Insulin, Metformin und Sulfonylharnstoffe gelten als etablierte Substanzen zur Therapie
des Diabetes mellitus Typ 2. Die verfügbaren wissenschaftlichen Daten zu kardiovaskulären
Effekten dieser Substanzen sind jedoch lückenhaft. Während für Metformin ein kardiovaskulär
protektiver Effekt angenommen wird, sind die kardiovaskulären Effekte von Insulin
und Sulfonylharnstoffen Gegenstand kontroverser Diskussionen. Zahlreiche neue Medikamente
wie DPP-4-Inhibitoren, GLP-1-Rezeptoragonisten und SGLT2-Inhibitoren wurden in den
vergangenen Jahren für die Therapie des Diabetes mellitus zugelassen und haben das
Spektrum der pharmakologischen Interventionsmöglichkeiten erheblich erweitert. Inzwischen
liegen für einige Medikamente dieser Substanzklassen erste positive Endpunktstudien
vor, die kardioprotektive Eigenschaften belegen.
Even if the scientific evidence about cardiovascular effects of insulin, metformin
and sulfonylurea is weak, these drugs are considered as the best established pharmacological
treatments for patients with diabetes mellitus type 2. While metformin is widely perceived
as a drug with cardioprotective effects, insulin and sulfonylurea are the topic of
controversial debates. Recently, numerous new drugs like DPP-4 inhibitors, GLP-1 receptor
agonists and SGLT-2 inhibitors have been approved for the treatment of diabetes mellitus
type 2. With them the pharmacological armamentarium for the treatment of type 2 diabetes
mellitus has been markedly expanded. Recently, first studies reported a positive cardiovascular
outcome with some of the new molecules.
Key words
cardiovascular effects - insulin - metformin - sulfonylurea - DPP-4 inhibitor - GLP-1
receptor agonist - SGLT2 inhibitor