Zusammenfassung
Ziel: Die autologe Lymphgefäßtransplantation führt bei bestehendem Lymphödem zu einer signifikanten Verbesserung der Lymphabflußverhältnisse. Die vorliegende Studie untersucht, ob die Lymphsequenzszintigraphie geeignet ist, die persistierende Funktion autologer Lymphgefäßtransplantate und damit den Erfolg dieser Operationsmethode zu dokumentieren. Methoden: In die Studie gingen die Daten von 20 Patienten (17 Frauen und 3 Männer) ein. Anlaß für die Operation war in 4 Fällen ein primäres, in 16 Fällen ein sekundäres Lymphödem. Szintigraphi-sche Analogaufnahmen mit semiquantitativer Beurteilung des Lymphtransportes erfolgten als Ausgangsuntersuchung vor Transplantation und anschließend über einen Zeitraum von sieben Jahren. Ergebnisse: Bei 17 von 20 Patienten (Transplantationssitus: obere Extremität n = 12, untere Extremität n = 8) war postoperativ eine persistierende Verbesserung des Lymphtransportes im Vergleich zur präoperativen Situation an einem signifikanten Abfall der Transportindices nachweisbar. Bei 5 Patienten gelang zusätzlich die direkte szintigraphische Darstellung der Lymphgefäßtransplantate. In diesen Fällen konnte postoperativ ein signifikant höherer Abfall der Transportindices im Vergleich zu Patienten ohne szintigraphisch darstellbares Transplantat beobachtet werden. Lediglich 3 der 20 Patienten zeigten keine Besserung im Vergleich zur Ausgangssituation. Schlußfolgerungen: Somit erwies sich die Lymphsequenzszintigraphie mit semiquantitativer Einschätzung der Lymphabflußverhältnisse vor und nach autologer Lymphgefäßtransplantation als einfache, nicht invasive Untersuchungsmethode zur objektiven Beurteilung des Therapieerfolges im Langzeitverlauf. Eine szintigraphisch direkte Darstellung des autologen Lymphgefäßtransplantats scheint einen prognostisch günstigen Faktor bezüglich der postoperativen Lymphdrainage darzustellen.
Summary
Aim: Autologous lymph vessel transplantation significantly improves the lymphdrainage in patients with primary and secondary lymphedema. The aim of the present study was to answer the question, whether scintigraphic long-term follow up and semiquantitative evaluation of lymphatic flow could prove the persisting success of this sophisticated microsurgical technique. Methods: In this study visual and semiquantitative lymphoscintigraphy was used to prove the function of lymphatic vessel grafts in 20 patients (17 females, 3 males) comparing a preoperative baseline study with postoperative follow up investigations for a period of 7 years. The reason for microsurgical lymph vessel transplantation was in 4 patients a primary and in 16 patients a secondary lymphedema. In 12 cases the transplantation site was at the upper extremity, in 8 cases at the lower limb. Results: In 17/20 patients lymphatic function significantly improved after autologous lymph vessel transplantation compared to the preoperative findings, as verified by visual improvement of lymph drainage and decrease of a numeric transportindex. In 5 cases the vessel graft could be directly visualized. In these patients with scintigraphic visualization of the vessel graft the transportindex decreases to a significantly greater extent compared to the preoperative baseline study. Only 3 patients did not benefit from microsurgical treatment. Conclusion: Lymphoscintigraphy combined with semiquantitative estimation of lymphatic transport kinetics has shown to be an easy, reliable and readily available technique to assess lymphatic function before and after autologous lymph vessel transplantation. Thus, the method is not only helpful in planning microsurgical treatment but also in monitoring the postoperative improvement of lymph drainage. Patients with scintigraphic visualization of the vessel graft showed a significant better postoperative outcome than those without. The scintigraphic visualization of the vessel graft therefore seems to indicate a favourable prognosis regarding to lymph drainage.
Schlüsselwörter Lymphsequenzszintigraphie - Lymphödem - autologe Lymphgefäßtransplantation
Keywords Lymphoscintigraphy - lymphedema - lymph vessel transplantation Summary