Z Gastroenterol 2014; 52(1): 58-63
DOI: 10.1055/s-0033-1356224
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Medikamentöse Schädigung der Leber mit autoimmunem Phänotyp durch TNF-Blockade – Fallvorstellung und Review der Literatur[1]

Drug-Induced Liver Injury with an Autoimmune Phenotype Following Anti-TNF Therapy – Presentation of Cases and Review of Literature
S. Rösner
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
A. Schad
2   Institut für Pathologie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
J. Kittner
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
F. Rahman
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
M. A. Wörns
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
M. Schuchmann
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
P. R. Galle
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
,
J. M. Schattenberg
1   I. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität, Mainz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

07 August 2013

19 November 2013

Publication Date:
13 January 2014 (online)

Zusammenfassung

Die Zulassung von Medikamenten, die die biologische Wirkung von Tumor-Nekrose-Faktor alpha (TNF-α) blockieren, hat die Behandlungsmöglichkeiten von Patienten mit einer Reihe von autoimmun-vermittelten Erkrankungen stark verbessert. Als häufige Nebenwirkung kommt es zu einer gesteigerten Anfälligkeit gegenüber Infekten. Selten treten auch hepatische Nebenwirkungen unter TNF-Blockade auf. Diese reichen von einer moderaten Leberwert- und Bilirubinerhöhung über die Reaktivierung von chronischen Viruserkrankungen, können aber auch zum akuten Leberversagen führen. In einem Teil der Fälle wurde ein autoimmunes Schädigungsmuster mit dem Auftreten von Autoantikörpern und entsprechenden typischen histopathologischen Veränderungen beschrieben. Wir berichten über 3 Patienten mit unterschiedlichem Verlauf einer durch Anti-TNF-Therapie induzierten Hepatopathie, die aufgrund einer Psoriasis behandelt wurden. In der Literatur existieren nur wenige gut charakterisierte Fälle einer medikamenteninduzierten Leberschädigung (drug-induced liver injury; DILI) mit Autoimmunphänomenen und vor dem Hintergrund des steigenden Einsatzes dieser Substanzklassen stellt dies eine ernst zu nehmende Nebenwirkung dar. Da die zugrunde liegenden Pathomechanismen nicht hinreichend verstanden sind, helfen die geschilderten Fälle, das Verständnis dieser Phänomene zu verbessern.

Abstract

Therapeutic agents to inhibit tumour necrosis factor alpha (TNF-α) have dramatically improved the treatment options for patients with autoimmune diseases. Common side effects include an increased susceptibility towards infection. Hepatic side effects are less frequently observed. Elevated liver function tests, hyperbilirubinaemia reactivation of chronic viral hepatitis or even acute liver failure have been described. Some cases have exhibited an autoimmune phenotype with the emergence of autoantibodies and characteristic histological lesions. We report on three patients who received anti-TNF therapy for psoriasis and presented with elevated liver function tests in the further course. Histological and serum analysis revealed an autoimmune phenotype of liver injury. In light of the growing use of anti-TNF therapies, drug-induced liver injury (DILI) with an autoimmune phenotype is an important side effect. Since the pathophysiological mechanisms related to the autoimmune phenotype of liver injury during TNF-inhibition are not well understood, the cases detailed herein should help treating physicians to improve their understanding of the situation.

1 Teile der Fallvorstellungen sind als Abstract im Rahmen der Jahrestagung der Gastroenterologischen Arbeitsgemeinschaft Rheinland-Pfalz/Saarland (GARPS) 2013 vorgestellt worden.


