Nervenheilkunde 2005; 24(09): 811-818
DOI: 10.1055/s-0038-1630015
Original Article
Schattauer GmbH

Psychopharmaka und Polypharmazie

Die Behandlung von Menschen mit geistiger BehinderungPsychopharmacology and poly-pharmacy in mental retardation
F. Häßler
1   Klinik für Kinder- und Jugendneuropsychiatrie/Psychotherapie, Universität Rostock
,
J. Buchmann
1   Klinik für Kinder- und Jugendneuropsychiatrie/Psychotherapie, Universität Rostock
,
O. Reis
1   Klinik für Kinder- und Jugendneuropsychiatrie/Psychotherapie, Universität Rostock
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Eingegangen am: 02. Mai 2005

angenommen am: 24. Juni 2005

Publikationsdatum:
24. Januar 2018 (online)

Zusammenfassung

Geistige Behinderung ist keine Krankheit, aber Menschen mit geistiger Behinderung weisen ein erhöhtes Risiko auf, sowohl somatisch als auch psychisch zu erkranken. Die Prävalenzraten für psychische Störungen liegen bei leicht geistig Behinderten zwischen 33 und 57% und bei mittelschwer bis schwer geistig Behinderten zwischen 42 und 64%. Aggressives Verhalten weisen dabei 30 bis 55% und speziell selbstverletzendes Verhalten (SVV) 10 bis 20% aller institutionalisierten Betroffenen auf. Nach einer Metaanalyse liegen die typischen Prävalenzraten für Psychopharmaka und/oder Antikonvulsiva in Großeinrichtungen zwischen 44 und 60%. In Betreuungseinrichtungen dreier Bundesländer wurden das Auftreten von Verhaltensstörungen und die daraus resultierende Psychopharmakatherapie untersucht. Insgesamt gingen die Daten von 279 geistig behinderten Bewohnern (18 bis 79 Jahre, Durchschnitt 41,9 Jahre; weiblich 175, männlich 104) in die Auswertung ein. Diese Daten wurden mit einer aktuellen Analyse der Medikation (Januar 2005) von 188 therapierten Bewohnern des Michaelshofes in Rostock verglichen.

Summary

Mental retardation does not comprise a disorder in itself, however, individuals with mental retardation show increased risks for somatic and psychic disorders. Prevalence rates for mental disorders in individuals with mild mental retardation range between 33 and 57%. Between 42 and 64% of individuals with intermediate to severe mental retardation are diagnosed with mental disorders. Aggressive behaviour occurs in 30 to 55% of all individuals with mental retardation residing in an institution with 10 to 20% of them are injuring themselves. According to a meta-analysis psychopharmaceuticals and anticonvulsive drugs are given to 44 to 60% of all patients in large institutions.

For this study prevalence rates of behavioural disturbances and psychopharmacological therapies in three Federal states of Germany were investigated. Data of 279 residents of institutions diagnosed with mental retardation were analysed (age range 18 to 79 years, mean age 41.9 years, 175 females, 104 males). Medications given to this sample were compared to the medication given to 188 residents of the Michaelshof in Rostock, an institution for individuals with mental retardation, who received different kinds of therapy, in January, 2005.

