Summary
Methods to improve the efficacy of foam sclerotherapy might include: more vigorous
agitation methods to produce more stable foam with smaller bubble size, increasing
the volume and/or concentration of the sclerosing agent, use of an intravenous catheter,
and leg elevation to evacuate as much blood as possible. Methods to improve the safety
of foam sclerotherapy might include: use of an intravenous indwelling catheter; saphenofemoral
junction occlusion; low foam volume; use of low silicon syringes; use of non airbased
foam; avoidance of high concentration sclerosing agents in patients with duplicated
femoral vein segments; leg elevation before or after injection of foam; and maintaining
patient immobility after injection.
A series of studies and exercises are described which call into question many methods
proposed to limit the dispersal of injected foam. The use of non air-based foam may
reduce the incidence of side effects.
Zusammenfassung
Verfahren zur Verbesserung der Wirksamkeit der Schaumsklerotherapie sind: turbulente
Mischverfahren, um stabilen Schaum mit kleinen Blasen zu erzeugen, Erhöhung des Volumens
und/oder der Konzentration des Sklerosierungsmittels, Einsatz eines Venenkatheters,
Hochlagern der Beine, um Blutleere zu erzeugen. Verfahren zur Verbesserung der Sicherheit
der Schaumsklerotherapie sind: Einsatz von Venenverweilkathetern, saphenofemorale
Ligatur, geringes Schaumvolumen, Einsatz von Spritzen mit niedrigem Silikonanteil,
Verwendung von Schaum, der als Gaskomponente keine Luft enthält, Vermeidung hoher
Sklerosierungsmittel-Konzentrationen bei Patienten mit doppelt angelegten Segmenten
der Oberschenkelvene, Hochlagern der Beine vor und nach Schauminjektion und Einhaltung
der Liegezeit nach Injektion.
Mehrere Studien und Tests werden beschrieben, die viele Verfahren in Frage stellen,
die zur Begrenzung der Ausbreitung des injizierten Schaums empfohlen wurden. Mit Schaum
ohne Luft als Gaskomponente kann die Inzidenz von Nebenwirkungen verringert werden.
Résumé
Les méthodes pour améliorer l’efficacité de la sclérothérapie à la mousse sont nombreuses
: il faut mélanger avec vigueur le liquide pour obtenir les bulles les plus petites
possibles, augmenter le volume et/ou la concentration de l’agent sclérosant, utiliser
un cathéter intraveineux et surélever la jambe pour en vider le maximum de sang possible.
Pour augmenter la sécurité du traitement il faut : placer correctement le cathéter
intraveineux, obtenir l’occlusion de la jonction saphéno-fémorale, utiliser un faible
volume de mousse, avoir des seringues faiblement siliconées. La mousse ne doit pas
être mélangée à de l’air; il faut éviter les fortes concentrations d’agent sclérosant
chez des patients avec des segments veineux fémoraux dupliqués; la surélévation de
la jambe doit être faite avant ou après l’injection de mousse; le patient doit rester
immobile après l’injection. Il existe une série d’études et de méthodes dont le but
est de limiter la dispersion de la mousse injectée. L’usage d’une mousse produite
sans air doit réduire le nombre des effets secondaires.
Keywords Foam sclerotherapy - transthoracic echocardiography - transcranial Doppler
Schlüsselwörter Schaumsklerotherapie - transthorakale Echokardiographie - transkranieller Doppler
Mots clés Sclérothérapie à la mousse - échocardiographie trans-thoracique - doppler trans-crânien