Summary
Acquired hemophilia A is a rare but potentially life-threatening bleeding disorder.
It is caused by the development of autoantibodies directed against coagulation factor
VIII in adults or elderly patients, who do not have a personal or family history of
bleeding. Case: A man (age: 76 years) on prednisone and leflunomide for polymyalgia rheumatica developed
spontaneous severe haematomas. The patient was diagnosed with acquired factor VIII
deficiency (FVIII activity 1.2%, FVIII inhibitor 31.7 BU). Due to the active bleeding
diathesis, treatment was administered with activated prothrombin complex concentrates
(FEIBA®, Baxter). Immunosuppressive treatment with a combination of oral prednisone
(1 mg/kg daily) and cyclophosphamide (1,5 mg/kg daily) was administered to reduce
the FVIII inhibitor. However, after two weeks of treatment, FVIII was only 3% and
no clinical improvement was observed. Treatment with the anti CD20 monoclonal antibody
rituximab intravenously at 375 mg/m2 once weekly for four consecutive weeks was started. The patient showed rapid clinical
improvement following rituximab treatment. He achieved a complete remission defined
as return to normal FVIII activity and undetectable FVIII inhibitor titer. After a
follow-up of six months no relapse occurred. Conclusion: Rituximab appears an effective and well-tolerated treatment for patients with acquired
haemophilia.
Zusammenfassung:
Die erworbene Hämophilie A ist eine seltene mit einer lebensbedrohlichen Blutungsneigung
einhergehende Gerinnungsstörung. Sie wird verursacht durch Autoantikörper gegen den
Gerinnungsfaktor VIII und tritt bei bisher gerinnungsunauffälligen erwachsenen Patienten
auf. Kasuistik: Ein 76-jähriger Patient mit Polymyalgia rheumatica entwickelt plötzlich eine spontane
Blutungsneigung. In der Gerinnungsdiagnostik fällt eine verminderte Faktor-VIII-Aktivität
(1,2%) auf, bei Nachweis eines Faktor-VIII-Inhibitors (31,7 BU) im Bethesda-Assay.
Damit wird die Diagnose einer erworbenen Hämophilie A gestellt. Zur Therapie der akuten
Blutungssituation erfolgt die Gabe von aktiviertem Prothrombinkomplexkonzentrat (FEIBA®,
Baxter). Die immunsuppressive Behandlung wird mit Prednisolon (pro Tag 1 mg/kg) und
Cyclophosphamid (pro Tag 1,5 mg/kg) begonnen. Bei fehlendem Ansprechen wird nach zwei
Wochen eine Behandlung mit dem CD20-Antikörper Rituximab eingeleitet (375 mg/m2 i. v. wöchentlich für 4 Wochen). Der Patient zeigte rasche klinische Besserung der
Blutungsneigung und erreicht eine komplette Remission mit normaler Faktor-VIII-Aktivität
bei fehlendem Nachweis eines Hemmkörpers. Sechs Monate nach Ende der Therapie befindet
sich der Patient in anhaltender kompletter Remission. Schlussfolgerung: Rituximab ermöglicht eine effektive und gut verträgliche Behandlung der auf Steroide
und Cyclophosphamid resistenten erworbenen Hemmkörperhämophilie.
Keywords
Acquired haemophilia - rituximab - polymyalgia rheumatica
Schlüsselwörter
Erworbene Hämophilie - Rituximab - Polymyalgia rheumatica