Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0034-1371893
Der Effekt der standardisierten konservativen Behandlung bei Gonarthrose. 5-Jahres-Ergebnisse und systematischer Literaturreview
The Effect of Conservative Treatment in Symptomatic Midgrade Knee Osteoarthritis. 5-Year-Results of a Retrospective Study and of a Systematic ReviewPublication History
eingereicht: 07 July 2013
angenommen: 06 March 2014
Publication Date:
26 June 2014 (online)
Zusammenfassung
Zielstellung:
Ziel dieser retrospektiven Untersuchungen war es, den mittelfristigen Effekt einer standardisierten konservativen Gonarthrosebehandlung in Bezug auf das klinische Outcome, aber auch die Notwendigkeit einer Konversion zur Endoprothetik zu überprüfen. Zudem sollten die aktuellen Ergebnisse mit denen aus der internationalen Literatur verglichen werden.
Methode:
Insgesamt 63 Patienten mit einer Gonarthrose Grad III wurden standardisiert konservativ behandelt. Anlässlich der Eingangsuntersuchung und zu den jährlichen Kontrollen führten die Patienten eine Selbsteinschätzung mit dem KOOS (Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score) durch.
Ergebnisse:
Zum Zeitpunkt der Eingangsuntersuchung betrug der durchschnittliche KOOS 99,2 Punkte. Nach einem Jahr hatte sich die durchschnittliche Punktzahl auf 134,8 (95%-KI 126,5–142,9) Punkte signifikant verbessert, p<0,001. Bereits zur Kontrolle nach 2 Jahren hatten die Patienten bereits wieder ein schlechteres Ergebnis. Der 2-Jahres-KOOS betrug 120,3 (95%-KI 110,6–129,9) Punkte. Im Vergleich zur Eingangsuntersuchung war dies signifikant besser (p=0,020). Im 3. Jahr nach Behandlungsbeginn wurde im Vergleich zur Baseline nur noch ein tendenziell besseres Ergebnis mit einem KOOS von 115, 9 (95%-KI 105,3–126,4) Punkten erreicht, p=0,258. Der KOOS zur 4-Jahreskontrolle betrug 93,2 (95%-KI 82,9–103,6) Punkte. Dieser Wert unterschied sich nur tendenziell von dem der Eingangsuntersuchung (p=0,975). Im Vergleich mit dem Behandlungsbeginn hatten die Patienten nach 5 Jahren einen durchschnittlichen KOOS von 81,3 (95%-KI 72,5–90,0) Punkten. Bei 22 Patienten (34,9%) wurde innerhalb von Jahren nach Behandlungsbeginn eine Endoprothesenversorgung 44,2 (95%-KI 38,6–49,9) Monaten erforderlich.
Schlussfolgerungen:
Die konservative Behandlung ist eine Alternative zur Endoprothese beim Gonarthrosepatienten. Allerdings ist der positive Effekt zeitlich auf 1–2 Jahre begrenzt.
Abstract
Purpose:
This study was performed to evaluate the effect (subjective complaints and conversion to the knee replacement) of a conservative treatment protocol in patients who are suffering from middle-stage knee osteoarthritis. Another goal of this current study was to perform a systematic review of the international literature for a comparison with the own results.
Methods:
A total of 63 grade III (Kellgren Lawrence Score) patients did undergo conservative treatment of knee osteoarthritis. The evaluation was made at baseline and yearly up to 5 years by using the KOOS (Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score).
Results:
At baseline the KOOS amounted 99.2 points. At the 1-year control, the score did increased to 134.8 points. This result debased within the 2-year follow-up to 120.3 points. In comparison to the baseline, the 2-year outcome still was significantly better. After 3 years there only was a tendency superior outcome in comparison to the baseline score (KOOS=115.9). In the 4th (KOOS=93.2 points) and 5th (KOOS=81.3 points) year, after initial treatment there was a continuous debasement of the results. A total of 22 patients (34.9%) did undergo a total knee replacement during the follow-up. The mean time for survival was 44.2 (95%-CI 38.6–49.9) months. The number of studies which reports about middle or long-term reports is rare. We only evaluated 12 studies with reports about a follow-up > 12 months. The mean increase of patients complaints in all studies was Random effects=1.04 (95% CI=0.7–1.4), p<0.001.
Conclusion:
The conservative treatment of knee osteoarthritis is method of choice in a large number of patients. After 1–2 years, the results debase significantly.