 
  • Literatur

  • 1 AACAP. Practice Parameters for the Assessment and Treatment for Children, Adolescents, and Adults With Mental Retardation and Comorbid Mental Disorders. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1999; 38 (Suppl. 12) 5-31.
  • 2 Advokat CD, Mayville EA, Matson JL. Side effect profiles of atypical antipsychotics, typical antipsychotics, or no psychotropic medications in persons with mental retardation. Res Dev Disabil 2000; 21: 75-84.
  • 3 Airaksinen EM, Matilainen R, Mononen T, Mustonen K, Partanen J, Jokela V. A population-based study on epilepsy in mentally retarded children. Epilepsia 2000; 41: 1214-20.
  • 4 Aman MG. Psychoactive drugs in mental retardation. In: Treatment issues and innovations in mental retardation. Matson JL, Andrasik F. (Hrsg.). New York: Plenum Press; 1983: 455-513.
  • 5 Aman MG, Singh NN. Patterns of drug use: Methodological considerations, measurement techniques, and future trends. In: Psychopharmacology of the developmental disabilities. Aman MG, Singh NN. (Hrsg.). New York: Springer; 1988: 1-28.
  • 6 Ballinger BR, Ballinger CB, Reid AH, McQueen E. The psychiatric symptoms, diagnoses and care need of 100 mentally handicapped patients. Br J Psychiatry 1991; 158: 251-4.
  • 7 Branford D. A study of the prescribing for people with learning disabilities living in the community and in National Health Service care. J Intellect Disabl Res 1994; 38: 577-86.
  • 8 Baumeister AA, Todd ME, Sevin JA. Efficacy and Specifity of Pharmacological Therapies for Behavioral Disorders in Persons with Mental Retardation. Clin Neuropharmacology 1993; 16: 271-9.
  • 9 Cosgrove PVF. Risperidone added to methylphenidate in attention deficit hyperactivity disorder. Eur Neuropsychopharmacol 1996; 6 (Suppl. 03) 11-2.
  • 10 Davanzo PA, Belin TR, Widawski MH, King BH. Paroxetine Treatment of Aggression and Self-Injury in Persons With Mental Retardation. Am J Ment Retard 1998; 102: 427-37.
  • 11 Deb S, Thomas M, Bright C. Mental disorder in adults with intellectual disability. 2: The rate of behaviour disorders among a community-based population aged between 16 and 64 years. J Intellect Disabil Res 2001; 45: 506-14.
  • 12 Dekker MC, Koot HM. DSM-IV disorders in children with borderline to moderate intellectual disability. I: Prevalence and impact. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2003; 42: 915-22.
  • 13 DSM-IV-TR. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen. Göttingen: Hogrefe; 2003
  • 14 Emerson E. Prevalence of psychiatric disorders in children and adolescents with and without intellectual disability. J Intellect Disabil Res 2003; 47: 51-8.
  • 15 Espie CA. et al. Psychopathology in people with epilepsy and intellectual disability; an investigation of potential explanatory variables. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2003; 74: 1485-92.
  • 16 Gadow KD. (Hrsg.). Children on Medication. San Diego: College Hill Press; 1986
  • 17 Gaedt C. Psychopharmakotherapie bei Menschen mit geistiger Behinderung. In: Psychische Erkrankungen und psychische Störungen bei Menschen mit geistiger Behinderung. Dosen A. (Hrsg.) Stuttgart: Gustav Fischer; 1995
  • 18 Härtter S. Moderne Antidepressiva: Pharmakokinetik, Interaktionspoenzial und TDM. Pharm Unserer Zeit 2004; 33: 296-303.
  • 19 Häßler F. Psychopharmakatherapie bei geistig Behinderten. Psychopharmakotherapie 1998; 5: 76-80.
  • 20 Häßler F, Buchmann J. Die Wirksamkeit der Rivastigmin-Therapie zur Behandlung einer Demenz bei Menschen mit geistiger Behinderung – drei Kasuistiken. Akt Neurologie 2004; 31: 52.
  • 21 Häßler F, Schläfke D. Impulskontrollstörungen und ihre medikamentöse Behandlung bei Sexualstraftätern. Recht&Psychiatrie 2004; 22: 213-8.
