Summary
Aim: Analysis and follow up of body weight after radioiodine therapy (RITh) of hyperthyroidism, since excessive weight gain is a common complaint among these patients. Methods: Therapy and body weight related data of 100 consecutive RITh-patients were retrospectively analysed from the time before up to three years after RITh. All patients suffered from hyperthyroidism (Graves‘ disease or autonomy), but were adjusted to euthyroid levels after RITh. Patients‘ data were compared to a control group of 48 euthyroid patients out of the same ambulance and during the same time scale. Results: All patients (RITh and controls) gained weight over the time. There was no statistically significant difference in BMI development over three years between RITh-patients and controls (5.5% resp. 4.9% increase). In the first year after RITh, weight gain of the RITh patients was higher indeed, but lower in the follow up, resulting in the same range of weight gain after three years as the controls. Besides that women showed a slightly higher increase of BMI than men, and so did younger patients compared to elder as well as patients with overweight already before RITh. Conclusions: An initially distinct increase of body weight after RITh of hyperthyroidism is mainly a compensation of pretherapeutic weight loss due to hyperthyroidism. Presupposing adequate euthyroid adjustment of thyroid metabolism after therapy, RITh is not responsible for later weight gain and adipositas.
Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung der Entwicklung des Körpergewichtes nach 131I-Therapie einer Hyperthyreose, da der Radio-iodtherapie (RITh) häufig eine exzessive post-therapeutische Gewichtszunahme angelastet wird. Methoden: Retrospektiv wurden therapie- und körpergewichtsbezogene Daten von 100 konsekutiven Patienten vor und bis drei Jahre nach RITh einer Hyperthyreose (Morbus Basedow oder funktionelle Autonomie) erfasst und mit denen einer euthyreoten Kontrollgruppe (n = 48) verglichen. Die Auswertung erfolgte auf Grundlage des Body-mass-Index (BMI). Ergebnisse: Alle Patienten (RITh und Kontrollgruppe) nahmen an Gewicht zu. Der Verlauf des BMI über drei Jahre ließ keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den Patienten nach RITh (n = 87 auswert-bare Patienten) und der Kontrollgruppe beobachten (5,5% versus 4,9%). Im ersten Jahr nach RITh stieg der BMI zwar stärker an, wurde aber im weiteren Verlauf geringer. Nach 3 Jahren wiesen die meisten Patienten einen Gewichtszuwachs genau wie die Kontrollgruppe bzw. wie Normalpersonen auf. Frauen zeigten dabei eine etwas höhere Gewichtszunahme als Männer, jüngere Patienten nahmen mehr zu als ältere und vor RITh bereits übergewichtige Patienten mehr als Normal-gewichtige. Schlussfolgerung: Ein initialer Gewichtsanstieg nach RITh ist Kompensation des prätherapeutischen Gewichtsverlusts bei Hyperthyreose. Die Radioiodtherapie ist bei adäquater euthyreoter Stoffwechseleinstellung langfristig nicht für Gewichtszunahme oder Adipositas verantwortlich zu machen.
Keywords
Body weight - body mass index - hyperthyroidism - radioiodine therapy
Schlüsselwörter
Körpergewicht - Body-mass-Index - Hyperthyreose - Radioiodtherapie