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DOI: 10.1055/s-0033-1360065
Keine Opiate gegen das Cannabis-Hyperemesis-Syndrom
No opiates against cannabis hyperemesis syndromePublication History
09 September 2013
22 November 2013
Publication Date:
11 February 2014 (online)
Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein sonst körperlich und laborchemisch gesunder 25-jähriger, schwer cannabisabhängiger Patient litt über Jahre an einem unerkannten Cannabis-Hyperemesis-Syndrom (CHS). Nachdem die üblichen Antiemetika erfolglos blieben, reagierten seine Beschwerden positiv auf Opiate (Morphin, Methadon). Allerdings entwickelte sich daraufhin ein nicht weniger quälendes Opiatentzugssyndrom.
Therapie und Verlauf: Während der kontrollierten Cannabis-Abstinenz im Rahmen der 2-wöchigen stationären Opiatentzugssyndrom-Behandlung trat das CHS nicht wieder auf.
Folgerung: Opiate sind wegen der Gefahr der Abhängigkeitsentwicklung und Gefahr der Atemdepression bei Überdosierung nicht zur Behandlung des CHS geeignet.
Abstract
History and clinical findings: An otherwise healthy 25-year-old patient with heavy cannabis-abuse suffered from an undiagnosed cannabis hyperemesis syndrome (CHS) over years, which characteristically was resistant to usual antiemetics. In an apparently last attempt at healing, opiates (morphine, methadone) were administrated and improved the CHS, however, this led to an at least as equally distressing and painful opiate withdrawal syndrome.
Treatment and course: In the controlled cannabis abstinence during the 2-week inpatient treatment of opiate addiction syndrome the CHS has not recurred.
Conclusion: Opiates are not suited for the treatment of CHS because they are addictive and lead to respiratory depression in overdose.
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Literatur
- 1 Allen JH, de Moore GM, Heddle R et al. Cannabinoid hyperemesis: cyclical hyperemesis in association with chronic cannabis abuse. Gut 2004; 53: 1566-1570
- 2 Bonnet U, Scherbaum N. Cannabisbezogene Störungen. Teil I: Pharmakologie, Epidemiologie und Therapieverfahren. Fortschr Neurol Psychiat 2010; 78: 297-305
- 3 Bonnet U, Scherbaum N. Cannabisbezogene Störungen. Teil II: Psychiatrische und somatische Folgeschäden und Komorbiditäten. Fortschr Neurol Psychiatr 2010; 78: 360-367
- 4 Bonnet U, Chang D-I, Scherbaum N. Cannabis-Hyperemesis-Syndrom. Fortschr Neurol Psychiat 2012; 80: 98-101
- 5 Bramstedt J, Dißmann R. Akutes prärenales Nierenversagen und Elektrolytentgleisungen durch das Cannabis-induzierte Hyperemesis-Syndrom. Dtsch Med Wochenschr 2011; 136: 1720-1722
- 6 Cox B, Chhabra A, Adler M et al. Cannabinoid hyperemesis syndrome: case report of a paradoxical reaction with heavy marijuana use. Case Rep Med 2012; 2012: 757696
- 7 Fleig S, Brunkhorst R. Hyperemesis and a high water bill. Z Gastroenterol 2011; 49: 1479-1481
- 8 Galli JA, Sawaya RA, Friedenberg FK. Cannabinoid hyperemesis syndrome. Curr Drug Abuse Rev 2011; 4: 241-249
- 9 Hickey JL, Witsil JC, Mycyk MB. Haloperidol for treatment of cannabinoid hyperemesis syndrome. Am J Emerg Med 2013; 31: 1003.e5-6
- 10 Lieb M, Palm U, Nicolaus M et al. Cannabisinduzierte Hyperemesis. Psychiatr Prax 2011; 38: 147-149
- 11 Machado Rocha FC, Stéfano SC, De Cássia Haiek R et al. Therapeutic use of Cannabis sativa on chemotherapy-induced nausea and vomiting among cancer patients: systematic review and meta-analysis. Eur J Cancer Care 2008; 17: 431-443
- 12 Mohammed F, Panchoo K, Bartholemew M et al. Compulsive showering and marijuana use – the cannabis hyperemesis syndrome. Am J Case Rep 2013; 14: 326-328
- 13 Patterson DA, Smith E, Monahan M et al. Cannabinoid hyperemesis and compulsive bathing: a case series and paradoxical pathophysiological explanation. J Am Board Fam Med 2010; 23: 790-793
- 14 Simonetto DA, Oxentenko AS, Herman ML et al. Cannabinoid hyperemesis: a case series of 98 patients. Mayo Clin Proc 2012; 87: 114-119
- 15 Wallace D, Martin AL, Park B. Cannabinoid hyperemesis: marijuana puts patients in hot water. Aust Psychiatry 2007; 15: 156-158