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DOI: 10.1055/s-0038-1629459
Hysterosalpingoscintigraphy: A Simple and Accurate Method of Evaluating Fallopian Tube Patency
Hysterosalpingoszintigraphie: Eine einfache und genaue Methode zur Beurteilung der Durchgängigkeit der EileiterPublication History
Received:
25 July 1988
in revised form:
06 September 1988
Publication Date:
05 February 2018 (online)

A prospective study was designed to evaluate the efficacy of radionuclide hysterosalpingoscintigraphy using 99mTc-labelled human serum albumin macroaggregates in 17 patients (34 tubes). In normal females the niacroaggregates migrate spontaneously through the female reproductive tract following application into the posterior vaginal fornix. They can be seen in the uterine fornix 20 min p. i. (range: 5-90 min) and as free pelvic activity 120 min p. i. (range 40-180 min). Free pelvic activity could also be demonstrated by culdocentesis. In infertile patients with failure of tubal patency images after 180 min offered no additional information. For the routine diagnosis camera images 5, 60 and 180 min p. i. are recommended. Using 5-10 MBq 99mTc the radiation exposure to the ovaries is about 1/9th of the exposure from a normal radiologic hysterosalpingogram. The reported data show results comparable with those of hysterosalpingography (HSG) in females with patent or with nonpermeable tubes, but in cases of high-pressure patency by HSG the results of scintigraphy are superior to those of HSG. Moreover, this method provides new insights into sperm motility under various physiological and pathological conditions.
Zusammenfassung
In einer prospektiven Studie wurde die Wertigkeit einer Hysterosalpingoszintigraphie mit 99mTc-markierten Serumalbumin-Makroaggregaten bei 17 Patientinnen (34 Tuben) untersucht. Die Makroaggregate wandern bei Normalpersonen nach Applikation ins hintere Scheidengewölbe durch den Uterus und können nach 20 min (Streubereich: 5-90 min) im uterinen Fornix und nach 120 min (Streubereich: 40-180 min) als freie Beckenaktivität registriert werden. Bei sterilen Patientinnen mit fehlender Tubendurchgängigkeit erbrachten Scans nach 180 min p. i. keine zusätzliche diagnostische Information mehr. Für die Routinediagnostik werden daher Kameraaufnahmen 5, 60 und 180 min p. i. empfohlen. Beim Einsatz von 5-10 MBq 99mTc beträgt die Strahlenexposition für die Ovarien etwa ein Neuntel der Dosis der üblichen Hysterosalpingographie (HSG). Die Ergebnisse der szintigraphischen Verfahren waren bei frei durchgängigen Tuben sowie bei eindeutigem Tubenverschluß in Übereinstimmung mit den Ergebnissen der üblichen HSG. Bei Durchgängigkeit unter hohem Druck während der HSG sind die Ergebnisse der Szintigraphie der bisherigen Diagnostik eindeutig überlegen. Darüber hinaus eröffnet diese Methode neue Einblicke in die Spermienmotilität unter verschiedenen physiologischen und pathophysiologischen Gegebenheiten.
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