Psychiatr Prax 2016; 43(03): 141-146
DOI: 10.1055/s-0034-1387507
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kinder- und jugendpsychiatrische Versorgung: Akzeptanz eines neuen ambulanten Versorgungsmodells

Child and Adolescent Psychiatry: Acceptance of a New Ambulatory Care System
Raphael Eisenring
1   Kinder- und Jugendpsychiatrischer Dienst, Psychiatrische Dienste Aargau AG (PDAG), Brugg, Schweiz
,
Christine Kuhn
2   Kinder- und Jugendpsychiatrischer Dienst des Kantons Zürich, Regionalstelle Wetzikon, Schweiz
,
Süsette Rusterholz Fend
1   Kinder- und Jugendpsychiatrischer Dienst, Psychiatrische Dienste Aargau AG (PDAG), Brugg, Schweiz
,
Jürg Unger-Köppel
1   Kinder- und Jugendpsychiatrischer Dienst, Psychiatrische Dienste Aargau AG (PDAG), Brugg, Schweiz
,
Niklaus Stulz
3   Externer Psychiatrischer Dienst, Psychiatrische Dienste Aargau AG (PDAG), Brugg, Schweiz
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Publication History

Publication Date:
02 February 2015 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Evaluation eines neuen ambulanten Versorgungsmodells in der Kinder- und Jugendpsychiatrie, das auf einer zentralen Anmeldung und einem Online-Diagnostik-Instrument (DAWBA) basiert.

Methodik: Analyse von Patientenströmen, Akzeptanz und Personalkosten.

Ergebnisse: Mit hoher Akzeptanz (DAWBA-Antwortrate: 92 %) und personellen Zusatzkosten von CHF 190 pro Fall konnten 2012 rund ein Drittel der Anmeldungen in KJPD-externe Angebote weitergewiesen werden.

Schlussfolgerungen: Das neue Versorgungsmodell erwies sich als effektiv und akzeptiert.

Abstract

Objective: To evaluate a new ambulatory care system in outpatient child and adolescent psychiatry based on the web-based Development and Well-Being Assessment (DAWBA).

Methods: We analyzed patient paths (flows), acceptance, satisfaction, and staff costs in the newly implemented care model.

Results: The new model was very well accepted by the respondents (DAWBA response rate: 92 %). A third of the patients registered with the psychiatric service in 2012 were not in need of psychiatric treatment and were therefore referred to other psycho-social services. The additional staff costs of $ 200 per case might be low compared to the saved costs due to the avoidance of inappropriate medical care.

Conclusion: The new ambulatory care model proved to be effective, efficient and broadly accepted when resources are strictly limited.