Summary
Aim: Creation of a classification of the lymphatic drainage status of a primary tumour.
It shall enable comparison of different approaches, standardisation and quality control.
Methods: Identification and topographic localisation of the sentinel node(s) using lymphatic
radionuclide gamma camera imaging and/or gamma probe detection and/or vital dye mapping.
Results: A classification comprising four classes (D-Class I-IV) and distinct subclasses (A–E)
proved to be simply to be learned and applicable as well as reliably reproducible.
It is based on the number of sentinel lymph nodes and their locations and can be combined
with the pathological and molecular biological lymph node status. D-classes/subclasses
obtained in 420 patients with malignant melanoma of the skin are presented. Conclusions: The classification is applicable to different approaches. Its diagnostic, therapeutic
and prognostic value should be studied prospectively in those primary tumours which
preferably metastasise via their draining lymphatic vessels.
Zusammenfassung
Ziel: Erstellung einer Klassifikation des Lymphdrainage-Status eines Primärtumors. Sie
soll einen Vergleich von verschiedenartigen Untersuchungsmethoden, eine Standardisierung
und Qualitätskontrolle ermöglichen. Methoden: Identifizierung und topographische Lokalisierung des/der Wächterlymphknoten(s) mittels
Lymphabstromszintigraphie und/oder perioperativer Gammasondenmessung und/oder Vitalfarbstoffen.
Ergebnisse: Eine aus vier Klassen (D-Klasse I-IV) und diversen Subklassen (A–E) bestehende Klassifikation
erwies sich in der klinischen Praxis als einfach erlern- und anwendbar sowie zuverlässig
reproduzierbar. Sie gründet sich auf die Anzahl der Wächterlymphknoten und ihrer Lokalisationen
und kann darüber hinaus mit dem pathologischen und molekularbiologischen Lymphknotenstatus
kombiniert werden. Die bei 420 Patienten mit malignem Hautmelanom ermittelten D-Klassen/Subklassen
werden präsentiert. Schlussfolgerung: Die Klassifikation ist auf verschiedenartige Untersuchungsmethoden anwendbar. Ihr
diagnostischer, therapeutischer und prognostischer Wert sollte prospektiv bei den
Primärtumoren untersucht werden, welche bevorzugt über die sie drainierenden Lymphgefäße
metastasieren.
Keywords
Lymphatic drainage status - sentinel lymph node - primary tumour - classification
Schlüsselwörter
Lymphdrainage-Status - Wächterlymphknoten - Primärtumor - Klassifikation