Tierarztl Prax Ausg K Kleintiere Heimtiere 2005; 33(05): 359-363
DOI: 10.1055/s-0037-1622487
Hund/Katze
Schattauer GmbH

Demodikose bei einer diabetischen Katze

Demodicosis in a diabetic cat
Monika Linek
1   Tierärztliche Spezialisten, Hamburg
,
Sylvia Wilhelm
2   Klinik für Kleintiermedizin, Dermatologie (Leiter: Dr. C. Favrot), Vetsuisse Fakultät der Universität Zürich, Schweiz
,
Nina Alt
3   Klinik für Kleintiermedizin (Direktor: Prof. Dr. C. Reusch), Vetsuisse Fakultät der Universität Zürich, Schweiz
,
C. Favrot
2   Klinik für Kleintiermedizin, Dermatologie (Leiter: Dr. C. Favrot), Vetsuisse Fakultät der Universität Zürich, Schweiz
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
05. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Gegenstand und Ziel: Diskussion der Pathogenese, der Klinik und des Verlaufs einer Demodikose bei einer diabetischen Katze.

Material und Methode: Fallbericht einer sieben Jahre alten Katze.

Ergebnisse: Die Katze wurde aufgrund von Polydipsie und Polyurie sowie einer juckenden, krustigen Dermatose im Gesicht vorgestellt. Das Tier wies außerdem ein indolentes Ulkus auf, das zuvor mit Glukokortikoiden und Megestrolacetat therapiert worden war. Die Diagnosen Diabetes mellitus und Demodikose (Demodex cati) wurden gestellt. Die Katze wurde mit Insulin Glargine und Ivermectin (200 µg/kg KM täglich) behandelt. Beide Behandlungen konnten nach zwei Monaten abgesetzt werden. Ein Zusammenhang des transienten Verlaufs des Diabetes und der Demodikose mit der vorangegangenen Kortikosteroid-und Megestrolacetattherapie wird diskutiert. Das indolente Ulkus ließ sich mit Cyclosporin A kontrollieren.

Schlussfolgerung: Ein transienter Diabetes und eine Demodikose können mit einer Kortikosteroid-und Megestrolacetattherapie assoziiert sein.

Klinische Relevanz: Bei krustigen und juckenden Hautveränderungen, die unter einer Therapie mit Glukokortikoiden und Megestrolacetat auftreten, muss eine Demodikose differenzialdiagnostisch in Erwägung gezogen werden. Demodikose und Diabetes mellitus können dabei zeitgleich und transient auftreten.

Summary

Objective: Presentation of a cat with demodicosis and diabetes mellitus and discussion of the pathogenesis.

Study design: Clinical case report. Sample Population: A sevenyear-old cat.

Results: The cat was presented for polyuria/ polydypsia and a pruritic crustous facial dermatosis. Additionally a chronic indolent ulcer that had been previously treated with glucocorticoids and megestrol acetate was present. Demodex cati mites were identified in the crustous lesions and diabetes mellitus was diagnosed. The cat was subsequently treated with insulin Glargine and Ivermectin (200 µg/kg BW daily). The patient readily recovered and ivermectin and the insulin therapy were discontinued. Diabetes and demodicosis were considered transient and associated with corticosteroid and megestrol acetate therapy. The indolent ulcer could be controlled with cyclosporin.

Conclusion: Transient diabetes and demodicosis can be associated with corticosteroid and megestrol acetate therapy.

Clinical relevance: Demodicosis has to be considered in case ofa pruritic crustous facial dermatitis that develops under therapy with glucocorticoids and megestrol acetate. Demodicosis and Diabetes can develop simultaneously and be transient.

