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DOI: 10.1055/s-0037-1622164
Skin necrosis after hook phlebectomy of varicose veins
Hautnekrosen nach Phlebektomie mit der Häkchenmethode in LokalanästhesieNécroses cutanées après phlébectomies de Hook de veines variqueusesPublication History
Received:
11 July 2006
accepted in revised form:
30 August 2006
Publication Date:
02 January 2018 (online)
Summary
Background: Hook phlebectomy is usually performed under local anaesthesia. Several modifications of local anaesthesia have been proposed, including the reduction of the concentration of the local anaesthetic, the increase of the volume, the addition of norepinephrine and sodium bicarbonate. Patients, method: Three episodes are reported of painless skin necrosis after local anaesthesia using mepivacain (0.5 or 1%) with added sodium bicarbonate (8.4%, 1 : 10). Results: Degradation of the solution used for local anaesthesia was the cause of the necroses. The stopcock securing the bottle containing the stock solution of sodium bicarbonate allowed CO2to evaporate leaving sodium carbonate in the vial with a pH of 11. This solution was diluted 1 in 10 with mepivacain. The injections were painless and the necroses only were detected after three days when the bandages were removed. Discussion: Risks are inherent to even small changes of remedies. Conclusion: Home-made solutions must meet pharmaceutical standards in order to guarantee safety.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Entfernung von Varizen mit dem Häkchen wird oft in Lokalanästhesie vorgenommen. Verschiedene Modifikationen der Anästhesie wurden vorgeschlagen, darunter die Verwendung geringerer Konzentrationen von Lokalanästhetika bei größeren Volumina und der Zusatz von z. B. Adrenalin und Natriumbikarbonat. Patienten, Methode: Drei Episoden von schweren, schmerzlosen Hautnekrosen werden dargestellt. In allen Fällen wurde mit Natriumbikarbonat 8,4% 1 : 10 versetztes Mepivacain (0,5 oder 1%) verwendet. Resultate: Als Ursache für die Nekrosen wurde der chemische Zerfall der Natriumbikarbonatlösung gefunden. Der Verschluss der Flasche ließ das Austreten von CO2zu. In der Lösung verblieb Natriumkarbonat mit einem pH-Wert von 11. Die Injektion der Anästhesielösung war schmerzlos und die sich entwickelnden Hautnekrosen wurden erst nach drei Tagen beim ersten Verbandwechsel bemerkt. Diskussion: Schon geringe Änderungen der Zusammensetzung von Arzneimitteln beinhalten unbekannte Risiken. Schlussfolgerung: Hausgemachte Injektionslösungen müssen pharmazeutische Standards erfüllen, um die Sicherheit zu gewährleisten.
Résumé
Base de l’étude : les phlébectomies selon Hook sont habituellement faites sous anesthésie locale. Diverses modifications de ladite anesthésie ont été proposées, par réduction de la concentration de la substance, augmentation du volume injecté, adjonction de norépinephrine et de bicarbonate de sodium. Patients et méthodes : cela concerne 3 cas de nécroses cutanées indolores, après anesthésie locale par mépivacaïne (0,5 ou 1 %) avec adjonction de bicarbonate de sodium (8,4%, 1 :10). Résultats : l’altération de la solution utilisée pour l’anesthésie locale a été à l’origine des nécroses. L’emballage du flacon contenant la solution de bicarbonate de sodium a permis l’évaporation du CO2 amenant le carbonate de sodium à un pH de 11. La solution était diluée avec la mépivacaïne à 1/10. Les injections ont été indolores et les nécroses ne sont apparues que trois jours après le retrait des bandages. Discussion : Les risques sont inhérents à des modifications mêmes minimes des médicaments administrés. Conclusion : pour obtenir une garantie de sécurité, des préparations « artisanales » doivent être soumises à des standards pharmaceutiques.
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