Nuklearmedizin 1990; 29(02): 54-58
DOI: 10.1055/s-0038-1629514
Originaler Artikel
Schattauer GmbH

99mTc-Labelled Polyclonal Human Immunoglobulin for Localization of Inflammatory Sites - Early in vitro-Results

A. Saptogino
1   From the Department of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. F. Wolf) of the University of Erlangen - Nürnberg, FRG
,
W. Becker
1   From the Department of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. F. Wolf) of the University of Erlangen - Nürnberg, FRG
,
F. Wolf
1   From the Department of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. F. Wolf) of the University of Erlangen - Nürnberg, FRG
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 15 December 1989

Publication Date:
05 February 2018 (online)

99mTc-labelled polyclonal human immunoglobulin (HIG) has been shown to be able to localize inflammatory sites. Hypothetically these immunoglobulins bind directly to bacteria, HIG binds directly to Fc-receptors on the surface membrane of leucocytes or HIG simply passes vessels of increased permeability. To collect further information experiments were carried out in vitro with the blood of human volunteers. 0.5 mg 99mTc-HIG, 2 mg 99mTc-human albumin and 0.5 mg 99mTc-labelled murine monoclonal antigranulocyte antibodies were added to in vitro isolated human “mixed” leucocyte pellets and to 30 ml whole blood of 6 healthy volunteers. The whole blood and the directly labelled leucocyte pellet were layered and separated on a discontinuous Percoll®/ plasma gradient. The activity distribution was measured within the gradient. The 99mTc-HIG labelled gradients showed a significant uptake of the activity within the monocyte band whereas the 99mTc-albumin gradients showed no specific albumin uptake in any cellular band. The 99mTc-antibody labelled gradients showed a significantly increased uptake on granulocytes . It is concluded that in man a specific monocyte-associated uptake and binding mechanism of 99mTc-HIG plays an important role in the localisation of inflamed sites.

Zusammenfassung

Es konnte gezeigt werden, daß beim Menschen 99mTc-markiertes unspezifisches humanes Polyglobulin (HIG) infektiöse Herde lokalisieren kann. Es wird vermutet, daß die Immunglobuline direkt an die Bakterien in einem Herd binden, daß HIG mit den Fc-Rezeptoren an der Oberfläche von Leukozyten bindet oder daß HIG bei erhöhter Gefäßpermeabilität unspezifisch ins Interstitium gelangt. Um weitere Informationen über den Pathomechanismus zu finden, wurden In-vitro-Untersuchungen am Blut von Freiwilligen durchgeführt. 0,5 mg 99mTc-HIG, 2 mg 99mTc-Humanalbumin und 0,5 mg 99mTc-markierte murine monoklonale Antigranulozytenantikörper wurden zu »gemischten« Leukozytenpräparationen oder in 30 ml Vollblut von 6 Freiwilligen gegeben. Sowohl die gemischten Leukozytenpellets als auch das aus dem Vollblut gewonnene Leukozytenpellet wurden mittels eines diskontinuierlichen Percoll®/Plasma-Gradienten weiter aufgetrennt. Die Aktivitätsverteilung im Gradienten wurde ermittelt. 99mTc-HIG-markierte Gradienten zeigten einen signifikanten monozytären Uptake, während die 99mTc-Humanalbumin-markierten Gradienten keinen signifikanten zellulären Uptake erkennen ließen.’Die 99mTc-Antikörper-Gradienten zeigten einen signifikant erhöhten granulozytären Uptake. Die Autoren folgern aus diesen Ergebnissen, daß beim Menschen ein spezifischer monozytär vermittelter Aufnahmeund Retentionsmechanismus bei der Darstellung von Entzündungsherden mittels 99mTc-HIG beteiligt sein muß.

 
  • REFERENCES

  • 1 Baron D, Hartlaub U. Humane monoklonale Antikörper: Theorie - Herstellung - Anwendung. Stuttgart: Fischer; 1987
  • 2 Becker W. Leukozytenszintigraphie. Darmstadt: 1988
  • 3 Böyum A. Isolation of mononuclear cells and granulocytes from human blood. Scand. J Clin Lab Invest 1968; 21 Suppl (Suppl. 97) 77-89.
  • 4 Bröker B M, Edwards J C W, Fanger M W, Lydyard P M. The prevalence and distribution of macrophages bearing FcyRI , FcyRII and FcyRIII in synovium. Scand J Rheum. (in press).
  • 5 Clarkson S B, Bussel J B, Kimberley R P. et al. Treatment of refractory immune thrombocytopenic purpura with an anti-Fcy-receptor antibody. N Engl J Med 1986; 314: 1236-9.
  • 6 Fänger M W, Shen L, Graziano R F, Guyre P M. Cytotoxicity mediated by human Fcreceptor for IgG. Immunol Today 1989; 10: 92-9.
  • 7 Hoffbrand A V, Pettit J E. Grundlagen der Hämatologie. Darmstadt: Steinkopff; 1986
  • 8 Hogg N. The structure and function of Fcreceptors. Immunol Today 1988; 09: 185-7.
  • 9 Hotze A, Mahlstedt J, Wolf F. Knochenmarkszintigraphie. Darmstadt: GIT; 1984
  • 10 Joseph K, Höffken H, Bosslet K, Schorlemmer H U. In vivo labelling of granulocytes with 99mTc-anti-NCA monoclonal antibodies for imaging inflammation. Eur J Nucl Med 1988; 14: 367-73.
  • 11 Morrel E M, Tompkins R G, Fischmann A J. et al. Autoradiographic method for quantitation of radiolabeled proteins in tissues using indium-111. J Nucl Med 1989; 30: 1538-45.
  • 12 Roitt I M. Leitfaden der Immunologie. Darmstadt: Steinkopff; 1988
  • 13 Rubin R H, Fischman A J, Needleman M. et al. Radiolabeled, nonspecific, polyclonal human immunoglobulin in the detection of focal inflammation by scintigraphy: comparison with gallium-67 citrate and technetium-99 m-labeled albumin. J Nucl Med 1989; 30: 385-9.
  • 14 De Schrijver M, Streule K, Senekowitsch R, Fridrich R. Scintigraphy of inflammation with nanometer-sized colloidal tracers. Nucl Med Comm 1987; 08: 895-908.