Zusammenfassung
Spezielle Indikationen für nuklearmedizinische Untersuchungen in der Transplantatnachsorge
sind die Beurteilung von Perfusion, Funktion und Urinabfluß im postoperativen Verlauf
nach Nieren-Tx u.a. mittels 99m Tc-DTPA-Bolusstudie, bei einer kombinierten Tx gleichzeitig für das Pankreas-Tx geltend,
am Herz-Tx die RNV zur Funktionsbeurteilung, die Antimyosin-Szintigraphie zum Ausschluß
einer Abstoßungsreaktion in der Spätphase, die Choleszintigraphie zum Nachweis von
Galleabflußstörungen nach Leber-Tx, nach auxiliärer Tx zur Beurteilung des Funktionsverlaufes
beider Organe. Die Ventilations-Perfusionsszintigraphie ist hilfreich nach Lungen-Tx
bei unilateralen Vorgehen zur Funktionsabschätzung der verbliebenen Eigenlunge, zur
Erkennung von Stenosen bzw. der Bronchomalazie im Bereich der Anastomose. Die 3-Phasen-Skelettszintigraphie
kann Prognoseparameter nach Knochen-Tx liefern. Weitere, allgemeine Verfahren z. B.
zur Messung der Perfusion, des Glukoseoder Fettstoffwechsels, zur Darstellung einer
Abstoßungsreaktion, zur Abszeßoder zur Tumorrezidivdiagnostik werden fakultativ eingesetzt.
Summary
Nuclear medicine procedures have special indications in the follow-up of transplanted
patients: In case of renal transplantation perfusion, function (glomerular filtration)
and urinary flow measured by bolus application of 99m Tc-DTPA is an important tool to detect and monitor acute tubular necrosis, rejection,
urinary leakage, obstruction or vascular complications. This method is used for pancreatic
grafts, too. To exclude rejection in case of heart transplantation more than one year
after operation the antimyosin antibody scintigraphy is introduced avoiding biopsies.
The radionuclide ventriculography is able to monitor heart function by determining
the ejection fraction. Cholescintigraphy in liver transplants is sensitive to detect
complications of bile flow. In case of an auxiliary liver transplantation a competition
between two livers has been described. This method allows a distinction of functional
performance of donor and recipient liver. The same problem is solved by ventilation-perfusion
scan in lung transplants. Bone scintigraphy is of prognostic value for graft viability.
Other radionuclide examinations have been developed to measure perfusion, glucose-,
fat-metabolism to detect rejection episodes, abscesses or tumor recurrencies.
Schlüsselwörter Transplantation - Nieren- - Leber- - Herz- - Lungen- - Pankreas- - Knochen-Szintigraphie
Key words Transplantation - renal- - liver- - heart- - lung- - pancras- - bone-scintigraphy