Klin Padiatr 2014; 226(01): 24-28
DOI: 10.1055/s-0033-1361106
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Compliance with Guidelines Recommending the Use of Simulation for Neonatal and Infant Resuscitation Training in Austria

Die Umsetzung von Empfehlungen zur Nutzung von Simulation in der Neugeborenen- und Säuglingsreanimationsausbildung in Österreich
L. P. Mileder
1   Clinical Skills Center, Medical University of Graz, Austria
2   Department of Pediatrics, Division of Neonatology, Medical University of Graz, Austria
,
B. Urlesberger
2   Department of Pediatrics, Division of Neonatology, Medical University of Graz, Austria
,
J. Schwindt
3   Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, Division of ­Neonatology, Medical University of Vienna, Austria
,
B. Simma
4   Department of Pediatrics, Academic Teaching Hospital Landeskrankenhaus Feldkirch, Austria
,
G. M. Schmölzer
2   Department of Pediatrics, Division of Neonatology, Medical University of Graz, Austria
5   Department of Pediatrics, University of Alberta, Edmonton, Canada
6   Neonatal Research Unit, Royal Alexandra Hospital, Edmonton, Canada
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 January 2014 (online)

Abstract

Background:

Current international resuscitation guidelines recommend simulation for the training of neonatal and infant resuscitation. We aimed at assessing compliance rates with these recommendations in Austria.

Method:

We performed a national questionnaire survey among 31 neonatal institutions in Austria.

Results:

25 questionnaires (80.6%) were analyzed. 22/25 institutions (88%) used simulation as an instructional modality. 8 institutions (32%) had access to medical simulation centers, with 6/8 being used for neonatal and infant resuscitation training. Simulation equipment was available at 17/25 institutions (68%), with a median of 1 part-task trainer (0–2), 2 low-fidelity resuscitation mannequins (0–10), and 0 high-fidelity patient simulators (0–7). Resuscitation training frequency varied widely, ranging from one training per month to one training per year. 5 simulation centers utilized interdisciplinary resuscitation training with other medical specialties and team training including physicians and nursing staff. Of the 17 institutions with simulation equipment at their disposal, 8 (47.1%) carried out interdisciplinary training and 13 (76.5%) performed team-oriented training sessions.

Discussion/Conclusion:

The majority of surveyed institutions adopted simulation for neonatal and infant resuscitation training according to current guidelines and had simulation equipment at their disposal. However, educational practice varied widely, especially in regard to training frequency. Therefore, we suggest a national consensus agreement on best practices in simulation-based neonatal and infant resuscitation training.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Aktuelle internationale Reanimationsrichtlinien empfehlen die Nutzung von Simulation in der Neugeborenen- und Säuglings­reanimationsausbildung. Wir untersuchten die Umsetzung dieser Empfehlungen in Österreich.

Methoden:

Wir führten eine nationale Umfrage mittels Fragebögen an 31 neonatologischen Abteilungen in Österreich durch.

Ergebnisse:

25 Fragebögen (80,6%) wurden ausgewertet. 22/25 Institutionen (88%) nutzten Simulation als Ausbildungsmethode. 8 Institutionen (32%) hatten Zugang zu einem medizinischen Simulationszentrum, wovon 6 für Neugeborenen- und Säuglingsreanimationsausbildung verwendet wurden. Simulationsmaterial war an 17/25 Institutionen (68%) verfügbar, mit einem Median von 1 Einzelfertigkeitentrainer (0–2), 2 Low-fidelity-Simulatoren (0–10) und 0 High-fidelity-Patientensimulatoren (0–7). Die Trainingsfrequenzen zeigten eine ausgeprägte Variabilität und reichten von einem Training im Monat zu einem Training im Jahr. 5 Simulationszentren hielten interdisziplinäre Reanimationstrainings mit anderen Fachrichtungen und Teamtrainings von Ärzten und Pflegepersonal ab. Von den 17 Institutionen mit eigenem Simulationsmaterial veranstalteten 8 (47,1%) interdisziplinäre ­Trainings und 13 (76,5%) teamorientierte Trainings.

Diskussion/Schlussfolgerung:

Die Mehrheit der befragten Institutionen nutzte Simulation in der Neugeborenen- und Säuglingsreanimations­ausbildung gemäß aktuellen Richtlinien und verfügte über eigenes Simulationsmaterial. Die Umsetzung war jedoch sehr heterogen, insbesondere in Bezug auf die Trainingshäufigkeit. Wir empfehlen daher die Erstellung eines nationalen Konsensuspapiers zur Durchführung simulationsbasierter Ausbildung in der Neugeborenen- und Säuglingsreanimation.

Appendix