Phlebologie 2007; 36(06): 293-302
DOI: 10.1055/s-0037-1622200
Original article
Schattauer GmbH

Elastic compression for varicose vein surgery[*]

An Italian surveyElastische Kompression bei VarizenoperationenEine Studie aus ItalienCompression élastique en cas de chirurgie variqueuseUne étude italienne
R. Bisacci
1   Interuniversitary Center for the Education and the Research on Phlebology, Surgical Department
,
P. De Rango
2   Department of Vascular and Endovascular Surgery, Perugia University, Perugia, Italy
,
C. Bisacci
1   Interuniversitary Center for the Education and the Research on Phlebology, Surgical Department
,
V. Pagliuca
1   Interuniversitary Center for the Education and the Research on Phlebology, Surgical Department
,
G. M. Spinelli
1   Interuniversitary Center for the Education and the Research on Phlebology, Surgical Department
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 26 March 2007

accepted in revised form: 05 September 2007

Publication Date:
04 January 2018 (online)

Summary

In daily clinical practice the elastic compression before and after varicose vein surgery is not standardized and there are no clear indications on techniques or materials to use, especially for uncomplicated varicose disease (i.e., absence of ulcers, lymphoedema). Aim of the study was to evaluate the current use of elastic compression for varicose vein in different vein surgical settings in Italy, and to compare Italian practice to the customary approaches used in other European countries. Methods: A national survey exploring pre-, intra and postoperative practice in varicose vein surgery was conducted among surgical departments throughout Italy. Results: The survey, involving practice patterns in 112 Italian venous Surgical departments (26,792 venous operations), showed that a large number of survey respondents ( 57/112), considered use of elastic compression as „non indispensable” in the preparation for varicose vein surgery, but all of them applied compression in the immediate post operative management and at discharge. However, techniques and materials employed for postoperative elastic compression were generally based on personal opinions and thereby, were largely dissimilar among centres. Conclusion: The use of elastic compression for varicose vein surgery is still applied with disparate modalities according with the individual’s experience. Efforts toward more uniformed and wide application of elastic compression need to be implemented. Standardization in the management for varicose venous surgery will reflect in better results also in terms of cost-effectiveness and patient care.

Zusammenfassung

In der klinischen Praxis ist die Anwendung der elastischen Kompression vor und nach Varizenoperationen nicht standardisiert. Definierte Angaben zu Methoden oder Materialien, besonders bei unkomplizierten varikösen Erkrankungen (z. B. ohne Geschwüre, Lymphödeme), gibt es nicht. Ziel dieser Studie war die Beurteilung der aktuellen Verwendung elastischer Kompression für Varizenoperationen in Praxen bzw. Krankenhäusern Italiens, in denen Varizen operiert werden, und der Vergleich der in Italien eingesetzten Verfahren mit denen in anderen europäischen Ländern. Methoden: Die Verfahren vor, während und nach einer Varizenoperation wurden in einer landesweiten Studie in den chirurgischen Abteilungen Italiens untersucht. Ergebnisse: Die Studie, in die 112 italienische Abteilungen für Gefäßchirurgie (26 792 venöse Operationen) einbezogen wurden, verdeutlichte, dass eine große Anzahl der Befragten (57/112) die elastische Kompression in der Vorbereitung einer solchen Operation als „nicht unentbehrlich“ ansieht. Allerdings setzten alle Befragten die Kompression in der Nachsorge der Operation ein. Methoden und Materialien für die postoperative Versorgung basierten im Allgemeinen auf persönlichen Erfahrungen und daher gibt es große Unterschiede zwischen den Zentren. Schlussfolgerungen: Der Einsatz elastischer Kompression bei Varizenoperationen wird auf unterschiedliche Art und Weise gehandhabt, abhängig von den individuellen Erfahrungen. Die Bemühungen um einheitliche und ausgedehnt Verwendung der elastischen Kompression müssen umgesetzt werden. Eine Standardisierung der Handhabung von Varizenoperationen wird zu besseren Ergebnissen führen und dies auch bezüglich Kosten und Patientenfürsorge.

Résumé

Dans la pratique quotidienne, l'application de la compression élastique avant et après un traitement chirurgical pour varices n'est pas standardisée de même qu'il n'y a pas d'indications claires concernant le matériel et son utilisation, particulièrement en cas de varices simples (p. ex. absence d'ulcère ou de lymphoedème). Le but de cette étude a été d'évaluer l'utilisation dans la pratique de la contention élastique pour les varices dans diverses situations chirurgicales en Italie et de comparer les modes d'application italiens à ceux des autres pays européens. Méthode : Une étude nationale concernant la pratique chirurgicale des varices en situation pré-per-et post-opératoire a été effectuée dans divers centres chirurgicaux italiens. Résultats : L'étude concernant 112 centres chirurgicaux italiens (26 792 opérations pour varices) a montré que beaucoup d'opérateurs (57/112) ont estimé qu'une contention élastique n'était pas indispensable en situation pré-opératoire mais tous les chirurgiens ont appliqué cette contention en situation post-opératoire immédiate et à la sortie de l'hôpital. Toutefois les techniques et les bas ou bandes utilisés pour la contention élastique post-opératoire ont été appliquées de manière empirique avec donc de grandes variations selon les centres. Conclusion : L'utilisation de la contention élastique en cas de chirurgie variqueuse dépend largement de l'expérience personnelle du thérapeute avec de multiples variations. Les efforts d'uniformisation et une utilisation plus large de la contention élastique doit faire l'objet de recherches. La standardisation dans le traitement de la chirurgie variqueuse devrait être améliorée en termes de relation coût-efficacité et soins du patient.

* Presented at 15th World Congress Union Internationale de Phlebologie (Rio, Brazil, October 2–7, 2005)


 
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