Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0038-1624813
Comparison of 99mTechnetium Pertechnetate and Radioiodine (I-131) as Thyroid Scanning Agents
Comparaison entre 99mTc-pertedinétate et radioiode (131I) dans la scintigraphic thyroïdienneVergleich von 99mTc-Pertechnetat und Radiojod (131J ) in der SdiilddrüsenszintigraphiePublication History
Received:18 April 1973
Publication Date:
22 January 2018 (online)
Les avantages et les désavantages du 99mTc O4, qui n’est accumulé que passagèrement dans la glande thyroïdienne, sont comparés â ceux du 131I qui participe physiologiquement à la fonction de la thyroïde. En tout, 67 malades ont été examinés et les scintigrammes de la thyroïde obtenus avec les deux radionuclides ont été comparés quantitivement et qualitativement et mis en rapport avec les données cliniques.
Le poids thyroïdien, basé sur la scintigraphic du 99mTcO4, montre un taux de défaut plus élevé que celui basé sur la scintigraphic à l’iode 131. Ce défaut est causé probablement par le bruit de fond plus élevé du 99mTcO4 . Qualitativement les scintigrammes gagnés des cas euthyroïdiens et des thyreotoxicoses sont en correspondances avec les données cliniques. Un manque de correspondance est constaté dans les goitres nodulaires euthyroïdiens. L’application du 99mTcO4 devrait être limité l’évaluation des hyperthyréoïdes. Pour l’estimation du poids de la thyroïde le scintigramme de l’iode doit être utilisé. Les résultats montrent que pour l’évaluation des conditions euthyreoïdes du goitre nodulaire un isotope de l’iode est préférable. Le remplacement de l’iode par le 99mTcO4 dans la scintigraphic de la thyroïde peut amener à une perte d’information surtout dans le goitre nodulaire.
Summary
The advantages and disadvantage of the radiopharmaceutical 99mTcO4, which has only a transient sojourn in the thyroid, were compared with those of another radiopharmaceutical, 1-131, which is physiologically involved in thyroid function. A total of 67 patients were studied. Thyroid scans obtained using both radionuclides were compared quantitatively and qualitatively and correlated with the clinical status.
The weight calculated on the basis of the 99mTcO4 scan had a higher percentage of error than that calculated on the basis of the 1-131 scan. The error in weight is probably contributed to by the high background radiation associated with 99mTc04. Qualitatively, the scans obtained with both radionuclides are concordant with the clinical status in the case of euthyroid normal (control) and hyperthyroid Graves' disease. Discordant results may be obtained in euthyroid multinodular goiter. The use of 99mTcO4 should probably be restricted to the evaluation of hyperthyroid clinical status. An iodine scan should be used for thyroid weight calculation. Results also indicate that an isotope of iodine should be used for the evaluation of euthyroid clinical status associated with multinodular goiter. Replacing an isotope of iodine with an agent like 99mTcO4 for thyroid scans may result in a loss of useful clinical information, and in some cases may contribute to false impression, especially in the case of multinodular goiter.
Die Vorteile und Nachteile des 99mTcO4, das nur vorübergehend in der Schilddrüse verbleibt, wurden mit jenen des 131J verglichen, das physiologisch an der Funktion der Schilddrüse beteiligt ist. Insgesamt wurden 67 Patienten untersucht, wobei Szintigramme der Schilddrüse, die mit beiden Radionukliden erhalten wurden, quantitativ und qualitativ verglichen und auf den klinischen Zustand bezogen wurden.
