Nuklearmedizin 2004; 43(01): 16-20
DOI: 10.1055/s-0038-1623909
Original Article
Schattauer GmbH

99mTc sestamibi scintimammography

Screening mammographic non-palpable suspicious breast lesions: preliminary results 99mTc-SestamibiszintigraphieMammographie-Screening nicht palpabler verdächtiger Brustläsionen, vorläufige Ergebnisse
R. Bekis
1   Departments of Nuclear Medicine, Izmir, Turkey
,
E. Derebek
1   Departments of Nuclear Medicine, Izmir, Turkey
,
P. Balcı
2   Radiology, Izmir, Turkey
,
M. A. Koçdor
3   Surgery, Izmir, Turkey
,
B. Değgirmenci
1   Departments of Nuclear Medicine, Izmir, Turkey
,
T. Canda
4   Pathology Dokuz Eylül University School of Medicine, Izmir, Turkey
,
H. Durak
1   Departments of Nuclear Medicine, Izmir, Turkey
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 19 March 2003

18 September 2003

Publication Date:
11 January 2018 (online)

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Summary

Aim: Investigation of the diagnostic role of technetium-99m methoxyisobutylisonitrile (99mTc sestamibi) scintimammography in non-palpable, suspicious breast lesions described as microcalcification, mass and increased density using mammography. Patients, method: 35 women with non-palpable breast lesions were enrolled in the study. Anterior, left and right lateral, ipsilateral posterior oblique images were obtained 15 min after the injection of 740 MBq of 99mTc sestamibi. All scintigraphic images were evaluated visually and focal increased 99mTc sestamibi uptake was accepted as malignant lesion. Breast lesions were classified as microcalcification (13 women), mammographic mass (16 women) and increased density (6 women). Excisional biopsy was performed in all of them irrespective of the scintigraphic results. Results: The focally increased 99mTc sestamibi uptake was seen in 11 breast lesions with malignant lesions and in 4 breast lesions with benign lesions. The diffuse uptake of 99mTc sestamibi was seen in 18 breast lesions with benign lesions and 2 breast lesions with malignant lesions. There was no false positive result of 99mTc sestamibi in microcalcification group and there was no false negative result of the mammographic mass and increased density groups. Conclusion: Scintimammography might be a complementary method in decision making for the non-palpable, suspicious breast lesions that were evaluated as microcalcification, mass and increased density mammograpically.

Zusammenfassung

Ziel: Klärung des diagnostischen Stellenwerts der Technetium-99m-Methoxyisobutylisonitrile(99mTc-Sestamibi)-Szintimammographie bei nicht palpablen, verdächtigen Brustläsionen, die in der Mammographie als Mikrokalzifikation, als Masse und als die Zunahme in der Dichte beschrieben sind. Patientinnen, Methode: An der Studie nahmen 35Patientinnen mit nicht palpablen Brustläsionen teil. Anterior, links und rechts lateral, ipsilateral posterior oblique wurden Bilder 15 min nach Injektion von 740 MBq 99mTc-Sestamibi aufgenommen. Alle Szintigraphien wurden visuell eingeschätzt, die fokale Zunahme im 99mTc-Sestamibi-Uptake wurde als maligne Läsion angenommen. Brustläsionen waren als Mikrokalzifikation (13 Patientinnen), als mammographische Masse (16 Patientinnen) und die Dichtezunahme (6 Patientinnen) klassifiziert. Ohne Berücksichtigung der szintigraphischen Ergebnisse wurden alle Patientinnen einer Biopsie unterzogen. Ergebnisse: Die fokal Zunahme im 99mTc-Sestamibi-Uptake wurde bei 11 Brustläsionen als maligne und in 4 Brustläsionen als benigne Läsion erkannt. Diffuser Uptake von 99mTcSestamibi wurde in 18 Brustläsionen als benigne und 2 Brustläsionen als maligne Läsion erkannt. Es gab keine falsch positiven Resultate mit 99mTc-Sestamibi bei der Mikrokalzifikation-Gruppe und keine falsch negativen Resultate in mammographisch als Masse- und Dichtezunahme beschriebenen Gruppe. Schlussfolge-rung: Szintimammographie kann eine komplementäre Methode sein, um eine Entscheidung bei nicht palpablen, verdächtigen Brustläsionen zu treffen, die in der Mammographie als Mikrokalzifikation, Masse und Dichtezunahme eingeschätzt wurden.