Zusammenfassung
Obwohl die Hand anatomisch ein kleines Gebiet umfasst, unterscheidet sich die Konstruktion der einzelnen Gelenke so, dass die intraartikulären Injektionstechniken diese Unterschiede im Aufbau berücksichtigen müssen. Die Polyarthrose der Hände betrifft die Fingergelenke und das für die Menschheit so wichtige Daumensattelgelenk; bei der rheumatoiden Arthritis sind die Grundgelenke II und III krankheitsspezifisch am häufigsten betroffen. Gelingt es durch die Injektion in diese Gelenke, sei es mit Hyaluronsäure oder mit Depot-Kortikoiden (schonendste Synovioorthese) die Krankheitssymptome zu lindern, so können systemisch wirkende Medikamente massiv eingespart wer-den und die Teilhabe der Patienten wird deutlich verbessert.
Summary
Although the hand is a small area from an anatomical viewpoint, the construction of the individual joints of the fingers must be taken into account in association with in-traarticular injections. Osteoarthritis of the hands affects the joints of the fingers as well as the thumb, a joint that is of extreme importance for humans. In rheumatoid arthritis, the CMC II/III-joints are the most commonly affected joints. If a successful injection in these joints alleviates the symp-tons of the disease, albeit with hyaluronic acid or long acting steroids (the least aggressive synoviorthesis), it could result in a massive reduction of systemic drugs and considerably improve patients' daily activity.
Schlüsselwörter
Intraartikuläre Injektionstechniken - Polyarthrose und rheumatoide Arthritis der Hand - Synoviorthese - Hyaluronsäure
Keywords
Intraarticular injection techniques - osteoarthritis and rheumatoid arthritis of the hand - synoviorthesis - hyaluronic acid