 
  • Literatur

  • 1 Abbas AK, Lichtmann AH. The Immune system in disease. In: Cellular and Molecular Immunology. 5th ed. Abbas AK, Lichtmann AH. eds. Philadelphia: Saunders; 2003: 367-91.
  • 2 Carlotti D, Lemaire C, Lavayssiere J, Magnol JP. Feline demodicosis. Report of three cases. Pratique Médicale et Chirurgicale de l’animal de Compagni 1986; 21: 203-8.
  • 3 Chesney CJ. Demodicosis in the cat. J Small Anim Pract 1989; 30: 689-95.
  • 4 Cowan LA, Campell K. Generalised demodicosis in a cat responsive to amitraz. J Am Vet Med Assoc 1988; 192: 1442-4.
  • 5 Desch CE, Nutting WB. Demodex cati Hirst 1919: A Rediscription. Cornell Vet 1979; 69: 280-5.
  • 6 Desch C, Stewart TB. Demodex gatoi: new species of hair follicle mite (Acari: Demodecidae) from the domestic cat (Carnivora: Felidae). J Med Entomol 1999; 36: 167-70.
  • 7 Foley RH. Feline demodicosis. Comp Cont Ed 1995; 17: 481-2.
  • 8 Foster A. Diagnosing and treating feline atopy. Vet Med 2002; 97: 226-40.
  • 9 Guaguère E. Ectoparasitic skin diseases. In: A Practical Guide to Feline Dermatology. France: Merial; 1999: 3.1-3.14.
  • 10 Guaguère E. Cyclosporin A, a new drug in the field of veterinary dermatology. In: Proceedings of the Spring Meeting of the British Veterinary Dermatology Study Group 2001: 23-34.
  • 11 Guaguère E, Steffan J, Olivry T. Cyclosporin A: a new drug in the field of canine dermatology. Vet Dermatol 2004; 15: 61-74.
  • 12 Hämmerling R. Krankheiten der Haut. In: Katzenkrankheiten. Kraft W, Dürr UM. Hrsg. Alfeld, Hannover: Schaper; 1996: 309-11.
  • 13 MacDougall LD. Mammaryfibroadenomatous hyperplasia in a young cat attributed to treatment with megestrol acetate. Can Vet J 2003; 44 (03) 227-9.
  • 14 Mason K, Burton G. Eosinophilic granuloma complex. In: A Practical Guide to Feline Dermatology. France: Merial; 1999: 12.1-12.9.
  • 15 Medleau L, Browns CA, Brown SA, Jones CS. Demodicosis in cats. J Am Anim Hosp Assoc 1988; 24: 85-91.
  • 16 Middleton DJ, Watson AD. Glucose intolerance in cats given short-term therapies of prednisolone and megestrol acetate. Am J Vet Res 1985; 46: 2623-5.
  • 17 Morris DO. Contagious demodicosis in three cats residing in a common household. J Am Anim Hosp Assoc 1996; 32: 350-2.
  • 18 Morris DO, Beale KM. Feline demodicosis. In: Kirk´s Current Veterinary Therapy XIII. Bonagura JD. ed. Philadelphia: Saunders; 2000: 580-2.
  • 19 Mueller RS. Treatment protocols for demodicosis: an evidence-based review. Vet Dermatol 2004; 15: 75-89.
  • 20 Nelson RW, Couto CG. Hyperadrenocorticism in cats. In: Manual of Small Animal Internal Medicine. St. Louis: Mosby; 1999: 792-8.
  • 21 Olivry T, Rivierre C, Jackson HA, Murphy KM, Davidson G, Sousa CA. Cyclosporine decreases skin lesions and pruritus in dogs with atopic dermatitis: a blinded randomized prednisolone-controlled trial. Vet Dermatol 2002; 13: 77-87.
  • 22 Page SW. Antiparasitic drug. In: Small Animal Clinical Pharmocology. Maddison J, Page S, Church D. eds. London: Saunders; 2002: 186.
  • 23 Peterson ME. Effects of megestrol acetate on glucose tolerance and growth hormone secretion in the cat. Res Vet Sci 1987; 42: 354-7.
  • 24 Prost C. Diagnosis of feline allergic diseases: A study of 90 cats. In: Advances of Veterinary Dermatology III. Kwochka KW, Willemse T, von Tscharner C. eds. Boston: Butterworth-Heinemann; 1998: 516.
  • 25 Romatowski J. Use of megestrol acetate in cats. J Am Vet Med Assoc 1989; 94: 700-2.
  • 26 Scott DW, Miller WH, Griffin CE. Parasitic skin diseases. In: Muller and Kirk’s Small Animal Dermatology. 6th. ed. Philadelphia: Saunders; 2001: 423-516.
  • 27 Scott DW, Miller WH, Griffin CE. Feline eosinophilic granuloma complex. In: Muller and Kirk’s Small Animal Dermatology. 6th. ed. Philadelphia: Saunders; 2001: 1148-55.