Klin Padiatr 2015; 227(06/07): 335-338
DOI: 10.1055/s-0035-1564086
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Frequency of Oral Mucositis and Local Virus Reactivation in Herpes Simplex Virus Seropositive Children with Myelosuppressive Therapy

Orale Mucositis und lokale Virus Reaktivierung in Herpes simplex Virus seropositiven Kindern unter myelosuppressiver Therapie
F. Righini-Grunder
1   University childrens hospital CHU Sainte Justine, 3175, Chemin de la Côte-Sainte-Catherine, Montréal H3T 1C5, Québec, Canada, Gastroentérologie, Montréal, Canada
,
M. Hurni
2   Cantonal Hospital Lucerne. Pediatric departement, Lucerne, Switzerland
,
R. Warschkow
3   Cantonal Hospital St. Gallen, Surgery, St.Gallen, Switzerland
,
J. Rischewski
4   Cantonal Hospital Lucerne, Pediatric Haematology and Oncology, Lucerne, Switzerland
› Institutsangaben
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
26. Oktober 2015 (online)

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Abstract

Background: Oral mucositis (OM) is a common chemo- and radiotherapy adverse effect in oncological pediatric patients. Herpes simplex virus (HSV) infection can cause a severe clinical course. We hypothesize, that HSV seropositivity is a risk factor for local HSV-1 reactivation and increased frequency of OM in patients with myelosuppressive therapies.

Patients and Method: We evaluated the prevalence of seropositivity of HSV-1 between June 2011 and April 2014 in patients with potential oncological disease and correlated it to the frequency of OM and local viral reactivation in OM under myelosuppressive therapy.

Results: The overall rate of HSV-seropositivity in our cohort was 22%. 48 patients underwent myelosuppressive therapy. Of these, 7 were HSV-1 IgG positive and 41 negative. All patients with OM under myelosuppressive therapy and positive local swab for viral HSV (l-PCR) were HSV-1 IgG positive before the start of therapy (100%). The absolute risk for OM in HSV-1 IgG positive patients was increased by 58.5% (95%CI: 20.0  − 72.2%) corresponding to a relative risk (RR) of 2.4 (95%CI: 1.7–3.5, P=0.009). The multivariable adjusted OR to suffer 2 or more OM episodes in HSV-1 IgG positivity was 8.8 (95%CI: 1.5–95.8, P=0.014).

Discussion and Conclusion: In HSV-1 IgG positive patients half of the OM episode showed HSV reactivation, and the risk for multiple OM episodes was increased. These patients should be investigated for HSV-infection in every OM episode. Prophylactic and preemptive therapeutic measures should be discussed early, but prospective data on HSV prophylaxis and preemptive treatment is required.

Zusammenfassung

Hintergrund: Orale Mucositis (OM) ist eine bekannte Komplikation bei pädiatrisch-onkologischen Patienten unter Chemo- und Radiotherapie. Herpes simplex Virus (HSV)-Infektionen können zu schwerwiegenden klinischen Verläufen führen. HSV-1 seropositive Patienten scheinen unter myelosuppressiver Therapie ein erhöhtes Risiko für lokale HSV-1 Reaktivierung während OM Episoden zu haben und leiden häufiger an OM Episoden im Vergleich zu HSV-1 seronegativen Patienten.

Patienten und Methode: Wir haben die HSV-1 Prävalenz von Patienten mit potentiell onkologischer Erkrankung zwischen Juni 2011 und April 2014 ermittelt und in Korrelation zu OM-Frequenz und lokaler Virusreaktivierung in OM-Episoden unter myelosuppressiver Therapie gestellt.

Ergebnisse: Die Rate der seropositiven Patienten in unserer Kohorte war 22%. Alle Patienten mit OM unter myelosuppressiver Therapie und lokal positivem HSV-Abstrich (1-PCR) waren vor Beginn der Therapie HSV-1 IgG positiv (100%). Das absolute Risiko einer OM in HSV-1 IgG positiven Patienten betrug 58% (95%CI: 20.0–72.2%), entsprechend einem relativen Risiko (RR) von 2.4 (95% CI: 1.7–3.5, P=0.009). Die Multivariabel-angepasste OR im Falle von HSV-1 Seropositivität an 2 oder mehr OM zu leiden, betrug 8.8 (95% CI: 1.5–95.8, P=0.014).

Diskussion und Schlussfolgerung: In HSV-1 IgG positiven Patienten konnten in der Hälfte aller OM Episode eine HSV-Reaktivierung beobachtet werden. Das Risiko von multiplen OM Episoden war in dieser Patientengruppe erhöht. Diese Patienten sollten in jeder OM Episode bezüglich HSV-Infektion abgeklärt werden. Prophylaktische und präemptive Therapiemassnahmen sollten frühzeitig in Betracht gezogen werden; prospektive Studien bezüglich prophylaktischer und präemptiver Therapie sind erforderlich.