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DOI: 10.1055/s-0034-1372618
FIMA – Fragebogen zur Erhebung von Gesundheitsleistungen im Alter: Entwicklung und Pilotstudie
FIMA – Questionnaire for Health-Related Resource Use in an Elderly Population: Development and Pilot StudyPublication History
Publication Date:
07 May 2014 (online)
Zusammenfassung
Ziel:
Durch den demografischen Wandel wird der Anteil der älteren Bevölkerung und folglich die Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen ansteigen. Die damit verbundenen Kosten können über die Routinedaten der Kranken- und Pflegeversicherung (Sekundärdaten) oder durch Patientenbefragungen (Primärdaten) erhoben bzw. geschätzt werden. Die Erhebung der Inanspruchnahme über Patientenfragebogen spielt dabei eine große Rolle, da eine Verknüpfung mit anderen sozialen und medizinischen Patientendaten möglich ist und der von den Patienten geleistete Eigenanteil in Kassendaten nicht abgebildet ist. Deshalb wurde ein geeignetes Instrument zur Erhebung des gesundheitsbezogenen Ressourcenverbrauchs von älteren Menschen entwickelt.
Methodik:
Die Entwicklung des FIMA (Fragebogen zur Inanspruchnahme medizinischer und nicht-medizinischer Versorgungsleistungen im Alter) erfolgte in 6 Schritten. Hierzu gehörte die Bestimmung der Fragebogeninhalte auf Basis einer Literaturrecherche und der Analyse bestehender Fragebögen. Es folgte die sprachliche Gestaltung und die Festlegung des Layouts. Anschließend wurde der Fragebogen im Rahmen einer altersspezifischen Pilotstudie erprobt und modifiziert.
Ergebnisse:
Alle direkten medizinischen und nicht-medizinischen Ressourcenverbräuche außer Transport- und Zeitkosten wurden erfasst. Produktivitätsverluste wurden nicht mit eingeschlossen. Die abgefragten Zeiträume (7 Tage, 3 Monate, 12 Monate) wurden auf die Ressourcenkategorien abgestimmt. Für die Pilotstudie wurden 63 Fragebögen ausgewertet. Die Rücklaufquote betrug 69%, die mittlere Ausfüllzeit 21 min. Drei Viertel der Teilnehmer füllten den Fragebogen alleine aus und 90% stuften den Schwierigkeitsgrad als einfach bis sehr einfach ein. Erste Anhaltspunkte für die Validität der Eigenangaben lieferte der Phi-Koeffizient zwischen der Lebensqualität und den beanspruchten Ressourcen im Bereich der pflegerischen und hauswirtschaftlichen Versorgung. Dieser lag zwischen 0,52 („Für sich selbst sorgen“) und 0,58 („Beweglichkeit“ und „Allgemeine Tätigkeiten“).
Schlussfolgerung:
Der FIMA ist ein generischer Fragebogen, um innerhalb der älteren Bevölkerungsgruppe den gesundheitsbezogenen Ressourcenverbrauch erheben zu können.
Abstract
Aim:
Due to demographic trends towards an ageing population resource use of health care will increase. By collecting health-related costs via questionnaires, the impact of socio-economic variables and other medical factors can be examined. In addition, only patient reported resource use accounts for out-of-pocket payments. Thus, it is necessary to develop an appropriate tool to collect the health-related resource use in an elderly population.
Methods:
The development of the FIMA (questionnaire for the use of medical and non-medical services in old age) was carried out in 6 steps. These included the determination of necessary questionnaire contents based on a literature review and the wording and layout were defined. Finally the questionnaire was tested in a pilot study and was modified.
Results:
All direct medical and non-medical resource use excluding transportation and time costs were recorded. Productivity losses were not included. The recall time frames differed according to resource categories (7 days, 3 months, 12 months). For the pilot study, 63 questionnaires were analysed. The response rate was 69%. The questionnaire took an average of 21 min to complete. Three quarters of respondents completed the questionnaire without help and 90% rated the difficulty as easy or even very simple. There was good agreement between self-reported health-related quality of life and the resource use of nursing and domestic help (phi coefficient values between 0.52 and 0.58).
