Nervenheilkunde 2003; 22(04): 200-203
DOI: 10.1055/s-0038-1624393
Original- und Übersichtsarbeiten/Original and Review Articles
Schattauer GmbH

Frontale Dysfunktion und TMS

Frontal dysfunction and TMS
A. Hempel
1   Psychiatrische Universitätsklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. Ch. Mundt)
,
F. L. Giesel
1   Psychiatrische Universitätsklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. Ch. Mundt)
2   Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg
,
G. W. Eschweiler
3   Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie Tübingen
,
P. Schönknecht
1   Psychiatrische Universitätsklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. Ch. Mundt)
,
M. Essig
2   Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg
,
J. Schröder
1   Psychiatrische Universitätsklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. Ch. Mundt)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Methoden der funktionellen Bildgebung wurden eingesetzt, um die den psychiatrischen Erkrankungen zugrunde liegenden Störungen neurobiologischer Prozesse zu beschreiben. Mit Verfahren wie der transkraniellen Magnetstimulation (TMS) besteht die Möglichkeit, zerebrale Netzwerke selektiv zu modulieren. Die Kombination von TMS und funktioneller Bildgebung bietet dabei zahlreiche Vorteile, wie die Beschreibung der Effekte einer fokalen Intervention auf die durch die Krankheit betroffenen funktionellen Netzwerke und die Auswahl bestimmter Patienten, die von einer therapeutischen TMS des Kortex profitieren könnten. Der Einfluss weiterer möglicher Moderatorvariablen auf die Aktivierungsmuster wird diskutiert.

Summary

Functional neuroimaging methods have been applied to psychiatric disorders to study the underlying neurobiological processes involved in psychiatric disorders. Transcranial magnetic stimulation (TMS) has the ability to modulate activity in selected neural circuits. Combining TMS and imaging methods may help advance the field of TMS by detecting the effects of focal intervention on circuitry and by identifying patients for whom TMS may be efficacious. Possible variables on activation patterns are discussed.

 
  • Literatur

  • 1 Buchsbaum MS, Holcomb HH, DeLisi LE. et al. Anteroposterior gradient in glucose use in chizophrenia and affective disorders. Arch Gen Psychiatry 1984; 41: 1159-66.
  • 2 Bohning DE, Shastri A, McConnell KA. et al. A combined TMS/fMRT study of intensitydependent TMS over motor cortex. Biol Psychiatry 1999; 45: 385-94.
  • 3 Dolan RJ, Bench CJ, Liddle PF. Dorsolateral prefrontal dysfunction in the major psychoses: symptoms or disease specifity?. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1993; 56: 1290-4.
  • 4 Eschweiler GW, Wegerer C, Schlotter W. ea al. Left prefrontal activation predicts therapeutic effects of repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) in major depression. Psychiatry Res 2000; 99: 161-72.
  • 5 Evers S, Böckermann I, Nyhuis PW. The impact of TMS on cognitive processing: an eventrelated potential study. Neuroreport 2001; 12: 2915-8.
  • 6 Grady CL, McIntosh AR, Horwitz B. ea al. Age-related reductions in human recognition memory due to impaired encoding. Science 1995; 269: 218-21.
  • 7 Giesel F, Seidl U, Hempel A. ea al. Altersabhängige Veränderungen des Arbeitsgedächtnisses – Untersuchungen mit funktioneller Magnetresonanztomographie. Nervenarzt 2002; 73 (01) 130.
  • 8 Hazlett EA, Buchsbaum MS, Mohs RC. et al. Age-related shift in brain region activity during successful memory performance. Neurobiol Aging 1998; 19: 437-45.
  • 9 Hempel A, Hempel E, Schönknecht P. et al. Basal limbic impairment during affect recognition in schizophrenia. Psychiat Res Neuroimag. 2003 (in press)
  • 10 Herwig U, Schoenfeldt-Lecuona C, Lampe Y, Spitzer M. Neuronavigated transcranial magnetic stimulation according to PET data in major depression. Pharmacopsychiatry 2001; 34: pS177.
  • 11 Rollnik JD, Seifert J, Huber TJ. et al. Repetitive transcranial magnetic stimulation and electroconvulsive therapy in a patient with treatmentresistant schizoaffective disorder. Depress Anxiety 2001; 13: 103-4.
  • 12 Schröder J, Buchsbaum MS, Siegel BV. et al. Cerebral metabolic activity correlates of subsyndromes in chronic schizophrenia. Schizophr Res 1996; 19: 41-53.
  • 13 Schröder J, Sauer H, Wilhelm KR. et al. Regional cerebral blood flow in endogenous psychoses: a Tc-99m HMPAO-SPECT pilot study. Psychiatry Res 1989; 29: 331-3.
  • 14 Schröder J, Hempel A, Giesel F. et al. Short term plasticity of practice-related working memory function revealed by fMRI. Eur Arch Psychiat Clin Neurosci 2002; 252 (01) 6.
  • 15 Siebner HR, Peller M, Willoch F. et al. Lasting cortical activation after rTMS of the motor cortex. Neurology 2000; 54: 956-63.
  • 17 Speer AM, Kimbrell TA, Wassermann EM. et al. Opposite effects of high and low frequency rTMS on regional brain activity in depressed patients. Biol Psychiatry 2000; 48: 1133-41.
  • 18 Strafella AP, Paus T, Barrett J. et al. Repetitive transcranial magnetic stimulation of the human prefrontal cortex induces dopamine release in the caudate nucleus. J Neurosci 2001; 21: RC157.
  • 19 Walter H, Wolf RC. Von der Hypofrontalität zur dynamischen frontalen Dysfunktion. Nervenheilkunde 2002; 21: 392-9.