Das auf der Grundlage des 99mTcO4-Szintigramms errechnete Schilddrüsengewicht zeigte eine höhere Fehlerquote als jenes, das aus dem 131J-Szintigramm berechnet wurde. Dieser Fehler ist wahrscheinlich auf die hohe Untergrundstrahlung, die mit 99mTcO4 verbunden ist, zurückzuführen. Qualitativ stimmen die Szintigramme, die mit beiden Radionukliden erhalten wurden, bei normalen euthyreoten Fällen und bei Thyreotoxikosen mit dem klinischen Bild überein. Fehlende Ubereinstimmung kann bei euthyreoten Knotenkröpfen beobachtet werden. Die Verwendung von 99mTcO4 sollte wahrscheinlich auf die Auswertung der Hyperthyreosen beschränkt werden. Zur Berechnung des Schilddrüsengewichtes sollte das Jodszintigramm verwendet werden. Die Ergebnisse weisen ferner darauf hin, daß für die Auswertung des euthyreoten Zustandes bei einem Knotenkropf ein Jodisotop verwendet werden sollte. Der Ersatz eines Jodisotops durch eine Verbindung wie 99mTcO4 in der Schilddrüsenszintigraphie kann, besonders beim Knotenkropf, zum Verlust klinischer Information führen.
* G. T. Krishnamurthy, M. B. B. S., M. S., Staff Physician, Nuclear Medicine Service, VA Wadsworth Hospital Center; and Assistant Professor of Medicine, UCLA School of Medicine, Los Angeles, California,
** Lucille Shoop, R. N., Nuclear Medicine Service, VA Wadsworth Hospital Center, Los Angeles, California,
*** Carol F. Walsh, R. T., Nuclear Medicine Service, VA Wadsworth Hospital Center, Los Angeles, California,
**** W. H. Blahd, M. D., Chief, Nuclear Medicine Service, VA Wadsworth, Hospital Center; and Professor of Medicine, UCLA School of Medicine, Los Angeles, California.
-
References
- 1 Allen H. C, Goodwin W. E. The scintillation counter as an instrument for the in vivo determination of thyroid weight. Radiology. 1962; 58: 68-79.
- 2 Andros G, Harper P. L, Lathrop K. A, Mc Cardle R. J. Pertechnetate- 99m localization in man with applications to thyroid scanning and the study of thyroid physiology. J. Clin. Endocr. 1965; 25: 1067.
- 3 Atkins H. L, Richards P. Assessment of thyroid function and anatomy with tedinetium-99m as pertechnetate. J. Nucl. Med. 1968; 9: 7-15.
- 4 Blahd W. H, Hays M. T. Graves' disease in the male. A review of 241 cases treated with an individually calculated dose of sodium iodide 1-131. Arch. Intern. Med. 1972; 129: 33-40.
- 5 Charkes N. D. Choice of isotope for thyroid scanning. Letters to the Editor. J. Nucl. Med. 1968; 9: 504-505.
- 6 Dégrossi O, Golta H, Olivari A, Pecorini V, Chwojnik A. Possibilities of using Tc99m in place of radioiodine in thyroid function studies. Nuclear- Medizin 1965; 4: 383-390.
- 7 Dodds W. J, Powell M. Thyroid scanning with technetium 99m pertechnetate. Radiology 1968; 9: 27-31.
- 8 dos Reme dios L. V, Weber P. M, Jasko I. A. Thyroid scintiphotography in 1 000 patients: Rational use of 99mTc and 131I compounds. J. Nucl. Med. 1971; 12: 673-677.
- 9 Goodwin W. E, Cassen B, Bauer F. K. Thyroid gland weight determination from thyroid scintigrams with post mortem verification. Radiology 61: 88-92. 1953;
- 10 Meighan J. W, Dworkin H. J. Failure to detect 1-131 positive thyroid metastasis with 99mTc. J. Nucl. Med. 1970; 11: 173-174.
- 11 Steinberg M, Cavalieri R. R, Choy S. H. Uptake of technetium 99m pertechnetate in a primary thyroid carcinoma: Need for caution in evaluating nodules. J. Clin. Endocr. 1970; 31: 81-84.
- 12 Usher M. S, Arzoumenian A. Y. Thyroid nodule scans made with pertechnetate and iodine may give inconsistent results. J. Nucl. Med. 1971; 12: 136-137.