BMI, die Schneebeschaffenheit, die Geschwindigkeit und das Fahrkönnen stellen Risikofaktoren für das vermehrte Auftreten komplexer Frakturen dar.
Abstract
Background: Prior to introduction of carving skis, complex fractures of the proximal tibia were rarely seen. Recently these fractures are being seen more frequently in connection with alpine skiing. The aim of this study was to find out the incidence of proximal tibia fractures in alpine skiing and to identify possible risk factors.
Methods: All patients with proximal tibia fractures related to alpine skiing in a large German ski resort were included. Fracture type, patient and skiing related factors were recorded. Incidence of fractures was determined by using the number of all registered skiers. Multinomial logistic regression analysis was used to calculate the odds ratios for risk factors.
Results: Between 2007 and 2010 a total of 188 patients was treated for proximal tibia fractures caused by alpine skiing. Forty-three patients had a type-A injury, 96 patients a type-B injury, and 49 patients a type-C injury. The incidence of injury increased continuously, starting from 2.7 and climbing to 7.0 per 10⁵ skiing days. The risk factors compared to patients with type-A fractures, type-C fracture occurred in older (OR 0.93; 0.89 – 0.97) and heavier (OR 0.86; 0.74 – 0.99) individuals and were more likely on icy snow conditions (OR 0.22; 0.05 – 0.96), higher speed (OR 0.29; 0.09 – 0.97) and skiing skill (OR 0.35; 0.13 – 0.95). These was also seen in artificial and icy snow conditions (OR 0.25; 0.07 – 0.87) when compared to type-B fractures.
Conclusion: The incidence of proximal tibia fractures related to skiing has increased over the past four years. Risk factors such as age, BMI, snow conditions, speed, and the skill of the skiers, were identified as causes contributing to complex fractures.
-
Literatur
- 1 Gläser H. Unfälle im alpinen Skisport Zahlen und Trends der Saison 2003/2004. [Internet]. Auswertungsstelle für Skiunfälle, ARAG Allgemeine Versicherungs-AG – Sportversicherung. 2005 [cited 2012 Mar 20]. Available from: http://www.ski-online.de/xfiles_a6/200607101403235.pdf
- 2 Hörterer H. Carving skiing. Der Orthopäde 2005; 34: 426-432
- 3 Schulz D. Unfälle und Verletzungen im alpinen Skisport Zahlen und Trends der Saison 2009/2010. [Internet]. Auswertungsstelle für Skiunfälle, ARAG Allgemeine Versicherungs-AG – Sportversicherung. 2011 [cited 2012 Mar 20]. Available from: http://www.ski-online.de/xfiles_a6/1291724839_7.pdf
- 4 Burtscher M, Gatterer H, Flatz M et al. Effects of modern ski equipment on the overall injury rate and the pattern of injury location in Alpine skiing. Clin J Sport Med 2008; 18: 355-357
- 5 Van Der Linden W, Sunzel H, Larsson K. Fractures of the tibial shaft after skiing and other accidents. J Bone Joint Surg Am 1975; 57: 321-327
- 6 Freeman JR, Weaver JK, Oden RR et al. Changing patterns in tibial fractures resulting from skiing. Clin Orthop Relat Res 1987; 216: 19-23
- 7 Blitzer CM, Johnson RJ, Ettlinger CF et al. Downhill skiing injuries in children. Am J Sports Med 1984; 12: 142-147
- 8 Ungerholm S, Gierup J, Lindsjö U et al. Skiing injuries in children: lower leg fractures. Int J Sports Med 1985; 6: 292-297
- 9 Natri A, Beynnon BD, Ettlinger CF et al. Alpine ski bindings and injuries. Current findings. Sports med 1999; 28: 35-48
- 10 Geyer M, Wirth CJ. A new mechanism of injury of the anterior cruciate ligament. Unfallchirurg 1991; 94: 69-72
- 11 Speer KP, Warren RF, Wickiewicz TL et al. Observations on the injury mechanism of anterior cruciate ligament tears in skiers. Am J Sports Med 1995; 23: 77-81
- 12 Egol KA, Tejwani NC, Capla EL et al. Staged management of high-energy proximal tibia fractures (OTA types 41): the results of a prospective, standardized protocol. J Orthop Trauma 2005; 19: 448-455
- 13 Gill TJ, Moezzi DM, Oates KM et al. Arthroscopic reduction and internal fixation of tibial plateau fractures in skiing. Clin Orthop Relat Res 2001; 243-249
- 14 Hasler C, Hardegger F. Proximal intraarticular tibial fracture in skiers. Z Unfallchir Versicherungsmed 1993; 86: 169-177
- 15 McConkey JP, Meeuwisse W. Tibial plateau fractures in alpine skiing. Am J Sports Med 1988; 16: 159-164
- 16 Rüedi TP, Ruedi TP, Buckley R et al. AO Principles of Fracture Management. Volume 1. Thieme; 2007
- 17 Meyers MH, McKeever FM. Fracture of the intercondylar eminence of the tibia. J Bone Joint Surg Am 1970; 52 (08) 1677-1684
- 18 McKeever DC. Transplantation of the tibial tubercle. J Bone Joint Surg Am 1951; 33-A (02) 478-479
- 19 Meyers MH, McKeever FM. Fracture of the intercondylar eminence of the tibia. J Bone Joint Surg Am 1959; 41-A (02) 209-220
- 20 Holzach P, Matter P, Minter J. Arthroscopically assisted treatment of lateral tibial plateau fractures in skiers: use of a cannulated reduction system. J Orthop Trauma 1994; 8: 273-281
- 21 Holzach P, Matter P. Arthroscopically guided osteosynthesis of lateral tibial plateau fractures. Z Unfallchir Versicherungsmed 1993; Suppl 1: 157-164
- 22 Bladin C, McCrory P. Snowboarding injuries. An overview. Sports Med 1995; 19: 358-364
- 23 Wölfel R, Köhne G, Schaller C et al. Dangers in skiing. Sportverletz Sportschaden 2003; 17: 132-136
- 24 Hansom D, Sutherland A. Injury prevention strategies in skiers and snowboarders. Curr Sports Med Rep 2010; 9: 169-175
- 25 Ruedl G, Linortner I, Schranz A et al. Distribution of injury mechanisms and related factors in ACL-injured female carving skiers. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2009; 17: 1393-1398
- 26 St-Onge N, Chevalier Y, Hagemeister N et al. Effect of ski binding parameters on knee biomechanics: a three-dimensional computational study. Med Sci Sports Exerc 2004; 36: 1218-1225
- 27 Ringus VM, Lemley FR, Hubbard DF et al. Lateral tibial plateau fracture depression as a predictor of lateral meniscus pathology. Orthopedics 2010; 33: 80-84
- 28 Barei DP, Nork SE, Mills WJ et al. Complications associated with internal fixation of high-energy bicondylar tibial plateau fractures utilizing a two-incision technique. J Orthop Trauma 2004; 18: 649-657
- 29 Egol KA, Tejwani NC, Capla EL et al. Staged management of high-energy proximal tibia fractures (OTA types 41): the results of a prospective, standardized protocol. J Orthop Trauma 2005; 19: 448-455
- 30 Partenheimer A, Gösling T, Müller M et al. Management of bicondylar fractures of the tibial plateau with unilateral fixed-angle plate fixation. Unfallchirurg 2007; 110: 675-683