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DOI: 10.1055/s-0042-119963
Erkenntnisse aus der LEADER-Studie
Neue Daten zur inkretinbasierten Therapie bei Diabetes mellitus Typ 2Insights out of the LEADER study - New data to incretin based therapies in diabetes mellitus type 2Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
25. November 2016 (online)

Liraglutid ist derzeit der einzige GLP-1-Rezeptoragonist, für den bei Patienten mit Typ-2-Diabetes und hohem kardiovaskulärem Risiko eine signifikante Reduktion in einem kombinierten primären Endpunkt (kardiovaskulärer Tod, nicht tödlicher Myokardentfarkt, nicht tödlicher Schlaganfall) gezeigt wurde (LEADER-Studie). Auch die Gesamtmortalität lag in dieser Studie unter Liraglutid signifikant niedriger als unter Placebo. Ebenso profitierten die mit Liraglutid behandelten Patienten von weniger renalen Ereignissen, von der zu erwartenden Gewichtsreduktion und - erstmals bei einer kardiovaskulären Endpunktstudie - von einer geringeren Wahrscheinlichkeit, eine schwere Hypoglykämie zu erleiden, und dies trotz effizienterer HbA1c-Senkung. Das bekannte Sicherheitsprofil von Liraglutid wurde in dieser großen Langzeitstudie bestätigt. Aufgrund der vorliegenden Evidenz sollten Liraglutid oder Empagliflozin bevorzugt bei geeigneten Patienten mit Typ-2-Diabetes und hohem kardiovaskulärem Risiko zur Anwendung kommen. Zukünftig sollten Fragen zur kombinierten Anwendung von Empagliflozin und Liraglutid beantwortet werden.
Liraglutide is the only currently authorised GLP-1 receptor agonist that was shown to provide a significant reduction regarding a combined cardiovascular endpoint for patients with a high cardiovascular risk. Overall mortality was significantly lower in the liraglutide treated patients too. Moreover, liraglutide was associated with less renal events, with the anticipated weight reduction and - shown for the first time in a cardiovascular outcome trial - with reduced probabiliy to experience a major hypoglycaemia compared with placebo. The known safety profile of liraglutide was confirmed in this long term study. Therefore current evidence suggests that liraglutide or empagliflocin should be used early in suitable patients with type 2 diabetes and high cardiovascular risk. Now it is recommended to answer questions in regard of a combined application of empagliflozin and liraglutide.
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Literatur
- 1 Nissen SE, Wolski K. Effect of rosiglitazone on the risk of myocardial infarction and death from cardiovascular causes. N Engl J Med 2007; 356: 2457-2471
- 2 Food and Drug Administration, Center for Drug Evaluation and Research. Guidance for industry: Diabetes mellitus — evaluating cardiovascular risk in new antidiabetic therapies to treat type 2 diabetes. 2008 www.fda.gov/downloads/Drugs/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/Guidances/ucm071627.pdf
- 3 European Medicine Agency. Guideline on clinical investigation of medicinal products in the treatment or prevention of diabetes mellitus. London: 2012
- 4 Scirica BM, Bhatt DL, Braunwald E et al Saxagliptin and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes mellitus. N Engl J Med 2013; 369: 1317-1326
- 5 White WB, Cannon CP, Heller SR et al Alogliptin after acute coronary syndrome in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 2013; 369: 1327-1335
- 6 Green JB, Bethel MA, Armstrong PW et al Effect of sitagliptin on cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 2015; 373: 232-234
- 7 Pfeffer MA, Claggett B, Diaz R et al Lixisenatide in patients with type 2 diabetes and acute coronary synd rome. N Engl J Med 2015; 373: 2247-2257
- 8 Zinman B, Wanner C, Lachin JM et al Empagliflozin, cardiovascular outcomes, and mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 2015; 373: 2117-2128
- 9 Zinman B. Introduction and context. EASD 2016 Oral Presentation #S44.1ff www.easdvirtualmeeting.org/resources/introduction-and-context (letzter Zugriff: 21.10.2016)
- 10 Marso SP, Daniels GH, Brown-Frandsen K et al Liraglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 2016; 375: 311-322
- 11 Knudsen LB, Nielsen OPF, Huusfeldt PO et al Potent derivatives of glucagon-like peptide-1 with pharmacokinetic properties suitable for once daily administration. J Med Chem 2000; 43: 1664-1669
- 12 Buse J. LEADER Introduction. EASD 2016 Oral Presentation #S44.1ff www.easdvirtualmeeting.org/resources/introduction-439db835-ffde-42d4-9323-f0e43ac376dd (letzter Zugriff 25.10.2016)
- 13 FREEDOM-CVO Trial. press release Intarcia 06.05.2016 www.intarcia.com/media/press-releases/2016-may-6-cardiovascular-safety.html (letzter Zugriff: 21.10.2016)
- 14 Buse J, Rosenstock J, Sesti G et al Liraglutide once a day versus exenatide twice a day for type 2 diabetes: a 26-week randomised, parallel-group, multinational, open-label trial (LEAD 6). Lancet 2009; 374: 39-47
- 15 Gallwitz B, Matthaei S. Optionen zur Intensivierung einer Basalinsulintherapie bei Menschen mit Typ 2 Diabetes. Diabetologie und Stoffwechsel 2015; 10: 129-140
- 16 Marso SP, Bain SC, Consoli AN et al Semaglutide and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 15.09.2016 [Epub ahead of print]
- 17 www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/fileadmin/Redakteur/Leitlinien/Praxisleitlinien/2016/dus_2016_S2_Supplement_Praxisempfehlungen_Landgraf_Therapie_des_Typ-2-Diabetes_Online-PDF.pdf
- 18 Cheng AYY. 2016 update to the Canadian Diabetes Association clinical practice guidelines. Diabetic Foot Canada 2016; 4: 8
- 19 Goldenberg R, Clement M, Hanna A et al Pharmacologic management of type 2 diabetes: 2016 Interim Update. Can J Diabetes 2016; 40: 193-195
- 20 Marso SP, Poulter NR, Nissen SE et al Design of the liraglutide effect and action in diabetes: evaluation of cardiovascular outcome results (LEADER) trial. Am Heart J 2013; 166: 823-830
- 21 Zinman B, Inzucchi SE, Lachin JM et al Rationale, design, and baseline characteristics of a randomized, placebo-controlled cardiovascular outcome trial of empagliflozin (EMPA-REG OUTCOMETM). Cardiovascular Diabetology 2014; 13: 102
- 22 Tanaka T, Higashijima Y, Wada T, Nangaku M. The potential for renoprotection with incretin-based drugs. Kidney Int 2014; 86: 701-711
- 23 Wanner C, Inzucchi SE, Lachin JM et al Empagliflozin and progression of kidney disease type 2 diabetes. N Engl J Med 2016; 375: 323-334