Es wird über drei ca. 30jährige Männer berichtet, die kurz nach einem durch EKG und Enzymbestimmungen gesicherten Myokardinfarkt normale Koronararterien aufwiesen. Aber sowohl die regionale Wandkinetik (Ventrikulographie) als auch die Belastungs- und die Redistributionsmyokardszintigraphie mit 201T1 ließen pathologische Veränderungen als Zeichen einer Myokardschädigung erkennen. Diese 3 Beobachtungen sowie die publizierten Ergebnisse legen die Vermutung nahe, daß von den Faktoren, die die regionale Verteilung des Thalliums im Myokard bestimmen, der funktionelle Zustand und die Menge der Myokardzellen - mindestens bei den chronischen Koronarerkrankungen - die wichtigste Rolle spielen.
We have studied 3 young male patients which had had a previous myocardial infarction verified by ECG and enzymes. Selective coronary arteriography was normal in all 3 subjects. Left ventriculography showed segmental wall motion abnormalities, and post-exercise and redistribution scintigraphy demonstrated areas with abnormal thallium uptake in all patients. Those observations as well as literature data suggest that among the factors which modify myocardial thallium uptake, the number of myocardial cells and their functional status play an important role, at least in chronic coronary artery disease.
Literatur
1
Bailey I,
Strauss H. W,
Pitt B.
Thallium-201 myocardial perfusion imaging at rest and stress: Sensitivity for detection of coronary artery disease. J. nucl. Med 17: 522 1976;
2
Battle W. E,
Turner D. A,
Deshmukh H,
Colandrea M. A,
Fordham E. W,
Messer J. V.
The diagnostic value of stress myocardial scintigraphy in patiens with coronary artery disease. Am. J. Cardiol 39: 321 1977;
3
Berman D. S,
Amsterdam E. A,
Joye J. A,
Glass E,
Levene D,
DeNardo G. L,
Mason D. T.
Thallium-201 stress myocardial scintigraphy: Application in asymptomatic patients with positive exercise selectrocardiograms. Am. J. Cardiol 41: 380 1978;
4
Botvinick E. H,
Taradash M. R,
Shames D. M,
Parmley W. W.
Thallium-201 myocardial perfusion scintigraphy for the clinical classification of normal, abnormal and equivocal electrocardiographic stress test. Am. J. Cardiol 41: 43-51 1978;
5
Bourassa M. G,
Lesperance J,
Campeau L. L.
Selective coronary arteriography by the percutaneous femoral artery approach. Am. J. Roentgenol 107: 377-383 1969;
7
Bull U,
Strauer B. E,
Hast B,
Niendorf H. P.
Die 201-Thallium-Szintimetrie des Herzens als neues Verfahren zur funktionellen Differenzierung der koronaren Herzkrankheit. Fortschr. Röntgenstr 124: 434-443 1976;
8
Carrillo A. P,
Marks D. S,
Pickard S. D,
Khaja F,
Goldstein S.
Correlation of exercise 201-Thallium myocardial scan with coronary arteriograms and the maximal exercise test. Chest 73: 321-326 1978;
9
Guiney T. E,
Pohost G. M,
Beller G. A,
McKusick K. A.
Differentiating false positive from true positive stress test by single dose Thallium-201 stress-scanning. Am. J. Cardiol 39: 321 1977;
10
Hamilton G. W,
Trobaugh G. B,
Ritchie J. L,
Williams D. L,
Weaver W. D,
Gould K. L.
Myocardial imaging with intravenously injected Thallium-201 in patients with suspected coronary artery disease. Analysis of technique and correlation with electrocardiographic, coronary anatomic and ventriculographic findings. Am. J. Cardiol 39: 347-354 1977;
13
Liitolf U. M,
Glanzmann C,
Schneider E,
Krayen-bühl H. P,
Horst W,
Nüesch K.
Herzszintigraphie unter Arbeitsbelastung mit 201-Thallium: Indikationen und Treffsicherheit der Methode. In: Nuklearmedizin: Nuklearmedizin und Biokybernetik.
Band I. S.
Oeff K,
Schmidt H. A. E.
(Eds.) Medico-Informationsdienste; Berlin: 364-367 1978
14
Murray R. G,
McKillop J. H,
Bessent R. G,
Greig W. R,
Lorimer A. R.
Thallium-201 exercise testing in coronary artery disease. Acta Med. Scand. Suppl 615: 77-84 1977;
15
Pabst H. W,
Hör G,
Lichte H,
Sebening H,
Kriegel H.
Experience with 201-Thallium in detection of myocardial infarction. Eur. J. nucl. Med 1: 19-25 1976;
17
Ritchie J. L,
Zaret B. L,
Strauss H. W,
Pitt B,
Berman D. S,
Schelbert H. R,
Ashburn W. L,
Berger H. J,
Hamilton G. W.
Myocardial imaging with thallium-201 A multicenter study in patients with angina pectoris or acute myocardial infarction. Am. J. Cardiol 42: 345-350 1978;