Abstract
Rare histiocytoses, also called non-Langerhans cell histiocytoses, include all proliferative
disorders of histiocytes, macrophages and dendritic cells that are not classified
as Langerhans cell histiocytosis (LCH) and do not belong to the hemophagocytic lymphohistiocytosis
(HLH) group of diseases. Thus, the term includes numerous benign or malignant, localized
or systemic, adult or pediatric diseases. The classification of the histiocytic disorders
has been revised several times. Here, we follow the classification recently published
by Jean Francois Emile and an international expert panel, defining subgroups of histiocytoses
described as L-Group, C-Group, M-Group, R-Group, and H-Group, which stands for LCH-like,
cutaneous or mucocutaneous, malignant, Rosai-Dorfman-Disease like and HLH like. Some
of the diseases have an excellent prognosis after resection or even disappear spontanously,
others progress rapidly, requiring intensive systemic therapies. The malignant non-Langerhans
cell histiocytoses in general have a poor prognosis, here, complex chemotherapy protocols
are usually applied, with inconsistant results. An interesting perspective in non-malignant
rare histiocytoses might be small molecular inhibitors, in particular BRAF inhibitors,
since BRAF mutations have been found in some subtypes of non-Langerhans cell histiocytoses.
By prospective and retrospective collection of experiences in a new registry (the
“International Rare Histiocytic Disorders Registry”, IRHDR), knowledge about these
rare diseases might hopefully be improved.
Zusammenfassung
Seltene Histiozytosen, auch non-Langerhans-Zell-Histiozytosen, umfassen alle proliferativen
Erkrankungen der Histiozyten, Makrophagen und Dendritischen Zellen, die nicht klassifiziert
sind als Langerhans-Zell-Histiozytosen (LCH) und nicht zur Gruppe der als Hämophagozytische
Lymphohistiozytosen (HLH) zusammengefassten Erkrankungen. Somit schließt dieser Begriff
eine Vielzahl benigner oder maligner, lokalisierter oder systemischer, adulter oder
pädiatrischer Erkrankungen ein. Die Klassifikation dieser Erkrankungen ist wiederholt
revidiert worden. Hier folgen wir der Klassifikation, die kürzlich durch JF Emile
und ein internationales Expertenpanel publiziert wurde, welche Subgruppen der Histiozytosen
definiert als L-Gruppe, C-Gruppe, M-Gruppe, R-Gruppe und H-Gruppe, womit gemeint sind
die LCH-ähnlichen, die Haut- oder Schleimhaut-bezogenen, die malignen, die der Rosai-Dorfman-Erkrankung
entsprechenden und die HLH-ähnlichen Erkrankungen. Manche der Erkrankungen haben eine
exzellente Prognose nach Resektion oder verschwinden sogar spontan, andere sind rasch
progredient, was dann intensive systemische Therapien erforderlich macht. Insgesamt
haben die malignen non-Langerhans-Zell-Histiozytosen eine schlechte Prognose; hier
kommen Chemotherapieprotokolle vom Typ der Weichteilsarkom- oder non-Hodgkin Lymphom-Therapien
zur Anwendung, mit unterschiedlichem Erfolg. Eine interessante Perspektive bei den
non-malignen seltenen Histiozytosen mögen kleinmolekulare Inhibitoren, insbesondere
BRAF-Inhibitoren sein, denn BRAF-Mutationen wurden in einigen Subtypen der non-Langerhans-Zell-Histiocytosen
gefunden. Mittels prospektiver und retrospektiver Datensammlung in einem neuen Register
(dem “International Rare Histiocytic Disorders Registry”, IRHDR), wird zukünftig hoffentlich
das Wissen um diese seltenen Erkrankungen besser gebündelt werden können.
Keywords
Rare Histiocytoses - Non-Langerhans Cell Histiocytoses - Xanthogranuloma - Rosai-Dorfman
Disease - Erdheim-Chester Disease - Histiocytic sarcoma
Schlüsselwörter
Seltene Histiozytosen - Non-Langerhans-Zell-Histiozytosen - Xanthogranulom - Rosai-Dorfman-Erkrankung
- Erdheim-Chester-Erkrankung - Histiozytäres Sarkom