Arthritis und Rheuma 2004; 24(03): 98-101
DOI: 10.1055/s-0037-1618464
Endoprothetik
Schattauer GmbH

Diagnostischer Wert der Ganzkörper-Leukozyten-Szintigraphie bei Verdacht auf Infekt einer Hüftgelenksendoprothese

Diagnostic value of whole body leucocyte scintigraphy in suspected inflammation of hip-joint endoprosthesis
Gerald Wolf
1   Universitätsklinik für Radiologie Graz, Klinische Abteilung für Nuklearmedizin (Leiterin: Univ.-Prof. Dr. Reingard Maria Aigner)
,
Thomas Schwarz
1   Universitätsklinik für Radiologie Graz, Klinische Abteilung für Nuklearmedizin (Leiterin: Univ.-Prof. Dr. Reingard Maria Aigner)
,
Reingard Maria Aigner
1   Universitätsklinik für Radiologie Graz, Klinische Abteilung für Nuklearmedizin (Leiterin: Univ.-Prof. Dr. Reingard Maria Aigner)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Ziel war die retrospektive Analyse der Wertigkeit von Ganzkörper-Leukozytenszintigraphien bei Verdacht auf einen lokalen Infekt einer Hüftgelenksendoprothese. In 34 Fällen wurde die Szintigraphie mit 99m-Tc-HMPAO markierten autologen Leukozyten nicht nur lokal im Bereich der suspizierten Endoprothese durchgeführt, sondern auf eine Ganzkörperuntersuchung erweitert. Bei insgesamt 28 von 34 Patienten konnte ein pathologischer Befund im Bereich des Implantats erhoben werden (82,4%). Bei sechs dieser Patienten wurden zusätzlich zur Infektion im Bereich der Endoprothese im Rahmen der Ganzkörper-Szintigraphie weitere Entzündungsherde detektiert. Dabei hatten fünf von sechs Patienten je einen weiteren Entzündungsherd (Pneumonisches Infiltrat der Lunge, Sigmadivertikulitis, drei Mal Sinusitis ethmoidalis) und einer von sechs Patienten drei weitere Entzündungsherde (Pneumonisches Infiltrat der Lunge und Dünndarmschlingenabszess und im Colon descendens). Bei der Leukozyten-Szintigraphie ist auch bei Verdacht auf einen lokalen Infekt die zusätzliche Ganzkörperuntersuchung indiziert. In 21,4% der Pa-tienten mit pathologischen Befunden wurden mit der Ganzkörperuntersuchung zusätzliche Entzündungsherde gefunden.

Summary

The aim was the retrospective analysis of the value of a whole body leucocyte scintigraphy in case of a suspected local infection of the endoprothesis of the hip joint. In 34 patients with a suspected local infection of the hip joint we made a 99m-Tc-HMPAO labelled leucocytes scintigraphy with local scans of the hip joint and whole body scans afterwards. In 28 out of 34 patients there was a pathological result around the endoprothesis (82,4%). In 6 out of the 28 patients there were additional pathological results shown in the whole body scintigraphy in other localizations. Five out of the six patients had one additional localized inflammation (pneumonia of the lungs, diverticulitis of the sigma, three sinusitis ethmoidalis). One out of the six patients had three additional localized inflammations (pneumonia of the lungs and abscess of the ilium and in the colon descendens). Even in case of a suspected local inflammation whole body leucocyte scintigraphy should be made. In 21,4% of our patients additional pathologic results could be detected.

