Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0038-1628729
Botulinumtoxin bei schmerzhaft eingeschränkter Mundöffnung
Botulinum toxin in impaired mouth openingPublication History
Eingegangen am:
31 March 2009
angenommen am:
25 August 2009
Publication Date:
24 January 2018 (online)
Zusammenfassung
Eine 41 Jahre alte Patientin klagte nach Extraktion des Zahnes 35 über eine extrem schmerzhaft eingeschränkte Mundöffnung Grad II. In den folgenden zwei Monaten brachten konservative Behandlungsmaßnahmen keine Schmerzlinderung oder Verbesserung der Mundöffnung. Daraufhin erfolgte eine Therapie mittels Injektion von 12,5 U Botulinumtoxin Typ A in den M. masseter. Die Patientin war nach zehn Tagen in der Lage, den Mund ohne Schmerzen zu öffnen. Dieser Fallbericht zeigt, dass der Einsatz von Botulinumtoxin die (zahnmedizinische) Schmerztherapie unterstützen kann.
Summary
A 41 year old female patient suffered from extreme painful and restricted mouth opening grade II after the extraction of the left lower second premolar. Over the next two months, an unsuccessful attempt was made to correct the mouth opening and pain relief by standard methods. Following chemical denervation of the masseter muscle by injection of botulinum toxin type A, the patient was able to open her mouth without pain. This case report suggests that botulinum toxin might be useful even in (dental) pain therapy.
-
Literatur
- 1 Al-Ahmad HAT, Al-Qudah MA. The treatment of masseter hypertrophy with botulinum toxin type A. Saudi Med J 2006; 27: 397-400.
- 2 Brin M, Aoki KR. Botulinum toxin type A: pharmacology. In: Mayer N, Simpson D. (Eds). Spasticity: etiology, evaluation, management and role of botulinum toxin. WeMove: 2002: 110-124.
- 3 Castro WH, Gomez RS, Da Silvia JOliveira, Moura MD, Gomez RS. Botulinum toxin type A in the management of masseter muscle hypertrophy. J Oral Maxillofac Surg 2005; 63: 20-24.
- 4 Freund B, Schwartz M, Symington JM. Botulinum toxin: new treatment for temporomandibular disorder. Br J Oral Maxillofac Surg 2000; 38: 466-471.
- 5 Mischkowski RA, Siessegger M, Lazar F, Zöller JE. Die Chemodenervation mit Botulinumtoxin bei Masseterhypertrophie – Ergebnisse einer Behand-lungsserie. Mund Kiefer Gesichts Chir 2005; 09: 101-108.
- 6 Rijsdijk BA, van ES RJ, Zonneveld FW, Steenks MH, Koole R. Botulinum toxin type A treatment of cosmetically disturbing masseteric hypertrophy. Ned Tijdschr Geneeskd 1998; 142: 529-532.
- 7 Ronceviç R. Masseter muscle hypertrophy. Aetiology and therapy. J Maxillofac Surg 1986; 14: 344-348.
- 8 To EW, Ahuja AT, Ho WS. A prospective study of the botulinum toxin A on masseteric muscle hypertrophy with ultrasonographic and electromyographic measurement. Br J Plast Surg 2001; 107: 197-200.
- 9 Schenk I, Vespers M, Nam YC. Erste Erfolge unter Anwendung der extrakorporalen niederenergetischen Stoßwellentherapie ESWT bei muskelreflektorischer Kieferklemme. Schmerz 2001; 06: 351-355.
- 10 Umstadt HE. Botulinumtoxin in der MKG-Chirurgie. Mund Kiefer Gesichts Chir 2002; 06: 249-260.