Phlebologie 2005; 34(02): 112-121
DOI: 10.1055/s-0037-1621412
Originalarbeit
Schattauer GmbH

Hämangiome bzw.vaskuläreTumoren im Kindesalter

Haemangiomas and vascular tumours in infancyLes hémangiomes et les tumeurs vasculaires chez l’enfant
H. Cremer*
1   Vorsitzender des Netzwerkes interdisziplinäre pädiatrische Dermatologie e.V.
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Einwesentlicher Fortschrittbei derErforschung von Gefäß-anomalienbedeutetezunächst die strikteTrennung derHämangiomevon denGefäßfehlbildungen. Da es außerden häufigenrelativ banalenHämangiom-Formen(haemangiomas of infancy)eineganze Reihe seltener, in ihremVerlauf sehr unterschiedlicher Hämangiom-Formengibt, die auchsehr unterschiedlicher Behandlungsarten bedürfen, wurde zunächst beider ISSVA (International Society for the Study of VascularAnomalies), die sich mit derErforschung von Gefäßanomalienbefasst, die BezeichnungHämangiom“durch die Bezeichnung vaskulärerTumor“ersetzt. Zurweiteren Klassifizierungwurdendanninerster Linie histologischeMerkmale herangezogen.

Eine solche Einteilungist zwar sinnvollfür die Forschung, aberwenighilfreich fürden täglichenpraktischenGebrauch. Ich bevorzuge daher eine Einteilung, die sichzunächst nach klinischen Merkmalenorientiert, zumal in den meisten Fällenzur Diagnosestellungeinehistologische Untersuchungentbehrlich ist.

Summary

An importantstep in the researchonvascular anomalies wasthe strict separation of hemangiomas from vascular malformations. Because of the finding that apartfrom the “haemangiomas of infancy”which occur frequentlyand are generally relatively harmless there existsawide range of other rare haemangiomas which varyconsiderably in their clinicalcourse andrequire different kindsoftreatment, the ISSVA decided to replacethe term“haemangioma” with the term“vascular tumour”. For further distinctionsmainly histological characteristics wereused. This provedtobevaluablefor research but notveryhelpful forthe practical use in daily clinical routine. Therefore, I prefer aclassification basedonclinicalcharacteristics. Furthermore, inmost casesdiagnosis is possible without additional histology.

Résumé

La distinction stricte entreles hémangiomes et lesmalformationsvasculaires ad’abord permis un progrèsconsidérabledanslarecherchedes anomaliesvasculaires. Etant donné que l’on adécouvert qu‘il existe, àcôtédes formesd‘hémangiomes souventrelativement banales (haemangiomas of infancy), également touteune série d’hémangiomes plus rares, trèsdifférents du pointdevue de leur évolution, qui nécessitent également desformesde traitements très différentes, l’ISSVA , qui s‘occupe de la recherched‘anomaliesvasculaires, adécidé de remplacerle terme«hémangiome» par la désignation «tumeur vasculaire». Les classifications plusapprofondiesont été ensuite basées principalement sur les caractéristiques histologiques.

Une telleclassification estcertes judicieuse danslarecherche, mais pas danslapratique clinique de tous les jours.C‘est pourquoi je préfèreune classification qui repose en premier lieu sur lescaractéristiquescliniques, d‘autant plus que danslaplupart descas, un examenhistologique estindispensable pour établir le diagnostic.

* Korresponierendes Mitglied der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie und Ehrenmitglied der International Society for the Study of Vascular Anomalies


 
  • Literatur

  • 1 Amir J, Krikler R, Metzker A. et al. Strawberrry hemangiomas in preterminfants. Pediatr Dermatol 1986; 3: 331-2.
  • 2 Bause H. Kryotherapie lokalisierter klassischer Hämangiome, neues Verfahren mit Peltier-Elementen(-32°C)–Erfahrungsbericht. Monatsschr Kinderheilkd 2004; 152: 16-22.
  • 3 Boon LM, Enjolras O, Mulliken JB. Congenital hemangioma: evidence of accelerated Involution. J Pediat 1996; 128: 329-55.
  • 4 Cremer HJ. Klassifizierung vaskulärerTumoren (Hämangiome) im Kindesalter. Pädiatr Praxis 2001; 59: 303-20 (Teil I), 457–71 (Teil II).
  • 5 Cremer HJ. Vascular Tumors (Hemangiomas) in Childhood. In: Chang JB. (ed). Textbook of Angiology. New York: Springer; 2002. Chapt 102 1294-312
  • 6 Enjolras O, Wassef M, Mazoyer E. et al. Infants with Kasabach-Merritt syndrome do not have «true» hemangiomas. J Pediat 1997; 130: 631-40.
  • 7 Esterly NB. Current Problems in Dermatology, Cutaneous Hemangiomas, Vascular Stains and Malformations and Associated Syndromes. Mosby 1995; VII/3: 65-108.
  • 8 Haisley-Roster C, Enjolaras O, Frieden I. et al. Kasabach-Merritt-Phenomenon: A retrospective study of treatment with vincristine. J Pediat Hematol Oncol 2002; 24: 459-62.
  • 9 Mulliken JB, Glowacki J. Hemangiomas and vascular malformations in infants and children: a classification based on endothelial characteristics. Plast Reconstr Surg 1982; 69: 412-20.
  • 10 Perkins P, Weiss SW. Spindle cellhemangioendothelioma. An analysis of 78 cases with reassessment of its pathogenesis and biologic behavior. Am J Surg Pathol 1996; 20: 1196-204.
  • 11 Wassef M, Boon L. et al. Non-involuting congenital hemangioma. I.S.S.V.A 12th International Workshopon Vascular Anomalies, Berlin June 27th 1998, Abstract 19.
  • 12 Wilson JE, Orkin M. Tufted angioma (angioblastom): A benign progressive angioma, not to be confused with Kaposi´s sarcomas. J Am Acad Dermatol 1989; 20: 214-25.
  • 13 Zukerberg LR, Nickoloff BJ, Weiss SW. Kaposiform hemangioendothelioma of infancyand childhood. An aggressive neoplasm associated with Kasabach-Merritt-syndrome and lymphangiomatosis. Am J Surg Pathol 1993; 17: 321-8.