Nervenheilkunde 2010; 29(04): 204-208
DOI: 10.1055/s-0038-1628743
Epilepsie
Schattauer GmbH

Beendigung der Pharmakotherapie – warum, wann, wie?

Antiepileptic drug withdrawal – why, when, how?
W. Fröscher
1   Epilepsiezentrum Bodensee, Zentrum für Psychiatrie Weissenau, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen am: 10 November 2009

angenommen am: 18 November 2009

Publication Date:
25 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Das Absetzen der Antiepileptika bei anfallsfrei gewordenen Patienten erfolgt vor allem wegen manifester oder potenzieller Nebenwirkungen sowie wegen des Wunsches der Patienten, keine Antiepileptika mehr einnehmen zu müssen. Hauptargument gegen das Absetzen ist das Rückfallrisiko, das in der Mehrzahl der Studien zwischen 20 und 40% liegt. Bei Fortsetzung der medikamentösen Therapie ist das Rückfallrisiko in verschiedenen Studien kleiner, teils signifikant, teils nicht signifikant. Es liegt nur eine kontrollierte, prospektive randomisierte Doppelblindstudie zum Absetzen der Antiepileptika bei Erwachsenen vor. Das Rückfallrisiko ist bei unterschiedlichen Epilepsiesyndromen sehr verschieden. Als Richtwert zum Zeitpunkt des Absetzens gilt eine Anfallsfreiheit von zwei Jahren. Es ergeben sich je nach Epilepsiesyndrom und verschiedenen Prädiktoren erhebliche Abweichungen von dieser Regel. Zur Geschwindigkeit des Absetzens besteht kein Konsens, die Empfehlungen liegen zwischen vier Wochen und zwei Jahren.

Summary

When patients have become seizure-free, antiepileptic drugs are usually withdrawn due to apparent or potential adverse drug reactions and/or because patients wish to discontinue medical treatment. The strongest argument against withdrawing anticonvulsants is the relapse risk ranging from 20 to 40% according to the majority of studies. Several studies have shown that the risk of recurring seizures is lower when treatment is continued. While some studies claim the difference to be significant, other studies do not support this position. There is only one controlled, prospective, randomized, double-blinded withdrawal study conducted among adult patients available. The probability of a relapse is highly dependent on the epileptic syndrome. A seizure-free period of two years before the drug in question is withdrawn is recommendable. This recommendation has to be adjusted depending on the epileptic syndrome and the different predictors. There is no reliable evidence available on the optimal rate of tapering antiepileptic drugs. The recommendations for the withdrawal period range from four weeks to two years.

