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DOI: 10.1055/s-0042-121789
Intersektorale Konzepte zur außerklinischen Beatmung
Concepts to Optimize Home Care of Patients with Mechanical VentilationPublication History
Publication Date:
15 August 2017 (online)
Abstract
The care of patients with extraclinical mechanical ventilation has to be improved particularly with regard to their specialist care. One care option is the empowering of clinicians at the respiratory centers to enable ambulant care of patients and home visits. An intersectoral linkage in the form of transfer management is the basis for competent coordination. Aim is to ensure the necessary multidisciplinary collaboration in the outpatient care of multimorbid chronically ill patients. For the optimal care of chronically ill patients, sectoral limits should become more permeable.
Was tun, wenn der Patient nach einer stationären Langzeitbeatmung nach Hause entlassen wird? Die ambulante Weiterbetreuung ist für viele Patienten mit hochgradiger respiratorischer Insuffizienz häufig ein Problem – gerade wenn die andauernde maschinelle Beatmung die einzig lebenserhaltende Maßnahme darstellt. Dieser Beitrag präsentiert Konzepte, wie klinische und außerklinische Strukturen bedarfsgerecht kooperieren können.
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Literatur
- 1 Windisch W, Brambring J, Budweiser S. et al. S2-Leitlinie: Nichtinvasive und invasive Beatmung als Therapie der chronischen respiratorischen Insuffizienz. Pneumologie 2010; 64: 207-240
- 2 Schönhofer B, Dellweg D, Geiseler J. et al. S2k-Leitlinie: Prolongiertes Weaning. Pneumologie 2014; 68: 19-75
- 3 Sozialgesetzbuch (SGB V) Fünftes Buch. § 39 Gesetzliche Krankenversicherung (Abs. 1,1a) und § 112, Zweiseitige Verträge und Rahmenempfehlungen über Krankenhausbehandlung. http://www.sozialgesetzbuch-sgb.de/sgbv/39.html
- 4 Deutsche Gesellschaft für Care und Case Management e.V. Case Management Leitlinien – Rahmenempfehlungen, Standards und ethische Grundlagen. Kapitel 1.3, Grundlagen 3.1. Sigloch: medhochzwei. 2015
- 5 Chatwin M, Nickel AH, Morrell MJ. et al. Randomised trial of inpatient versus outpatient initiation of home mechanical ventilation in patients with nocturnal hypoventilation. Respir Med 2008; 102: 1528-1535
- 6 Hazenberg A, Cobben NAM, Kampelmacher MJ. et al. Chronische beademing in Nederland. Ned Tijdschr Geneeskd 2011; 155: A 3609
- 7 Stieglitz S, Randerath W. Weaning failure: follow-up care by the weaning centers-home visits to patients with invasive ventilation. Pneumologie 2012; 66: 39-43
- 8 Pinto A, Almeida JP, Pinto S. et al. Home telemonitoring of non-invasive ventilation decreases healthcare utilisation in a prospective controlled trial of patients with amyotrophic lateral sclerosis. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2010; 81: 1238-1242
- 9 Hazenberg A, Kerstjens HAM, Prins SCL. et al. Initiation of home mechanical ventilation at home: A randomised controlled trial of efficacy, feasibility and costs. Respiratory Medicine 2014; 108: 1387-1395