  • 22 Häßler F, Tilch P, Buchmann J. Psychopharmakatherapie und andere therapeutische Konzepte in der Behandlung von Menschen mit geistiger Behinderung. In: Geistige Behinderung und seelische Gesundheit. Häßler F, Fegert JM. (Hrsg.) Stuttgart: Schattauer; 2004: 123-65.
  • 23 Hertzman M. Galantamin in the treatment of adult autism: a report of three clinical cases. Intl J Psychiatry in Medicine 2003; 33: 395-8.
  • 24 Huber B. Epilepsien bei geistiger Behinderung. In: Geistige Behinderung und seelische Gesundheit. Häßler F, Fegert JM. (Hrsg.) Stuttgart: Schattauer; 2004: 193-251.
  • 25 ICD-10. Internationale Klassifikation psychischer Störungen. Göttingen: Hans Huber; 2000
  • 26 ICF. www.dimdi.de
  • 27 King BH. Psychopharmacology in mental retardation. Curr Opin Psychiatry 2002; 15: 497-502.
  • 28 Lewis JN, Tonge BJ, Mowat DR, Einfeld SL, Siddons HM, Rees VW. Epilepsy and associated psychopathology in young people with intellectual disability. J Paediatr Child Health 2000; 36: 172-5.
  • 29 Lott IT. et al. Longitudinal prescribing patterns for psychoactive medications in community-based individuals with developmental disabilities: utilization of pharmacy records. J Intellect Disabil Res 2004; 48: 563-71.
  • 30 McKeith IG, Grace JB, Walker Z, Byrne EJ, Wilkinson D, Stevens T, Perry EK. Rivastigmine in the treatment of dementia with Lewy bodies: preliminary findings from an open trial. Int J Geriat Psychiatry 2000; 15: 387-92.
  • 31 Meins W, Auwetter J, Krausz M, Turnier Y. Behandlung mit Psychopharmaka in unterschiedlichen Einrichtungen für geistig Behinderte. Nervenarzt 1993; 64: 451-5.
  • 32 Meyer A. Anfallsteigende Wirkung von Medikamenten. Nervenheilkunde 2004; 23: 210-3.
  • 33 Müller U, Wolf H, Kiefer M, Gertz HJ. Nationale und internationale Demenz-Leitlinien im Vergleich. Fortschr Neurol Psychiat 2003; 71: 285-95.
  • 34 Rösler M, Retz-Junginger P, Retz W. (Hrsg.) Alzheimer Demenz und Exelon® . Stuttgart: Thieme; 1998
  • 35 Rösler M. et al. Efficacy and safety of rivastigmine in patients with Alzheimer’s disease: international randomised controlled trial. BMJ 1999; 318: 633-40.
  • 36 Santosh PJ, Baird G. Psychopharmacotherapy in children and adults with intellectual disability. Lancet 1999; 354: 233-42.
  • 37 Singh NN, Ellis CR, Wechsler HBA. Psychopharmacoepidemiology of mental retardation: 1966 to 1995. J Child Adolesc Psychopharmacol 1997; 4: 255-66.
  • 38 Spreat S, Conroy J, Jones J. Use of psychotropic medication in Oklahoma: A statewide survey. Am J Ment Retard 1997; 102: 80-5.
  • 39 Spreat S, Conroy JW, Fullerton A. Statewide Longitudinal Survey of Psychotropic Medication Use for Persons With Mental Retardation: 1994 to 2000. Am J Ment Retard 2004; 109: 322-31.
  • 40 Steinhausen HC. Allgemeine und spezielle Psychopathologie. In: Geistige Behinderung. Neuhäuser G, Steinhausen HC. (Hrsg.) Stuttgart: Kohlhammer; 2003: 71-80.
  • 41 Stolker JJ, Koedoot PJ, Heerdink ER, Leufkens HGM, Nolen WA. Psychotropic drug use in intellectually disabled group-home residents with behavioural problems. Pharmacopsychiatry 2002; 35: 19-23.
  • 42 Tiedtke K. et al. Einsatz einer kombinierten Psychopharmakotherapie mit Risperidon und Methylphenidat bei Kindern, die eine expansive Verhaltensstörung und eine leichte Intelligenzminderung aufweisen. In: Seelische Krankheit im Kindes- und Jugendalter – Wege zur Heilung. Lehmkuhl U. (Hrsg.) Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht; 2002: 130-1.
  • 43 Verhoeven WMA, Veendrik-Meekens Jacobs GAJ, van den Berg YWMM, Tuinier S. Citalopram in mentally retarded patients with depression: a long-term clinical investigation. Eur Psychiatry 2001; 16: 104-8.