 
  • Literatur

  • 1 Baumgartner C. Allgemeine Behandlungsprinzipien. In: Baumgartner C. (Hrsg.). Handbuch der Epilepsien. Wien: Springer; 2001
  • 2 Begutachtungs-Leitlinien zur Kraftfahrereignung, bearbeitet von. Gräcmann N, Albrecht M. Stand: 2. November 2009. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Mensch und Sicherheit Heft M 115. Bremerhaven: Wirtschaftsverlag N. W. + Verlag für neue Wissenschaft GmbH; 2009: 49-53.
  • 3 Berg AT, Shinnar S. Relapse following discontinuation of antiepileptic drugs. Neurology 1994; 44: 601-8.
  • 4 Bouma PA. et al. Discontinuation of antiepileptic therapy : a prospective study in children. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1987; 50: 1579-83.
  • 5 Broeker H, Todt H. Zur Problematik der Beendigung einer antiepileptischen Therapie im Kindesund Erwachsenenalter. Z Ärztl Fortbild 1988; 82: 1019-22.
  • 6 Camfield P, Camfield C. The frequency of intractable seizures after stopping AEDs in seizure-free children with epilepsy. Neurology 2005; 64: 973-5.
  • 7 Camfield P, Camfield C. When is it safe to discontinue AED treatment?. Epilepsia 2008; 49 (Suppl. 09) 25-8.
  • 8 Cardoso TAM. et al. Hippocampal abnormalities and seizure recurrence after antiepileptic drug withdrawal. Neurology 2006; 67: 134-6.
  • 9 Chadwick D. Drug withdrawal and epilepsy. When and how? Drugs 1988; 35: 579-83.
  • 10 Cole AJ, Wiebe S. Debate: Should antiepileptic drugs be stopped after successful epilepsy surgery?. Epilepsia 2008; 49 (Suppl. 09) 29-34.
  • 11 Diener HC. et al. Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der. Neurologie, 4. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2008
  • 12 Dooley J. et al. Discontinuation of anticonvulsant therapy in children free of seizures for 1 year: a prospective study. Neurology 1996; 46: 969-74.
  • 13 Elger Ch E, Schmidt D. Modern management of epilepsy: A practical approach. Epilepsy Behav 2008; 12: 501-39.
  • 14 Ensrud KE. et al. Antiepileptic drug use and rates of hip bone loss in older men. Neurology 2008; 71: 723-30.
  • 15 Fröscher W. Antiepileptikaka. 2.4.6 Praktische Durchführung, allgemeine Behandlungsrichtlinien. In: Riederer P, Laux G. (Hrsg.). Psychopharmaka, Bd 6, 2. Aufl. Wien: Springer; 2005
  • 16 Gueler N, Krämer G. Behandlungsstrategien mit Antiepileptika, Ein-und Ausschleichen. Z Epileptol 2009; 22: 13-9.
  • 17 Herranz JL, Armijo JA, Arteaga R. Clinical side effects of phenobarbital, primidone, phenytoin, carbamazepine, and valproate during monotherapy in children. Epilepsia 1988; 29: 794-804.
  • 18 Homberg V, Lerche H. 9.1.9 Therapiebeendigung. In Fröscher W, Vassella F, Hufnagel A. (Hrsg.). Die Epilepsien. Stuttgart: Schattauer; 2004
  • 19 Hoppe C. et al. Discontinuation of anticonvulsant medication after epilepsy. Epilepsia 2006; 47: 580-3.
  • 20 Jacoby A, Johnson A, Chadwick D. Psychosocial outcomes of antiepileptic drug discontinuation. Epilepsia 1992; 33: 1123-31.
  • 21 Janz D. When should antiepileptic drug treatment be terminated?. In: Wolf P. et al.). Advances in Epileptology. New York: Raven Press; 1987. Vol 16, 365-72.
  • 22 Kerling F. et al. Drug withdrawal after successful epilepsy surgery: how safe is it?. Epilepsy Behav 2009; 15: 476-80.
  • 23 Lossius MI. et al. Consequences of antiepileptic drug withdrawal: A randomized, double-blind study. Epilepsia 2008; 49: 455-63.
  • 24 Matricardi M, Brinciotti M, Benedetti P. Outcome after discontinuation of antiepileptic drug therapy in children with epilepsy. Epilepsia 1989; 30: 582-9.
  • 25 Medical Research Council (MRC) Antiepileptic Drug Withdrawal Study Group. Randomised study of antiepileptic drug withdrawal in patients in remission. Lancet 1991; 337: 1175-80.
