RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0035-1545289
Vorgehen bei Neonatalem Abstinenzsyndrom (NAS): Ergebnisse einer nationalen Umfrage in Österreich
Methods in Neonatal Abstinence Syndrome (NAS): Results of a Nationwide Survey in AustriaPublikationsverlauf
eingereicht 04. November 2014
angenommen nach Überarbeitung 19. Januar 2015
Publikationsdatum:
03. Juni 2015 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Ein neonatales Abstinenzsyndrom (NAS) tritt bei Neugeborenen auf, deren Mütter in der Schwangerschaft Drogen einnehmen oder sich in einem Subtitutionsprogramm befinden. International zeigt sich eine deutliche Zunahme der Relevanz dieser Entität, auch in Österreich ist das NAS keine Seltenheit mehr. Ziel dieser Umfrage war die Erhebung des Ist-standes bezüglich des Umganges mit NAS in Österreich.
Methode: Es wurde ein Fragebogen an 20 neonatologische Abteilungen in ganz Österreich gesandt, in welchem Fragen zu Scoring, Therapie, Stillen und Nachsorge gestellt wurden.
Ergebnis: Die Antwortrate betrug 95%, davon hatten 94,7% eine schriftliche Richtlinie. Im Median werden jährlich 4 Kinder mit NAS pro Station behandelt. Der Finnegan Score wird bei 100% der Befragten als Beurteilungssystem verwendet. Morphin in verschiedenen Darreichungsformen wird am öftesten, sowohl bei Opiat Missbrauch (100%), als auch bei Polytoxikomanie (44,4%), als Therapie der 1. Wahl verwendet. Als häufigste Darreichungsformen werden Morphin per os und Tinctura opii verwendet. Sowohl die Frequenz als auch die Menge der Dosierung variieren stark. 61,1% der Abteilungen rieten den jeweiligen Müttern zum Stillen, Einschränkungen gab es bezüglich Teilnahme an einem Substitutionsprogramm und allgemeinen Kontraindikationen (HIV, HCV, HBV). Die Ergebnisse zeigten, dass ein starkes West-Ost Gefälle des Vorkommens des NAS besteht.
Schlussfolgerung: Das NAS ist auch in Österreich keine Seltenheit mehr (bis zu 50 Fälle pro Jahr in Wien). Unsere Umfrage zeigte, dass die meisten neonatologischen Stationen in Österreich diese Patienten anhand schriftlicher Leitlinien betreuen. Obwohl sie sich dabei auf internationale Richtlinien stützen, gibt es keinen nationalen Konsensus.
Abstract
Background: Neonatal abstinence syndrome (NAS) occurs in neonates whose mothers have taken addictive drugs or were under substitution therapy during pregnancy. Incidence numbers of NAS are on the rise globally, even in Austria NAS is not rare anymore. The aim of our survey was to reveal the status quo of dealing with NAS in Austria.
Methods: A questionnaire was sent to 20 neonatology departments all over Austria, items included questions on scoring, therapy, breast-feeding and follow-up procedures.
Results: The response rate was 95%, of which 94.7% had written guidelines concerning NAS. The median number of children being treated per year for NAS was 4. Finnegan scoring system is used in 100% of the responding departments. Morphine is being used most often, in opiate abuse (100%) as well as in multiple substance abuse (44.4%). The most frequent forms of morphine preparation are morphine and diluted tincture of opium. Frequency as well as dosage of medication vary broadly. 61.1% of the departments supported breast-feeding, regulations concerned participation in a substitution programme and general contraindications (HIV, HCV, HBV). Our results revealed that there is a big west-east gradient in patients being treated per year.
Conclusion: NAS is not a rare entity anymore in Austria (up to 50 cases per year in Vienna). Our survey showed that most neonatology departments in Austria treat their patients following written guidelines. Although all of them base these guidelines on international recommendations there is no national consensus.
-
Literatur
- 1 Weigl MBM, Grabenhofer-Eggerth A, Horvath I et al. Bericht zur Drogensituation 2013. In http://bmggvat/cms/home/attachments/1/0/6/CH1040/CMS1164184142810/bericht_zur_drogensituation2013pdf Bundesministerium für Gesundheit 2013
- 2 Huber G, Seelbach-Gobel B. Substance abuse and pregnancy from an obstetric point of view. Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie 2014; 218: 142-148
- 3 Hudak ML, Tan RC. Committee On D et al. Neonatal drug withdrawal. Pediatrics 2012; 129: e540-e560
- 4 Hambleton MT, Reynolds EW, Sithisarn T et al. Autonomic nervous system function following prenatal opiate exposure. Front Pediatr 2013; 1: 27
- 5 Winklbaur-Hausknost B, Jagsch R, Graf-Rohrmeister K et al. Lessons learned from a comparison of evidence-based research in pregnant opioid-dependent women. Human psychopharmacology 2013; 28: 15-24
- 6 Osborn DA, Jeffery HE, Cole MJ. Sedatives for opiate withdrawal in newborn infants. The Cochrane database of systematic reviews 2010; CD002053
- 7 Agthe AG, Kim GR, Mathias KB et al. Clonidine as an adjunct therapy to opioids for neonatal abstinence syndrome: a randomized, controlled trial. Pediatrics 2009; 123: e849-e856
- 8 Kraft WK, Gibson E, Dysart K et al. Sublingual buprenorphine for treatment of neonatal abstinence syndrome: a randomized trial. Pediatrics 2008; 122: e601-e607
- 9 Coyle MG, Ferguson A, Lagasse L et al. Diluted tincture of opium (DTO) and phenobarbital versus DTO alone for neonatal opiate withdrawal in term infants. The Journal of pediatrics 2002; 140: 561-564
- 10 Fischer G. Treatment of opioid dependence in pregnant women. Addiction (Abingdon, England) 2000; 95: 1141-1144
- 11 Ostrea Jr EM, Brady MJ, Parks PM et al. Drug screening of meconium in infants of drug-dependent mothers: an alternative to urine testing. The Journal of pediatrics 1989; 115: 474-477
- 12 Finnegan LP, Connaughton Jr JF, Kron RE et al. Neonatal abstinence syndrome: assessment and management. Addictive Diseases 1975; 2: 141-158
- 13 Zimmermann-Baer U, Notzli U, Rentsch K et al. Finnegan neonatal abstinence scoring system: normal values for first 3 days and weeks 5–6 in non-addicted infants. Addiction (Abingdon, England) 2010; 105: 524-528
- 14 Jansson LM, Velez M, Harrow C. The opioid-exposed newborn: assessment and pharmacologic management. Journal of opioid management 2009; 5: 47-55
- 15 Gartner LM, Morton J, Lawrence RA et al. Breastfeeding and the use of human milk. Pediatrics 2005; 115: 496-506
- 16 Academy of Breastfeeding Medicine Protocol C . Jansson LM. ABM clinical protocol #21: Guidelines for breastfeeding and the drug-dependent woman. Breastfeeding medicine: the official journal of the Academy of Breastfeeding Medicine 2009; 4: 225-228
- 17 Mehta A, Forbes KD, Kuppala VS. Neonatal Abstinence Syndrome Management From Prenatal Counseling to Postdischarge Follow-up Care: Results of a National Survey. Hospital pediatrics 2013; 3: 317-323
- 18 Sundelin Wahlsten V, Sarman I. Neurobehavioural development of preschool-age children born to addicted mothers given opiate maintenance treatment with buprenorphine during pregnancy. Acta paediatrica 2013; 102: 544-549