Summary
Aim: The comparison between iterative reconstruction and filtered backprojection in the
reconstruction of bone SPECT in the diagnosis of skeletal metastases. Patients, methods: 47 consecutive patients (vertebral segments: n = 435), with suspected malignancy
of the vertebral column, were examined by bone scintigraphy and MRI (maximal interval
between the two procedures ± 5 weeks). The SPECT-data were reconstructed with an iterative
algorithm (ISA) and with filtered backprojection. We defined semiquantitative criteria
in order to assess the quality of the tomograms. Conventional reconstruction was performed
both by a Wiener-filter and a low-pass-filter. Iterative reconstruction was performed
by the ISA algorithm. The clinical evaluation of the different reconstruction algorithms
was performed by MRI as the gold-standard. Results: Sensitivity (%): 87.3 (ISA), 86.4 (low-pass), 79.7 (Wiener); specificity (%): 95.3
(ISA), 95 (low-pass), 85.4 (Wiener). The sensitivity of iterative reconstructed SPECT
and low-pass reconstructed SPECT was significantly higher (p <0.05) compared with
the sensitivity of SPECT reconstructed by the Wiener-filter. The specificity of iterative
reconstruction ISA and low-pass-filter reconstructed SPECT were significantly higher
compared with the SPECT data reconstructed by the Wiener-filter. ISA was significantly
superior to the Wiener- SPECT relating to all criteria of quality. Iterative reconstruction
was significantly superior to the low-pass-SPECT relating to 2 of 3 criteria. In addition
the Wiener-SPECT was significantly inferior to the low-pass-SPECT regarding to 2 of
3 criteria. Conclusion: In our series the iterative algorithm ISA was the method of choice in the reconstruction
of bone SPECT data. In comparison with conventional algorithms ISA offers a significantly
higher quality of the tomograms and yields a high diagnostic accuracy.
Zusammenfassung
Ziel: Es sollte evaluiert werden, inwieweit ein iterativer Rekonstruktionsalgorithmus
in der Skelett-SPECT Vorteile gegenüber dem Verfahren der gefilterten Rückprojektion
in der Diagnostik von Skelettmetastasen besitzt. Patienten, Methoden: 47 konsekutive Patienten (untersuchte Wirbelsäulensegmente: n = 435), bei denen
der Verdacht auf ein malignes Geschehen in der Wirbelsäule bestand, wurden zeitnah
(max. Abstand ± 5 Wochen) skelettszintigraphisch und magnetresonanztomographisch untersucht.
Die Datensätze wurden sowohl iterativ (ISA-Algorithmus) als auch mittels gefilterter
Rückprojektion rekonstruiert. Die gefilterte Rückprojektion erfolgte sowohl mit einem
restaurativen (Wiener)-Filter als auch mit einem nicht restaurativen (low-pass)-Filter.
Die Tomogramme wurden mittels semiquantitativ ermittelter Qualitätskriterien miteinander
verglichen. Die Evaluation der einzelnen Rekonstruktionsverfahren erfolgte mittels
MRT als Referenzverfahren. Ergebnisse: Sensitivität (%): 87,3 (ISA), 86,4 (low-pass), 79,7 (Wiener); Spezifität (%): 95,3
(ISA), 95 (low-pass), 85,4 (Wiener). Die Sensitivität der iterativ rekonstruierten
SPECT und der mittels low-pass rekonstruierten SPECT lag signifikant höher (p <0,05)
als die Sensitivität der mittels Wiener-Filter rekonstruierten SPECT. Die Spezifitäten
der iterativen Rekonstruktionen ISA und der mittels low-pass- Filter rekonstruierten
SPECT lagen signifikant höher als die der mittels Wiener-Filter rekonstruierten SPECT.
Die iterative Rekonstruktionsvorschrift ISA war hinsichtlich sämtlicher 3 Qualitätskriterien
der mittels Wiener-Filter rekonstruierten SPECT signifikant überlegen. Die iterative
SPECT ISA war der mittels low-pass-Filter rekonstruierten SPECT hinsichtlich 2 von
3 Kriterien signifikant überlegen. Die mittels Wiener-Filter rekonstruierte SPECT
war der low-pass-Rekonstruktion in 2 der 3 Kriterien signifikant unterlegen. Schlussfolgerung: Die iterative Rekonstruktionsalgorithmus ISA erwies sich in dieser Arbeit als Rekonstruktionsmethode
der Wahl bei der Skelett-SPECT. Im Vergleich zu herkömmlichen Rekonstruktionsverfahren
zeichneten sich die ISA-SPECT durch signifikant qualitätsvollere Tomogramme bei gleichzeitig
hoher diagnostischer Richtigkeit aus.
Keywords
Bone scintigraphy - SPECT - iterative reconstruction - filtered backprojection - reconstruction
algorithms
Schlüsselwörter
Skelettszintigraphie - SPECT - iterative Rekonstruktion - gefilterte Rückprojektion
- Rekonstruktionsalgorithmus