The value of computed tomography (CT) and of 57Co-bleomycin scintigraphy (57Co-BLM) in staging the mediastinal lymph nodes was compared in 28 patients suffering
from non-small-cell lung cancer. The results were assessed against the pathological
findings obtained during thoracotomy or mediastinoscopy. CT staging of the mediastinum
had a sensitivity of 75%, a specificity of 80%, an accuracy of 79%, a positive predictive
index of 60% and a negative predictive index of 89%. 57Co-BLM scintigraphic staging had a sensitivity of 43%, a specificity of 94%, an accuracy
of 80%, a positive predicitive index of 75% and a negative predictive index of 81
%. In this small series these differences were not statistically significant; it thus
appears that CT and 57Co-BLM are of equal value in staging the mediastinum. Mediastinoscopy is not contributory
in case of a negative CT or 57Co-BLM. A positive CT or 57Co-BIM, however, indicates the need for histological verification of the mediastinal
findings.
Zusammenfassung
Es wurde der Wert der Computertomographie (CT) und der Szintigraphie mit 57Co beim Staging mediastinaler Lymphknoten bei 28 Patienten mit nichtkleinzelligen
Bronchialkarzinomen festgestellt und mit den Befunden aus Thorakotomie oder Mediastinoskopie
verglichen. Die Sensitivität der Computertomographie beim mediastinalen Staging betrug
75%, die Spezifität 80% und die Treffsicherheit 79%. Der positive Vorhersageindex
war 60, der negative 89%. Die Sensitivität der Szintigraphie betrug 43%, die Spezifität
94 und die Treffsicherheit 80%. Der positive Vorhersage-index war 75%, der negative
81%. Bei dieser relativ kleinen Untersuchungsreihe fand sich keine statistisch signifikante
Differenz; CT und 57Co-BLM sind für das Staging des Mediastinums offenbar gleichwertig. Die Mediastinoskopie
ist bei negativem CT oder 57Co-BLM-Befund nicht weiterführend. Im Falle eines positiven CT oder 57Co-BLM-Befundes erscheint jedoch eine histologische Verifikation des mediastinalen
Befundes angezeigt.