-
Literatur
- 1 Hempfling H, Bohndorf K, Roemer F. Acute, traumatic versus chronic cartilage lesions as terms of a medical expert’s opinion. Z Orthop Unfall 2008; 146: 381-391
- 2 Felson DT, Zhang Y, Hannan MT et al. Risk factors for incident radiographic knee osteoarthritis in the elderly: the Framingham Study. Arthritis Rheum 1997; 40: 728-733
- 3 Gelber AC, Hochberg MC, Mead LA et al. Body mass index in young men and the risk of subsequent knee and hip osteoarthritis. Am J Med 1999; 107: 542-548
- 4 Gelber AC, Hochberg MC, Mead LA et al. Joint injury in young adults and risk for subsequent knee and hip osteoarthritis. Ann Intern Med 2000; 133: 321-328
- 5 Sharma L, Kapoor D. Epidemiology of Osteoarthritis. Philadelphia: Lippincot Williams & Wilkins; 2007
- 6 Kellgren JH, Lawrence JS. Radiological assessment of osteo-arthrosis 1. Ann Rheum Dis 1957; 15: 494-502
- 7 Dt.Ges.f.Orthopädie und orthopäd.Chirurgie+BV d.Ärzte f.Orthopädie . Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie und des Berufsverbandes der Ärzte für Orthopädie. Köln: Dt. Ärzte-Verlag; 2002
- 8 McAlindon TE, Bannuru RR, Sullivan MC et al. OARSI guidelines for the non-surgical management of knee osteoarthritis. Osteoarthritis Cartilage 2014;
- 9 Jawad AS. EULAR recommendations for the management of knee osteoarthritis. Ann Rheum Dis 2001; 60: 540
- 10 Mazzuca SA, Brandt KD, Katz BP et al. Effects of self-care education on the health status of inner-city patients with osteoarthritis of the knee. Arthritis Rheum 1997; 40: 1466-1474
- 11 Triggs E, Victor C, Ross F et al. Primary care-based evaluation of patient education for osteoarthritis of the knee. Methods Inf Med 2000; 39: 241-245
- 12 Spahn G, Muckley T, Kahl E et al. Factors affecting the outcome of arthroscopy in medial-compartment osteoarthritis of the knee. Arthroscopy 2006; 22: 1233-1240
- 13 Roos EM, Roos HP, Lohmander LS et al. Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score (KOOS) – development of a self-administered outcome measure 2. J Orthop Sports Phys Ther 1998; 28: 88-96
- 14 Ziegler A, Lange S, Bender R. Systematic reviews and meta-analyses. Dtsch Med Wochenschr 2007; 132 (Suppl. 01) e48-e52
- 15 McKnight PE, Kasle S, Going S et al. A comparison of strength training, self-management, and the combination for early osteoarthritis of the knee 120. Arthritis Care Res (Hoboken) 2010; 62: 45-53
- 16 Bulthuis Y, Drossaers-Bakker KW, Taal E et al. Arthritis patients show long-term benefits from 3 weeks intensive exercise training directly following hospital discharge 168. Rheumatology (Oxford) 2007; 46: 1712-1717
- 17 Chang RW, Falconer J, Stulberg SD et al. A randomized, controlled trial of arthroscopic surgery versus closed-needle joint lavage for patients with osteoarthritis of the knee. Arthritis Rheum 1993; 36: 289-296
- 18 Deyle GD, Henderson NE, Matekel RL et al. Effectiveness of manual physical therapy and exercise in osteoarthritis of the knee. A randomized, controlled trial. Ann Intern Med 2000; 132: 173-181
- 19 Fitzgerald GK, Piva SR, Gil AB et al. Agility and perturbation training techniques in exercise therapy for reducing pain and improving function in people with knee osteoarthritis: a randomized clinical trial 85. Phys Ther 2011; 91: 452-469
- 20 Keefe FJ, Caldwell DS, Baucom D et al. Spouse-assisted coping skills training in the management of knee pain in osteoarthritis: long-term follow-up results. Arthritis Care Res 1999; 12: 101-111
- 21 Loza E, ito-Ruiz P, Blanco F. Feasibility and efficacy of a multidisciplinary health care programme for patients with knee osteoarthritis 60. Clin Exp Rheumatol 2011; 29: 913-920
- 22 Patel S, Hossain FS, Paton B et al. The effects of a non-operative multimodal programme on osteoarthritis of the knee 11. Ann R Coll Surg Engl 2010; 92: 467-471
- 23 Rogind H, Bibow-Nielsen B, Jensen B et al. The effects of a physical training program on patients with osteoarthritis of the knees. Arch Phys Med Rehabil 1998; 79: 1421-1427
- 24 Sasaki T, Yasuda K. Clinical evaluation of the treatment of osteoarthritic knees using a newly designed wedged insole. Clin Orthop Relat Res 1987; 181-187
- 25 Somers TJ, Blumenthal JA, Guilak F et al. Pain coping skills training and lifestyle behavioral weight management in patients with knee osteoarthritis: a randomized controlled study 45. Pain 2012; 153: 1199-1209
- 26 Stensrud S, Roos EM, Risberg MA. A 12-week exercise therapy program in middle-aged patients with degenerative meniscus tears: a case series with 1-year follow-up 29. J Orthop Sports Phys Ther 2012; 42: 919-931