  • 26 Overweg J. et al. Clinical and EEG prediction of seizure recurrence following antiepileptic drug withdrawal. Epilepsy Res 1987; 01: 272-83.
  • 27 Peters ACB. et al. Randomized prospective study of early discontinuation of antiepileptic drugs in children with epilepsy. Neurology 1998; 50: 724-30.
  • 28 Ramos-Lizana J. et al. Recurrence risk after withdrawal of antiepileptic drugs in children with epilepsy. A prospective study. Eur J Paediatr Neurol. 2009 Epub ahead of print.
  • 29 Ranganathan LN, Ramaratnam S. Rapid versus slow withdrawal of antiepileptic drugs. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2009: 1.
  • 30 ating D. Beendigung der medikamentösen Therapie. Informationszentrum Epilepsie der Deutschen Gesellschaft für Epileptologie, Nr 059. 2008
  • 31 Rodin EA, John G. Withdrawal of anticonvulsant medication in successfully treated patients with epilepsy. In: Wada JA, Penry JK. (eds.). Advances in Epileptology. New York: Raven Press; 1980
  • 32 Rosenberg JH. et al. Quality standards subcommittee of the American Academy of Neurology. Practice Parameter: A guideline for discontinuing antiepileptic drugs in seizure-free patients – summary statement. Neurology 1996; 47: 600-2.
  • 33 Schmidt D, Baumgartner C, Löscher W. Seizure recurrence after planned discontinuation of antiepileptic drugs in seizure-free patient after epilepsy surgery: a review of current clinical experience. Epilepsia 2004; 45: 179-86.
  • 34 Schmidt D, Löscher W. Uncontrolled epilepsy following discontinuation of antiepileptic drugs in seizure-free patients: a review of current clinical experience. Acta Neurol Scand 2005; 111: 291-300.
  • 35 Schmitt B. Last seizure – when to discontinue antiepileptic treatment. Epilepsia 2009; 50 (Suppl. 06) 5.
  • 36 Shinnar S, Berg AT. Withdrawal of antiepileptic drugs. Curr Opin Neurol 1995; 08: 103-6.
  • 37 Shinnar S. et al. Discontinuing antiepileptic drugs in children with epilepsy: a prospective study. Ann Neurol 1994; 35: 534-45.
  • 38 Sirven J, Sperling SJ, Wingerchuk DM. Early versus late antiepileptic drug withdrawal for people with epilepsy in remission. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2009: 1.
  • 39 Specchio LM, Beghi E. Should antiepileptic drugs be withdrawn in seizure-free patients?. CNS Drugs 2004; 18: 201-12.
  • 40 Specchio LM, Tramacere L, La Neve A. Discontinuing antiepileptic drugs in patients who are seizure free on monotherapy. J Neurol Neurosurg Psychiat 2002; 72: 22-5.
  • 41 Stefan H. Epilepsien, 3. Aufl. Stuttgart: Thieme; 1999
  • 42 Stefan H. et al. Pharmakotherapie vor und nach Epilepsiechirurgie: Erweiterte Stellungnahme der Therapiekommission 2000. Z Epileptol 2003; 16: 335-44.
  • 43 Steinhoff BJ. Nebenwirkungen der Antiepileptika. In: Fröscher W, Vassella F, Hufnagel A. (Hrsg.): Die Epilepsien, 2. Aufl. Stuttgart: Schattauer; 2004
  • 44 Stenzel E. Therapiebeendigung. In: Fröscher W, Vassella F. (Hrsg.). Die Epilepsien, 1. Aufl. Berlin: De Gruyter; 1994
  • 45 Tennison M. et al. Rate of taper anti-epileptic drugs and the risk of seizure recurrence in children. N Engl J Med 1994; 330: 1407-10.
  • 46 Verrotti A. et al. Risk factors for recurrence of epilepsy and withdrawal of antiepileptic therapy: a practical approach. Ann Med 2003; 35: 207-15.
  • 47 Wolf P. Absetzen der Medikation bei idiopathischen Epilepsien: Wann und wie?. Z Epileptol 2004; 17: 154.
  • 48 Wolf P, Pastuchova T, Mataringa M. Decline in seizure propensity in seizure-free patients as reflected in the evolution of the therapeutic antiepileptic drug threshold. Epilepsy Behav 2006; 08: 384-90.
  • 49 Young DK. et al. Antiepilepticu drug withdrawal after successful surgery for intractable temporal lobe epilepsy. Epilepsia 2005; 46: 251-7.