Nuklearmedizin 1963; 03(02): 137-147
DOI: 10.1055/s-0037-1621210
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

The Differential Diagnosis of the Polycythaemias by Plasma Iron Turnover Determination

A Simple Clinical Method
Nancy Telfer*
1   Los Angeles County Harbor General Hospital, Torrance, California
,
Norman L. Schiffman**
1   Los Angeles County Harbor General Hospital, Torrance, California
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 January 2018 (online)

Summary

We have demonstrated the value of the red blood cell mass and plasma iron turnover determinations in differentiating among the three polycythaemias. We have proposed a simple, clinically practical test, and a mathematical means of expressing it, in which, by use of one serum iron determination and one injection of Fe59, both the RBC mass and the PIT can be determined.

Two corrections are necessary in the blood volume calculations if one is to use the Fe59 plasma labelling method:

1. Twenty per cent must be subtracted from the blood volume value determined.

2. The total body haematocrit (0.91 × Hctv) is used.

The significance of the PIT is determined by comparing the observed PIT with the PIT predicted to be necessary to maintain the patient’s RBC mass; this value is termed the Polycythaemia Index. It was shown that in polycyth-aemia vera the PIT is in excess of that necessary to maintain the red cell mass,

whereas in the other polycythaemias the PIT is just adequate to maintain the red cell mass.

The results obtained in patients with primary polycythaemia, secondary polycythaemia, and relative polycythaemia are compared with the results in a group of controls, and the value of the procedure demonstrated.

Résumé

Il est possible de distinguer entre la maladie de Vaquez, la polycythémie secondaire et la polycythémie relative à l’aide de la masse de globules rouges et de la détermination du turnover du fer plasmatique.

Un test assez simple et pratique aussi bien que la méthode mathématique pour l’exprimer est décrit d’après lequel on peut mesurer la masse de globules rouges et le turnover du fer plasmatique par un dosage du fer sérique et une injection de Fe59.

Pour utiliser cette méthode il faut corriger les calculs du volume sanguin:

1. soustraire 20% du volume sanguin calculé,

2. utiliser l’hématocrite du corps total (0,91 × Hctv).

La signification du turnover du fer plasmatique (TFP) est indiquée par une comparaison du TFP observé avec celui prévu pour maintenir la masse de globules rouges du malade. Cette valeur est appelée 1’» Indice de la Poly-cythemie«. Il est plus haut dans la maladie de Vaquez que dans les autres types de polycythémie.

On a comparé les résultats obtenus chez les témoins avec ceux des malades atteints de la maladie de Vaquez, la polycythémie secondaire et la polycythémie relative. La valeur de l’épreuve a été démontrée.

Zusammenfassung

Es wurde gezeigt, daß die Masse der roten Blutkörperchen und der Plasmaeisen-Umsatz zur Unterscheidung der 3 Formen der Polyzythämie wertvoll ist. Es wurde eine einfache, klinisch praktische Methode und ihre mathematische Formulierung beschrieben, in welcher durch die Bestimmung des Serumeisens und mit einer intravenösen Injektion von Fe59 sowohl die Masse der roten Blutkörperchen als auch der Plasmaeisen-Umsatz bestimmt werden kann.

Zwei Korrekturen sind bei der Berechnung des Blutvolumens nötig, wenn man die hier beschriebene Methode verwendet:

1. 20% muß vom Wert des Blutvolumens abgezogen werden.

2. Der Gesamtkörper-Hämatokrit (0.91 Hämatokrit des Venenblutes) muß verwendet werden.

Mit Hilfe des Polyzythämie-Index wird der beobachtete Plasmaeisen-Umsatz mit dem vorausgesagten Umsatz verglichen. Die Befunde bei einer Kontrollgruppe, bei Patienten mit Polycythaemia vera, mit sekundärer Polyzythämie und mit relativer Polyzythämie zeigten, daß bei den Patienten mit Polycythaemia vera der Plasmaeisen-Umsatz größer ist als notwendig, um die Masse der roten Blutkörperchen zu erhalten, während er bei den beiden anderen Formen gerade groß genug ist.

* Resident in Internal Medicine, Los Angeles County Hospital.


** Senior medical student, University of Southern California School of Medicine. Student Research Fellow of the United States Public Health Service.


 
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