Abstract
Background: Without treatment, the natural history of central retinal vein occlusion (CRVO) can result in severe loss of vision. Material and Methods: This was a retrospective study of 10 eyes with CRVO treated with pars plana vitrectomy (PPV), combined with radial optic neurotomy. The patients completed a minimum of 5 years follow-up. Results: Median age at the time of surgery was 67 ± 14 years. Median follow-up was 79 ± 9 months. Ischaemic changes were present in 4 patients pre-operatively. Baseline median logMAR BCVA was 2.00 ± 0.76 and improved significantly to a median of 0.35 ± 0.54 (p < 0.0001, two tailed t test) at 5 years follow-up. The baseline median central macular thickness (CMT) was 645 ± 108 µm and improved significantly, to a median of 203 ± 72 µm (p < 0.0001, two tailed t test). One of the patients developed neovascular complications during the follow-up period. Conclusions: Our results compare very favorably with the natural history of CRVO. All patients demonstrated a trend to improved visual acuity, while only one of the patients developed neovascular complications. These results provide information on the potential long-term effect of PPV in patients with CRVO and may help to reassess the place of the surgical management of CRVO in patients who do not respond to medical treatment.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die spontane Langzeitentwicklung des retinalen Zentralvenenverschlusses (CRVO) geht oft mit starkem Visusverlust einher. Patienten und Methoden: Retrospektive Untersuchung von 10 Augen mit CRVO, welche mittels Pars Plana Vitrektomie (PPV) kombiniert mit einer radialen Optikusneurotomie operiert wurden mit einer minimalen Nachkontrollzeit von 5 Jahren. Resultate: Das mittlere Alter war 67 ± 14 Jahre at the time of surgery. Die mittlere Nachkontrollzeit betrug 79 ± 9 Monate. Ischämische Veränderungen wurden präoperativ in 4 Patienten beobachtet. Der mittlere präoperative Visus betrug 2.00 ± 0.76 logMAR, welcher signifikant auf 0.35 ± 0.54 logMAR anstieg (p < 0.0001, two-tailed t-Test). Die mittlere präoperative Makuladicke betrug 645 ± 108 Mikrometer, welche signifikant auf 203 ± 72 Mikrometer anstieg (p < 0,0001, two-tailed t-Test). Ein Patient entwickelte neovaskuläre Komplikationen. Schlussfolgerungen: Diese Langzeit Ergebnisse zeigen einen Trend für eine verbesserte Visusentwicklung mit niedriger neovaskulären Komplikationsrate als nach Spontanentwicklung bei CRVO. Diese Ergebnisse können Anhaltspunkte zur Diskussion der Lanzeitwirkung einer PPV bei CRVO geben.
Key words
central retinal vein occlusion - pars plana vitrectomy - radial optic neurotomy
Schlüsselwörter
retinaler Zentralvenenverschluss - Pars Plana Vitrektomie - radiale Optikusneurotomie