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DOI: 10.1055/s-0041-105973
Dekompensierte Leberzirrhose: intensivmedizinische Aspekte
Critically ill patients with decompensated liver cirrhosis – New aspects and intensive care managementPublication History
Publication Date:
07 October 2015 (online)
Zusammenfassung
Bei ca. 1 % der Deutschen liegt eine Leberzirrhose vor. Hierbei sollte zwischen der kompensierten und der dekompensierten Leberzirrhose mit einer deutlich schlechteren Prognose unterschieden werden. Als dekompensierte Leberzirrhose bezeichnet man das Auftreten von klinisch relevanten Komplikationen und Folgeerscheinungen der portalen hypertension (wie Aszites, Varizenblutung, hepatische Enzephalopathie und das hepatorenales Syndron) sowie des zunehmenden Leberversagens. Ein optimales intensiv-medizinisches Management ist bei Patienten mit einer dekompensierten Leberzirrhose von einer prognostisch außerordentlichen Bedeutung.
Abstract
The prevalence of liver cirrhosis in the German population is about 1 %. Clinically, compensated liver cirrhosis should be distinguished from decompensated cirrhosis with poor prognosis. Decompensated cirrhosis is defined by the occurrence of complications and consequences of portal hypertension (such as ascites, variceal bleeding, hepatic encephalopathy and hepatorenal syndrome) and progressive liver failure. Optimizing the management of these patients in the intensive care unit could essentially improve their outcome.
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Literatur
- 1 Das V, Boelle PY, Galbois A et al. Cirrhotic patients in the medical intensive care unit: early prognosis and long-term survival. Crit Care Med 2010; 38: 2108-2116
- 2 Wong F. Renal diseases and the liver. Clin Liver Dis 2011; 15: 39-53
- 3 Angeli P, Gines P, Wong F et al. Diagnosis and management of acute kidney injury in patients with cirrhosis: revised consensus recommendations of the International Club of Ascites. Gut 2015; 64: 531-537
- 4 Moreau R, Jalan R, Gines P et al. Acute-on-chronic liver failure is a distinct syndrome that develops in patients with acute decompensation of cirrhosis. Gastroenterology 2013; 144: 1426-1437
- 5 Jalan R, Gines P, Olson JC et al. Acute-on chronic liver failure. J Hepatol 2012; 57: 1336-1348
- 6 Moreau R, Jalan R, Arroyo V. Acute-on-Chronic Liver Failure: Recent Concepts. J Clin Exp Hepatol 2015; 5: 81-85
- 7 Saliba F, Samuel D. Artificial liver support: a real step forward. Minerva Med 2015; 106: 35-43
- 8 Banares R, Nevens F, Larsen FS et al. Extracorporeal albumin dialysis with the molecular adsorbent recirculating system in acute-on-chronic liver failure: the RELIEF trial. Hepatology 2013; 57: 1153-1162
- 9 Kribben A, Gerken G, Haag S et al. Effects of fractionated plasma separation and adsorption on survival in patients with acute-on-chronic liver failure. Gastroenterology 2012; 142: 782-789
- 10 Jalan R, Saliba F, Pavesi M et al. Development and validation of a prognostic score to predict mortality in patients with acute-on-chronic liver failure. J Hepatol 2014; 61: 1038-1047
- 11 Jalan R, Pavesi M, Saliba F et al. The CLIF Consortium Acute Decompensation score (CLIF-C ADs) for prognosis of hospitalised cirrhotic patients without acute-on-chronic liver failure. J Hepatol 2015; 62: 831-840