Conclusion:
The FIMA is a generic questionnaire which collects the health-related resource use within the older population groups.
Schlüsselwörter
Fragebogenentwicklung - gesundheitsökonomische Evaluation - Ressourcenverbrauch - ältere MenschenKey words
questionnaire development - health economic evaluation - resource use - elderly populationZusatznutzen im Internet
- Der FIMA ist im Internet in seiner gesamten Länge und Form unter http://dx.doi.org/10.1055/s-0034-1372618 einzusehen.
- Zusatznutzen im Internet
-
Literatur
- 1 Statistisches, Bundesamt . 12. koordinierte Bevölkerungsvorausberechnung. In: Bevölkerung Deutschlands bis 2060. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt; 2009
- 2 Breyer F, Felder S. Life expectancy and health care expenditures: a new calculation for Germany using the costs of dying. Health Policy 2006; 75: 178-186 10.1016/j.healthpol.2005.03.011
- 3 Schulz E, Leidl R, Konig HH. The impact of ageing on hospital care and long-term care – the example of Germany. Health Policy 2004; 67: 57-74
- 4 Seshamani M, Gray A. Ageing and health-care expenditure: the red herring argument revisited. Health economics 2004; 13: 303-314 10.1002/hec.826
- 5 Ridyard CH, Hughes DA. Methods for the collection of resource use data within clinical trials: a systematic review of studies funded by the UK Health Technology Assessment program. Value Health 2010; 13: 867-872 10.1111/j.1524-4733.2010.00788.x
- 6 Diekmann A. Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. 6. Auflage. Aufl. Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt; 2000
- 7 Dillman DA. Mail and Internet Surveys. The Tailored Design Method. Second Edition Aufl New York: John Wiley & Sons, Inc; 2000
- 8 Dillman DA, Sinclair MD, Clark JR. Effects of questionnaire length, respondent-friendly design, and a difficult question on response rates for occupant-adddressed census mail surveys. Public opinion quarterly 1993; 57: 289-304
- 9 Jenkins CR, Dillman DA. Towards a Theory of Self-Administered Questionnaire Design. In: Lyberg L, Biemer P, Collins M. et al. Hrsg Survey Measurement and Process Quality. New York: John Wiley & Sons, Inc; 1997
- 10 Redline C, Dillman DA, Dajani AN. et al. Improving Navigational Performance in U.S. Census 2000 by Altering the Visually Administered Languages of Branching Instructions. Journal of Official Statistics 2003; 19: 403-419
- 11 Schwarz N. Questionnaire Disign. In: Lyberg L, Biemer P, Collins M. et al. Hrsg Survey Measurement and Process Quality. New York: John Wiley & Sons, Inc; 1997
- 12 NFO Infratest Health . Fragebogen Versicherte. Available from URL: www.bertelsmann-stiftung.de/ [Accessed 2011, April 15]
- 13 Roick C, Kilian R, Matschinger H. et al. German adaptation of the client sociodemographic and service receipt inventory – an instrument for the cost of mental health care. Psychiatr Prax 2001; 28 (Suppl. 02) S84-S90 10.1055/s-2001-17790
- 14 Graf von der Schulenburg JM, Mittendorf T, Clouth J. et al. Costs of Urinary Incontinence in Germany. Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2007; 12: 301-309 10.1055/s-2007-963204
- 15 Hauner H. Cost of type-2 diabetes and number of cases in Germany. According to health insurance data. Diabetologe 2006; (Suppl. 01) 38-43 10.1007/s11428-006-0083-1
