This case report describes a 38-year-old male who was hospitalized for further clarification
of clinically mild hyperthyroidism. His increased total hormone levels, the elevated
free thyroid hormones and the elevated basal TSH with blunted response to TRH strongly
suggested a pituitary adenoma with inappropriate TSH incretion. Transmission computed
tomography showed an intrasellar expansion, 16 mm in diameter. The neoplastic TSH
production was confirmed by an elevated alpha-subunit and a raised molar alpha-sub/ATSH
ratio. However, T4 distribution on prealbumin (PA, TTR), albumin (A) and thyroxine binding globulin
(TBG) showed a clearly increased binding to PA (39%), indicating additional prealbumin-associated
hyperthyroxinemia. The absolute values of PA, A and TBG were within the normal range.
After removal of the TSH-producing adenoma, basal TSH, the free thyroid hormones and
T4 binding to prealbumin returned to normal. Therefore, the prealbumin-associated hyperthyroxinemia
had to be interpreted as a transitory phenomenon related to secondary hyperthyroidism
(T4 shift from thyroxine binding globulin to prealbumin) rather than a genetically conditioned
anomaly of protein binding.
Zusammenfassung
Es wird über einen 38jährigen Patienten berichtet, der wegen klinisch milder Zeichen
einer Hyperthyreose, erhöhter Schilddrüsenhormonwerte und erhöhtem basalen TSH zur
weiteren Abklärung stationär aufgenommen wurde. Die erhöhten Gesamthormonspiegel,
die erhöhten freien Schilddrüsenhormone und das im TRH-Test praktisch nicht stimulierbare,
bereits basal erhöhte TSH ließen ein Hypophysenadenom mit inappro- priater TSH-Inkretion
vermuten. Die Sella-CT bestätigte die Verdachtsdiagnose mit einer 16 mm großen intrasellären
Expansion. Die neoplastische TSH-Produktion wurde durch eine erhöhte a-Subunit und
eine erhöhte molare a-Sub/TSH Ratio untermauert. In der T4-Proteinverteilung an Präalbumin (PA, TTR), Albumin (A) und thyroxinbindendem Globulin
(TBG) ergab sich jedoch zusätzlich eine deutlich erhöhte Bindung an PA. Die Absolutwerte
für PA, A und TBG lagen im Normbereich. Nach operativer Entfernung des TSH-produzierenden
Adenoms kam es zur Normalisierung des TSH, der freien Schilddrüsenhormone und der
T4-Bindung an PA. Die präalbuminassoziierte Hyperthyroxinämie war daher als passager
im Rahmen der sekundären Hyperthyreose (T4-Shift von TBG zu Präalbumin) und nicht als genetisch determinierte Proteinbindungsanomalie
zu interpretieren.