 
  • Literatur

  • 1 Becker W., Bair J., Behr T.. et al Detection of soft-tissue infections and osteomyelitis using a 99mTc-labelled antigranulocyte monoclonal antibody fragment. J Nucl Med 1994; 35 (09) 1436-43.
  • 2 Britton KE., Vinjamuri S., Hall AV.. et al Clinical evaluation of the 99mTc-infecton for the localisation of bacterial infection. Eur J Nucl Med 1997; 24 (05) 553-6.
  • 3 Frier M.. Leucocyte radiolabelling techniques: practical aspects. Scand J Gastroenterol Suppl 1994; 203: 32-5.
  • 4 Hotze A., Mahlstedt J., Marienhagen J., Wolf F.. Evaluation of leucocyte imaging and bone marrow scanning in acute and chronic osteomyeliti. In Schmidt HAE., Ell PJ., Britton K.. Nuklearmedizin in Forschung und Praxis.. Stuttgart: Schattauer; 1986: 407-9.
  • 5 Hovi I.. Complicated bone and soft-tissue infections. Imaging with 0.1 T MR and 99mTc-HMPAO labelled leucocytes. Acta Radiol 1996; 37 (06) 870-6.
  • 6 Jacobson AF., Gilles CP., Cerqueira MD.. Photo-penic defects in marrow-containing skeleton on indium-111 leucocyte scintigraphy: prevalence at sites suspected of osteomyelitis and as an incidental finding. Eur J Nucl Med 1992; 19: 858-64.
  • 7 Javer AR., Stevens HE., Stillwell M., Jafar AM.. Efficacy of nuclear scintigraphy in the diagnosis and management of sinusitis. J Otolaryngol 1996; 25 (06) 375-82.
  • 8 Krznaric E., De Roo M., Verbruggen A.. et al Chronic osteomyelitis: diagnosis with technetium-99m-d, l-hexamethylpropylene amine oxi-me labelled leucocytes. Eur J Nucl Med 1996; 23: 792-7.
  • 9 Larikka MJ., Ahonen AK., Junila JA.. Extended combined 99mTc-white blood cell and bone imaging improves the diagnostic accuracy in the detection of hip replacement infections. Eur J Nucl Med 2001; 28 (03) 288-93.
  • 10 Mevio E., Benazzo M., Quaglieri S., Mencherini S.. Sinus infection in intensive care patients. Rhinology 1996; 34 (04) 232-6.
  • 11 Papos M., Barat F., Narai G., Dillmann J.. 99mTc-HMPAO leucocyte and 99mTc-nannocolloid scintigraphy in posttraumatic bone infection. Clin Nucl Med 1998; 23 (07) 423-8.
  • 12 Peters AM.. The utility of 99mTc-HMPAO leucocytes for imaging infection. Semin Nucl Med 1994; 24 (03) 110-27.
  • 13 Probst-Procter SL., Dillingham MF., McDougall IR., Goodwin D.. The white blood cell scan in orthopedics. Clin Orthop 1982; 168: 157-65.
  • 14 Reschauer R., Maschek W., Pichler R.. Scintigraphic Examinations of Postoperative Infections. Acta Chir Austriaca Supplement 1997; 133: 40-1.
  • 15 Reynolds JH., Graham D., Smith FW.. Imaging inflammation with 99mTc-HMPAO labelled leucocytes. Clin Radiol 1990; 42 (03) 195-8.
  • 16 Roddie ME., Peters AM., Osman S.. et al Osteomyelitis. Nucl Med Commun 1988; 9 (10) 713-7.
  • 17 Rüther W., Hotze A., Moeller F.. et al Diagnosis of bone and joint infection by leucocyte scintigraphy – A comparative study with 99mTc-HMPAO-labelled leucocytes, 99mTc-labelled antigranulocyte antibodies and 99mTc-labelled nanocolloid. Arch Orthop Trauma Surg 1990; 110: 26-32.
  • 18 Schwameis E., Adolvahab F., Wurnig C.. Osteo-myelitis. Radiologe 1996; 36: 823-33.
  • 19 Seabold JE., Nepola JV.. Imaging techniques for evaluation of postoperative orthopedic infections. Q J Nucl Med 1999; 43 (01) 21-8.
  • 20 Seiden AM.. Sinusitis in the critical care patient. New-Horiz 1993; 1 (02) 261-70.
  • 21 Torres A., El-Ebiary M., Rano A.. Respiratory infectious complications in the intensive care unit. Clin-Chest-Med 1999; 20 (02) 287-301.
  • 22 Winker KH., Reuland P., Weller S., Feine U.. Diagnosis in surgery of the locomotor system with 99mTc-HMPAO. Langenbecks Arch Chir 1989; 374 (04) 200-7.
  • 23 Wolf G., Aigner RM., Schwarz T.. Diagnosis of bone infection using 99mTc-HMPAO labelled leucocytes. Nucl Med Commun 2001; 22: 1201-6.
  • 24 Wolf G., Aigner RM., Schwarz T., Lorbach MP.. Localization and diagnosis of septic endo-prosthesis infection with 99mTechnetium- HM-PAO labelled leucocytes. Nucl Med Commun 2003; 24 (01) 23-8.
  • 25 Vinjamuri S., Hall AV., Solanki K.. et al Comparison of 99mTcinfecton imaging with radiolabel-led white-cell imaging in the evaluation of bacterial infection. Lancet 1996; 347 8996 233-5.