- 16 Heinrich S, Luppa M, Matschinger H. et al. Service utilization and health-care costs in the advanced elderly. Value Health 2008; 11: 611-620 10.1111/j.1524-4733.2007.00285.x
- 17 Hessel A, Gunzelmann T, Geyer M. et al. Utilization of medical services and medication intake of patients over 60 in Germany – health related, social structure related, socio-demographic and subjective factors. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 2000; 33: 289-299
- 18 Linden M, Gilberg R, Horgas AL. et al. Die Inanspruchnahme medizinischer und pflegerischer Hilfe im hohen Alter. In: Mayer KU, Baltes PB. Hrsg Die Berliner Altersstudie.. Berlin: Akademie Verlag; 1996
- 19 Nowak D, Dietrich ES, Oberender P. et al. Cost-of-illness Study for the Treatment of COPD in Germany. Pneumologie 2004; 58: 837-844 10.1055/s-2004-830143
- 20 Saß A-C, Wurm S, Ziese T.. Inanspruchnahmeverhalten. In: Böhm SB, Tesch-Römer DZfA, Ziese RKI. Hrsg Gesundheit und Krankheit im Alter. Berlin: Humboldt Universität; 2009
- 21 Wagner E. Direct costs of osteoarthritis. Wien Med Wochenschr 2011; 161: 44-52 10.1007/s10354-010-0858-2
- 22 Weimar C, Lüngen M, Wagner M. et al. Cost of Stroke Care in Germany. An Analysis of the Stroke Data Bank of the German Foundation Stroke-Aid. Akt Neurol 2002; 29: 181-190 10.1055/s-2002-30690
- 23 Winter Y, Wolfram C, Schoffski O. et al. Long-term disease-related costs 4 years after stroke or TIA in Germany. Nervenarzt 2008; 79: 918-920 922–914 926 10.1007/s00115-008-2505-3
- 24 Pfaff H. Pflegestatistik 2009. In: Wiesbaden: Statistisches Bundesamt; 2011
- 25 Bhandari A, Wagner T. Self-reported utilization of health care services: improving measurement and accuracy. Med Care Res Rev 2006; 63: 217-235 63/2/217 [pii] 10.1177/1077558705285298
- 26 Clarke PM, Fiebig DG, Gerdtham UG. Optimal recall length in survey design. J Health Econ 2008; 27: 1275-1284 10.1016/j.jhealeco.2008.05.012
- 27 EuroQol-Group . EuroQol – a new facility for the measurement of health-related quality of life. The EuroQol Group. Health Policy 1990; 16: 199-208
- 28 Brouwer WB, Koopmanschap MA. The friction-cost method: replacement for nothing and leisure for free?. Pharmacoeconomics 2005; 23: 105-111
- 29 Brouwer WB, Rutten FF. The missing link: on the line between C and E. Health economics 2003; 12: 629-636 10.1002/hec.764
- 30 Sahlen KG, Lofgren C, Brodin H. et al. Measuring the value of older people’s production: a diary study. BMC health services research 2012; 12: 4 10.1186/1472-6963-12-4
- 31 Becker A, Seitz R, Jacobi E. et al. Cost evaluation by a patient questionnaire: pilot study of a weekly cost diary. Rehabilitation (Stuttg) 2001; 40: 12-20 10.1055/s-2001-12132
- 32 Goossens ME, Rutten-van Molken MP, Vlaeyen JW. et al. The cost diary: a method to measure direct and indirect costs in cost-effectiveness research. J Clin Epidemiol 2000; 53: 688-695 S0895435699001778 [pii]
- 33 Seidl H, Meisinger C, Wende R. et al. Empirical analysis shows reduced cost data collection may be an efficient method in economic clinical trials. BMC health services research 2012; 12: 318 10.1186/1472-6963-12-318
- 34 Statistisches, Bundesamt . Mikrozensus – Fragen zur Erwerbstätigkeit, Beruf, Ausbildung und Arbeitsbedingungen der Erwerbstätigen 2010