 
  • Literatur

  • 1 Van Hauwermeiren F, Vandenbroucke RE, Libert C. Treatment of TNF mediated diseases by selective inhibition of soluble TNF or TNFR1. Cytokine & growth factor reviews 2011; 22: 311-319
  • 2 Efe C. Drug induced autoimmune hepatitis and TNF-alpha blocking agents: is there a real relationship?. Autoimmunity reviews 2013; 12: 337-339
  • 3 Ghabril M, Bonkovsky HL, Kum C et al. Liver injury from tumor necrosis factor-alpha antagonists: analysis of thirty-four cases. Clinical gastroenterology and hepatology: the official clinical practice journal of the American Gastroenterological Association 2013; 11: 558-564 e553
  • 4 Colina F, Molero A, Casis B et al. Infliximab-Related Hepatitis: A Case Study and Literature Review. Digestive diseases and sciences. 2013;
  • 5 Weiler-Normann C, Schramm C. Drug induced liver injury and its relationship to autoimmune hepatitis. Journal of hepatology 2011; 55: 747-749
  • 6 Hennes EM, Zeniya M, Czaja AJ et al. Simplified criteria for the diagnosis of autoimmune hepatitis. Hepatology 2008; 48: 169-176
  • 7 Hadem J, Tacke F, Bruns T et al. Etiologies and outcomes of acute liver failure in Germany. Clinical gastroenterology and hepatology: the official clinical practice journal of the American Gastroenterological Association 2012; 10: 664-669 e662
  • 8 Bjornsson E, Talwalkar J, Treeprasertsuk S et al. Drug-induced autoimmune hepatitis: clinical characteristics and prognosis. Hepatology 2010; 51: 2040-2048
  • 9 Ramos-Casals M, Roberto Perez A, Diaz-Lagares C et al. Autoimmune diseases induced by biological agents: a double-edged sword?. Autoimmunity reviews 2010; 9: 188-193
  • 10 Grasland A, Sterpu R, Boussoukaya S et al. Autoimmune hepatitis induced by adalimumab with successful switch to abatacept. European journal of clinical pharmacology 2012; 68: 895-898
  • 11 Tobon GJ, Canas C, Jaller JJ et al. Serious liver disease induced by infliximab. Clinical rheumatology 2007; 26: 578-581
  • 12 Hagel S, Bruns T, Theis B et al. Subacute liver failure induced by adalimumab. International journal of clinical pharmacology and therapeutics 2011; 49: 38-40
  • 13 Becker H, Willeke P, Domschke W et al. Etanercept tolerance in a patient with previous infliximab-induced hepatitis. Clinical rheumatology 2008; 27: 1597-1598
  • 14 Weiler-Normann C, Schramm C, Quaas A et al. Infliximab as a rescue treatment in difficult-to-treat autoimmune hepatitis. Journal of hepatology 2013; 58: 529-534
  • 15 Herkel J, Heidrich B, Nieraad N et al. Fine specificity of autoantibodies to soluble liver antigen and liver/pancreas. Hepatology 2002; 35: 403-408
  • 16 Maini R, St Clair EW, Breedveld F et al. Infliximab (chimeric anti-tumour necrosis factor alpha monoclonal antibody) versus placebo in rheumatoid arthritis patients receiving concomitant methotrexate: a randomised phase III trial. ATTRACT Study Group. Lancet 1999; 354: 1932-1939
  • 17 Charles PJ, Smeenk RJ, De Jong J et al. Assessment of antibodies to double-stranded DNA induced in rheumatoid arthritis patients following treatment with infliximab, a monoclonal antibody to tumor necrosis factor alpha: findings in open-label and randomized placebo-controlled trials. Arthritis and rheumatism 2000; 43: 2383-2390
  • 18 Eriksson C, Engstrand S, Sundqvist KG et al. Autoantibody formation in patients with rheumatoid arthritis treated with anti-TNF alpha. Annals of the rheumatic diseases 2005; 64: 403-407
  • 19 Schattenberg JM, Czaja MJ. TNF/TNF receptors. In: Dufour JF, Clavien PA, Hrsg. Signaling Pathways in Liver Disease. Heidelberg: Springer; 2009: 161-179
  • 20 Via CS, Shustov A, Rus V et al. In vivo neutralization of TNF-alpha promotes humoral autoimmunity by preventing the induction of CTL. J Immunol 2001; 167: 6821-6826
  • 21 Harada K, Akai Y, Koyama S et al. A case of autoimmune hepatitis exacerbated by the administration of etanercept in the patient with rheumatoid arthritis. Clinical rheumatology 2008; 27: 1063-1066
  • 22 Ganguly D, Haak S, Sisirak V et al. The role of dendritic cells in autoimmunity. Nature reviews Immunology 2013;
  • 23 Manns MP, Woynarowski M, Kreisel W et al. Budesonide induces remission more effectively than prednisone in a controlled trial of patients with autoimmune hepatitis. Gastroenterology 2010; 139: 1198-1206