Klin Padiatr 2014; 226(05): 287-291
DOI: 10.1055/s-0034-1385928
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hypoglycemia in Newborn Infants at Risk

Hypoglykämie bei Risikoneugeborenen
D. Jonas
1   Department of Pediatrics, Academic Teaching Hospital, Landeskrankenhaus Feldkirch, Austria
,
W. Dietz
1   Department of Pediatrics, Academic Teaching Hospital, Landeskrankenhaus Feldkirch, Austria
,
B. Simma
1   Department of Pediatrics, Academic Teaching Hospital, Landeskrankenhaus Feldkirch, Austria
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Publication History

Publication Date:
25 August 2014 (online)

Abstract

Infants of diabetic mothers (IDM), large (LGA) or small (SGA) for gestational age and late preterm (LPT) infants are at risk for hypoglycemia. We report the incidence, the consequences and the impact of a recently implemented guideline. From 1 January to 31 December 2012 we screened infants at risk. The first blood glucose was done within 90 min after birth, 30 min after the first feeding and had to be repeated before each feeding. Hypoglycemia was defined as blood glucose below 40 mg/dL independent of age; all babies remained in the study for at least 24 h or until at least 3 glucose measurements were >40 mg/dL.

Results: We identified 259 out 1 074 (24.1%) infants and included 145 (56.0%) of these infants in a retrospective analysis. 17 (11.7%) infants (male:female=1:1.1) showed 19 episodes of hypoglycemia. 3 of them had more than one risk factor, 2 were LGA at term. 6 (35%) out of 17 infants had to be transferred, one due to clinical signs and 5 according to the protocol. Mean number of blood glucose measurement was 6.9±1.9. The number of procedures performed to detect one episode of hypoglycemia was 54.

Conclusion: The incidence of hypoglycemia in infants at risk is low and does not justify screening such a large risk group, which may harm them by requiring a disproportionately large number of blood withdrawals.

Zusammenfassung

Neugeborene von Müttern mit Diabetes mellitus (IDM), in Bezug auf das Gestationsalter über- (LGA) oder untergewichtige (SGA) Neugeborene und späte Frühgeborene (late preterm, LPT) haben ein erhöhtes Risiko für eine Hypoglykämie. Wir berichten über die Inzidenz, Konsequenzen und Auswirkungen einer neu eingeführten Richt­linie in der Betreuung dieser Risikokinder. Vom 1. Jännar bis 31. Dezember 2012 wurden alle Neugeborene dieser Risikogruppen nach folgender Richtlinie betreut: eine erste Blutabnahme erfolgt innert 90 min, 30 min nach der ersten Mahlzeit, weitere Abnahmen vor jeder Mahlzeit. Die Kinder blieben für 24 Stunden in der Studie oder bis mindestens 3 Glukose Werte >40 mg/dL waren. Eine Hypoglykämie wurde als Blutglukose <40 mg/dL unabhängig vom Alter definiert.

Ergebnisse: Von 1 074 Neugeborenen wurden 259 (24,1%) als Risikopatienten identifiziert und davon 145 (56,0%) in diese retrospektive Studie aufgenommen. 17 (11,7%) Neugeborene (Buben:Mädchen=1:1,1) hatten 19 Hypoglykämie-Episoden. 3 von ihnen hatten mehr als einen Risikofaktor, 2 waren LGA am Termin. 6 (35%) dieser 17 Neugeborenen wurden auf die Neonato­logie transferiert, eines aufgrund klinischer Symptome, die anderen entsprechend dem Protokoll. Die mittlere Anzahl der Glukosemessungen war 6,9±1,9, d. h. 54 Messungen waren notwendig, um eine Episode einer Hypoglykämie zu entdecken.

Schlussfolgerung: Die Inzidenz einer Hypo­glykämie bei Risikoneugeborenen ist niedrig und rechtfertig nicht dieses Screeningprogramm für diese große Gruppe Neugeborener.