Summary
The Aim of this retrospective study was to evaluate the efficiacy of radiosynovectomy (RSO) in patients with rheumatoid elbow arthritis. Patients and Methods: 40 joints of 31 patients were evaluated. At the time of therapy, patients had been suffering from elbow arthritis for 17.5 months (2-72 months). 95% of the joints (n = 38) had severe dally pain or continuous pain, 97.5% (n = 39) had moderate to severe limitation of the mobility and 10% (n = 4) had severe swelling. RSO was performed by intraarticular injection of 74 MBq colloidal rhenium-l 86 and 15 mg triamcinolonehex-acetonide. Before and six to 26 months after therapy (median follow-up 14.7 months) severity of the patients pain, mobility and swelling (transferred to a scoring system) were determined with a standardised questional. A clinical re-evaluation, along with an ar-throsonographical follow-up was performed in 28 joints. Results: A “good to very good” overall long-term response was achieved in 80% (n = 32) of the treated joints and a temporary response in 10% (n = 4). Only 10% (n = 4) had a non-satisfactory response due to advanced articular destruction. The range of motion for flexion-extension increased from 103.8 ± 20.0 degrees to 144.0 ±12.8 degrees (p <0.001). The respective scores for articular pain, impaired mobility and swelling decreased significantly (pain from 3.15 to 0.82, impaired mobility from 3.15 to 0.82, swelling from 2.40 to 0.65; p <0.00U. No deterioration or complication occurred. The effects lasted throughout the entire follow-up time for 36 joints (90%). Conclusion: For patients with rheumatoid involvement of the elbow joint, radiosynovectomy results in a significant decrease of articular pain and improvement of objective parameter, i.e. joint mobility. Thus, radiosynovectomy represents a feasible and effective therapeutic option for elbow arthritis.
Zusammenfassung
Ziel der vorliegenden retrospektiven Untersuchung war, die Wirksamkeit der Radiosynoviorthese (RSO) des Ellbogengelenk bei Patienten mit rheumatoider Arthritis zu evaluieren. Patienten und Methoden: Auswertung der Ergebnisse von 40 Therapien bei 31 Patienten; Beschwerdedauer im Bereich des Ellenbogens im Mittel 17,5 Monate (2-72 Monate). Präinterventionell gelenkbezogene Schmerzen bei 95% (n = 38), erhebliche Bewegungseinschränkung bei 97,5% (n = 39), ausgeprägte Schwellung bei 10% (n = 4). Durchführung der RSO mit 74 MBq Rhenium-l 86-Kolloid und 15 mg Triamcinolonhexacetonid intraartikulär. Prä- und postinterventionelle Evaluation (Nachbeobachtungszeitraum 6 bis 26 Monaten, im Mittel 14,7 Monate) mittels standardisiertem Fragebogen bezügl. Schmerzscore, Bewegungseinschränkung, Schwellungsscore, Wirkungseintritt und Wirkungsdauer; klinische und arthrosonogra-phische Nachuntersuchung von 28 Gelenken. Ergebnisse: Ein subjektiv gutes bis sehr gutes Langzeitergebnis bezüglich Schmerz und Bewegungseinschränkung wurde bei 80% (n = 32) erzielt, in jeweils 10% (n = 4) wurde das Therapieergebnis als temporär befriedigend, bzw. bei fortgeschrittener ossärer Destruktion als unbefriedigend angegeben. Der Bewegungsumfang nahm von 103,8 ± 20,0 Grad auf 144,0 ± 12,8 Grad nach RSO zu (p <0,001); der Schmerzscore nahm von 3,15 auf 0,82, der Score für die Bewegungseinschränkung von 2,40 auf 0,65 und der Schwellungsscores von 1,40 auf 0,25 ab. Eine Verschlechterung bzw. Komplikationen traten nicht auf. Die Wirkung hielt bei 36 Gelenken (90%) über den gesamten Nachbeobachtungszeitraum an. Schlussfolgerung: Bei den Patienten mit rheumatoider Kubitalarthritis kam es durch die RSO zu einer signifikanten Schmerzreduktion und einer deutlichen Verbesserung der objektiv messbaren Gelenkbeweglichkeit. Die Ergebnisse unterstreichen die Bedeutung der RSO als lokale Therpiemaßnahme bei diesem Patientenkollektiv.
Keywords
Radiosynovectomy - rhenium-186 - rheumatoid arthritis - elbow
Schlüsselwörter
Radiosynoviorthese - Rhenium-186-Kolloid - rheumatoide Arthritis - Ellbogengelenk