Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0038-1623901
Hodgkin’s lymphoma in nuclear medicine: diagnostic and therapeutic aspects[*]
Nuklearmedizinische Aspekte in der Diagnostik und Therapie des Hodgkin-LymphomsPublication History
Eingegangen:
21 November 2002
05 December 2002
Publication Date:
10 January 2018 (online)


Summary
Today, diagnostic and therapeutic strategies of Hodgkin lymphoma (HL) with positrone emission tomography and radioiummunotherapy include state-of-the-art nuclear medicine which require the cooperation between oncology and nuclear medicine. The benefit of FDG-PET in HL patients with residual tumor masses consists of its high negative predictive value in the therapy control of the disease. The concept of waitful watching in patients with PET-negative residual masses after BEACOPPchemotherapy will be evaluated in a large multicenter trial of the GHSG (German Hodgkin Study Group). Radioimmunotherapy has been performed in patients with CD20-positive Non-Hodgkin lymphoma for 10 years with promising results. HL is also an excellent target for immunotherapy due to the expression of antigens such as CD25 and CD30. Thus, a new radio-immunoconstruct consisting of the murine anti-CD30 antibody Ki-4 labeled with iodine-131 was developed for patients with relapsed or refractory HL.
Zusammenfassung
Da die Diagnostik und Therapie des Morbus Hodgkin neue Methoden und Ansätze (z.B. Positronenemissionstomographie, Radioimmuntherapie) integriert, ist die interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen Onkologie und Nuklearmedizin Voraussetzung. Bei der Therapiekontrolle des Hodgkin-Lymphoms (HL), insbesondere bei Nachweis von Restgewebe nach Chemotherapie, besitzt die FDG-PET einen hohen negativen Vorhersagewert. In einer Multizenterstudie der GHSG (Deutsche Hodgkin-Studiengruppe) wird das Konzept des kontrollierten Zuwartens im Falle von PET-negativem Restgewebe nach BEACOPP geprüft. Die Radioimmuntherapie findet bei CD20-positven Non-Hodgkin-Lymphomen seit 10 Jahren mit vielversprechenden Ergebnissen Anwen-dung. Auch HL bieten durch die Expression des CD25-und CD30-Antigens für die Immuntherapie einen hervorragenden Ansatz. Daher wurde ein neues Radioimmunkonstrukt aus einem murinen Anti-CD30 Antikörper (Ki-4), markiert mit Iod-131, entwickelt und bei Patienten mit rezidiviertem oder therapierefraktärem HL eingesetzt.
* Diese Arbeit ist Prof. Dr. Dr. h.c. Hundeshagen zum 75. Geburtstag gewidmet.