On the basis of three selected cases (one with clinically occult follicular and two with metastatic papillary carcinoma) the necessity of a comprehensive therapeutic concept even in highly differentiated thyroid cancer is stressed. Thyroid tissue and regional metastases should be eliminated by surgery, followed by radioiodine therapy in any event. Radiation teletherapy should be reserved to patients with invasive tumor growth exceeding the organ capsule, with lymph node metastases, and with massive angioinvasive growth.
Anhand von 3 ausgewählten Fällen (ein Patient mit klinisch okkultem follikulärem Karzinom, 2 Patienten mit metastasi-rendem papillärem Karzinom) wird auf die Notwendigkeit eines umfassenden therapeutischen Konzepts auch bei hochdifferenzierten Schilddrüsenkarzinomen hingewiesen. Alles erreichbare Schilddrüsengewebe sollte einschließlich etwaiger Lymphknotenmetastasen chirurgisch entfernt werden. Eine Radiojod-Behandlung ist in jedem Falle erforderlich. Die perkutane Strahlentherapie bleibt Fällen vorbehalten, die Durchbrüche der Organkapsel, Lymphknotenbefall oder massives angioinvasives Wachstum aufweisen.