Messung der endogenen Markierung der Schilddrüsenhormone im Rahmen des Radiojodtestes bei euthyreoten Strumapatienten und hyperthyreoten Patienten
Determination of Endogenous Labelling of Thyroid Hormones during a Radioiodide Test in Euthyroid Goiter Patients and Hyperthyroid Patients
U. Loos
+
mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 87, B 6 und H 1).
,
F. Konrad
+
mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 87, B 6 und H 1).
,
A. Ishihara
++
Stipendiat der Alexander von Humboldt Stiftung, Bonn-Bad Godesberg, Associate Professor of Internal Medicine, Jutendo University School of Medicine, 2–1–1 Hongo, Bunkyo-Ku, Tokyo, Japan 113.
Beim Radiojodtest werden nach Applikation von diagnostischen Dosen von Radiojod radioaktive Schilddrüsenhormone gebildet und sezerniert (endogene Markierung). Hier wird eine Methode demonstriert, mit der die Schilddrüsenhormone aus dem Serum säulenchromatographisch isoliert und die inkorporierten Zählraten im Zeitverlauf erfaßt werden können. Die Erfassung der niedrigen Zählraten wird durch die Messung mit einer Low-Level-Zählapparatur erreicht. Die Methode erlaubt eine verbesserte Erfassung der Hormonphase beim Radiojodtest. Die vorliegenden Ergebnisse zeigen eine gute diagnostische Diskriminierung zwischen Euthyreose, grenzwertiger und ausgeprägter Hyperthyreose (Faktor 10 bzw. 40). Beeinflussende Faktoren wie kleiner intrathyreoidaler Jodpool müssen natürlich berücksichtigt werden. Unter Einbeziehung weiterer Größen wie intrathyreoidaler Jodpool, Hormonclearance etc. ließe sich ein Modell zur Messung der Sekretion der Schilddrüsenhormone aufbauen.
The administration of a diagnostic dose of radioiodide, as in the radioiodide uptake test, results in the formation and secretion of radioactive thyroid hormones (endogenous labelling). In this report a method is described by which thyroid hormones are chromatographically isolated from serum, with the simultaneous assessment of the incorporated radioactivity over a period of time. A low-level counter was used to measure the small amounts of activity present. By this method the hormone phases during a radioiodide uptake test may be better evaluated. The present results show a good diagnostic discrimination between euthyroidism and borderline or definite hyperthyroidism (by a factor of 10 and 40, respectively). The influence of factors such as a small intrathyroidal iodide pool need, of course, to be considered. Hence, by taking into account such parameters as the intrathyroidal iodide pool, the hormone clearance etc, a technique for the measurement of thyroid hormone secretion can be developed.
Literatur
1
Berman M.
Iodine kinetics. In: The Thyroid. Part I, Eds
Rall J. E,
Kopin I. J..
In: Methods in Investigative and Diagnostic Endocrinology. Ed
Berson S. A..
North-Holland, Amsterdam-London: 1972: pg. 172-203.
4
Emrich D,
Albani M,
von zur Mühlen A.
Positive correlation of the long-acting thyroid stimulator (LATS) with the percentage of endogenously labelled 131I triiodothyronine in the plasma of hyperthyroid patients. Acta Endocrinol 1971; 68: 445-450.
5
Földes J. G,
Gyertyánfy G,
Tako J,
Bános C. S,
Gesztesi E.
Factors influencing the relationship between labelled triiodothyronine and thyroxine levels in the serum of patients with Graves’ disease. Endokrinologie 1973; 61: 52-64.
8
Knapp G,
Leopold H.
Automatic digital system for quantitative kinetic analysis. Application to catalytic determination of thyroid hormones. Anal. Chem 1974; 46: 719-723.
10
König M. P,
Bürgli H,
Kohler H,
Röslerund H,
Stu-der H.
Wann ist eine Radioisotopendiagnostik bei Schilddrüsenerkrankungen indiziert, wann überflüssig? Schweiz. med. Wschr 1975; 105: 361-367.
11
Loos U,
Ishihara A,
Rothenbuchner G,
Adam W. E,
Pfeiffer E. F.
Messung der endogenen Selbstmarkierung der Schilddrüsenhormone, Differentialdiagnose der Hyperthyreose. Wien. klin. Wschr 1976; 88: 41-42.